Foto: LETA

Elektronisko adrešu kontus privātpersonām plānots sākt lietot 2017.gadā 1

Iedzīvotāju reģistrā un Uzņēmumu reģistra reģistros reģistrētās privātpersonas elektroniskās adreses kontu lietos, izmantojot portālu “www.latvija.lv.” Privātpersonas elektronisko adresi varēs izveidot klātienē, vēršoties Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Lauva – kosmētika, Mežāzis – kafijas aparāts: labākās dāvanas katrai zodiaka zīmei
VIDEO. Krievijas diktators ārvalstu vizītē piedzīvojis pazemojošu brīdi. Par to parūpējušies drosmīgi hakeri…
“Visticamāk, nākamgad nebūs vairs ne viens, ne otrs!” Astrologs izsaka “nervus kutinošas” prognozes pasaules lielajiem 2
Lasīt citas ziņas

To paredz šodien valdībā apstiprinātā Oficiālās elektroniskās adreses koncepcija, kuru plānots ieviest 2017.gada 1.janvārī.

Elektronisko adresi valsts pārvaldes iestādes varēs izmantot oficiālai saziņai ar privātpersonām, samazinot drukātu dokumentu un pasta pakalpojumu izmantošanu, kā arī to varēs izmantot privātpersonas saziņai ar valsts pārvaldes iestādēm. Elektroniskās adreses ieviešana nodrošinās ātrāku, ērtāku, drošāku un efektīvāku saziņu starp iestādi un privātpersonām, norādīts koncepcijā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Elektroniskās adreses lietošana būs obligāta iestādēm un komersantiem. Pārējām Uzņēmumu reģistrā reģistrētajām personām elektroniskās adreses lietošana nebūs obligāta. Elektroniskā adrese būs arī obligāta, ja juridiska persona vēlēsies no iestādes saņemt elektroniskā formā tādu dokumentu, kas satur personu datus, vai izmantot noteikta veida elektroniskos pakalpojumus, kuru izpildes rezultātā personai tiek nosūtīts personas datus saturošs dokuments vai paziņojums.

Tāpat elektroniskās adreses lietošana būs obligāta zvērinātiem notāriem, zvērinātiem advokātiem un maksātnespējas administratoriem.

Iekšlietu ministrija (IeM) skaidro, ka šīs koncepcijas mērķis ir rast risinājumu, lai modernizētu un optimizētu iestāžu darbu saziņas jomā ar privātpersonām, nodrošinot draudzīgu iestāžu pakalpojumu pieejamību. Viens no būtiskākajiem iestādes darba optimizēšanas instrumentiem ir informācijas un komunikāciju tehnoloģiju izmantošana, kas ļauj ievērojami uzlabot iestādes darbu, tostarp dokumentu apriti. Tāpat tas ir izšķirošs faktors iedzīvotāju apmierinātības ar iestāžu darbu celšanā. E-adreses tiesiskā regulējuma nostiprināšana un ieviešana nodrošinātu ātrāku, ērtāku un efektīvāku saziņu starp iestādi un privātpersonām.

Elektronisko dokumentu izmantošanai saziņai starp iestādēm un privātpersonām kā būtiskākie šķēršļi minami dokumentu aprites vides ierobežojumi un dokumenta adresāta sasniegšana elektroniskā vidē. Būtiskākie trūkumi ir, ka valsts iestādēm pamatā nav pieejama oficiāla privātpersonas adrese elektroniskā vidē, līdz ar to praktiski nevar tikt iniciēta dokumentu nosūtīšana no iestādes puses, kā arī pastāv risks attiecībā uz datu, it īpaši fiziskās personas datu, drošību, nosūtot elektronisku dokumentu elektroniskā vidē.

Reklāma
Reklāma

Vairums privātpersonai nosūtāmo dokumentu satur ierobežotas pieejamības informāciju, tostarp fizisko personu datus, līdz ar to neesot pieļaujama to sūtīšana pa elektronisko pastu nešifrētā veidā. Datu valsts inspekcija ir sniegusi viedokli, ka elektroniskais pasts ir piemērots risinājums ierobežotas pieejamības informācijas sniegšanai, ja dati ir kriptēti un šifrēti.

Tomēr pastāv nepilnības elektronisko dokumentu apritē, izmantojot elektronisko pastu. Elektroniskais pasts nenodrošina garantētu dokumenta piegādi, jo adresāta elektroniskā pasta servera darbības traucējumu vai drošības uzstādījumu dēļ sūtītais elektroniskais pasts var netikt piegādāts. Patlaban vienīgais risinājums, kā pārliecināties par veiksmīgu dokumenta nosūtīšanu, ir sekot līdzi, vai adresāts atsūta apstiprinājumu par dokumenta saņemšanu, tomēr šādu darbību veikšana rada papildu administratīvo slogu.

Visu privātpersonu un iestāžu elektroniskās adreses tiks apkopotas vienotā adrešu katalogā Valsts reģionālās attīstības aģentūras elektroniskās pakalpojumu koplietošanas platformas gaitā. Katalogā tiks iekļauta informācija par personas elektronisko adresi.

Paredzēts elektroniskās adreses risinājumu ieviest divās kārtās. Pirmajā kārtā paredzēts izstrādāt risinājumu, kas nodrošina saziņu starp valsti un privātpersonām, kuras reģistrētas Iedzīvotāju reģistrā vai Uzņēmuma reģistra reģistros, lai gūtu pieredzi tās darbības nodrošināšanā. Otrajā kārtā paredzēts pieņemt lēmumus, pamatojoties uz pirmās kārtas pieredzi, kas nodrošinās saziņu privātpersonu starpā.

Oficiālās elektroniskās adreses koncepcijas pirmās kārtas ieviešanu plānots realizēt, izmantojot 2014.–2020.gada struktūrfondu perioda finansējumu. Koncepcijas ieviesējs un finansējuma saņēmējs būs Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.