Netipiski Latvijai, pāreja no kodu kartēm uz “SmartID” bija pārliecinoša un gluda 0
Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Sen bija tie laiki, kad, lai iekļūtu savā internetbankā, bija no maka, plaukta vai jebkuras citas vieta jāvelk ārā divas kodu kartes, no kurām jānolasa divi sešciparu kodi.
Tagad process ir digitalizēts un vienkāršots. Risinājumu uz viedierīcēm jau četrus gadus pārnesis igauņu uzņēmums “SK ID Solutions”, piedāvājot “SmartID” risinājumu, kuru izmanto jau miljons Latvijas iedzīvotāju. Turklāt laika gaitā uzņēmums piedāvātos pakalpojumus paplašinājis.
Latvijā elektroniskās identitātes apstiprināšanas rīks “SmartID” ienāca 2017.gadā, kad citām autentifikācijas iespējām internetbankā to pievienoja “SEB” un “Swedbank”. Netipiski Latvijai, pāreja no kodu kartēm uz “SmartID” bija pārliecinoša un gluda. Vairākas reizes gan nācies saskarties ar pakalpojuma darbības traucējumiem, tomēr tie vienmēr pietiekami ātri novērsti.
Kā sākt izmantot “SmartID? Savā viedtālrunī jālejupielādē “SmartID” lietotne, un tālāk jāveic ātrs reģistrācijas process. Tajā jāizvēlas autentifikācijas veids, kas ir kāda no banku autentifikācijas sistēmām vai eID karte (bijušie lietotāji var izmantot arī biometrisko autentifikāciju), kā arī jāievada tālruņa numurs un e-pasts, lai izstrādātāji nepieciešamības gadījumā ar jums varētu sazināties.
Ja izmantojat banku autentifikāciju, tad tālāk jāievada lietotnē pieprasītā kodu kalkulatora informācija. Uzreiz pēc tam jāveic pati svarīgākā darbība – jāizvēlas divi PIN kodi, kuri būs jāizmanto, lai varētu iekļūt internetbankā, veikt pirkumus, apstiprināt personību u. c. darbības. Pirmajam kodam jābūt vismaz četru ciparu garam, bet otrajam kodam – vismaz piecu ciparu garam. Tiem, kas savu PIN kodu izdomāt nevar, “SmartID” piedāvās sevis ģenerētus kodus. PIN kodi ir obligāti jāiegaumē vai jāpieraksta, jo vairs nebūs iespēju atgriezties un vēlreiz PIN kodus apskatīties.
Dodoties, piemēram, internetbankā, pēc lietotāja koda un personas koda ievadīšanas, viedtālruņa ekrānā automātiski izlēks prasība ievadīt pirmo no PIN kodiem. Bet apstiprinot maksājumu, ekrānā izleks otrs PIN kods. Precīzi tāpat notiks, veicot jebkuru citu “SmartID” piedāvāto darbību. “SmartID” konts ir derīgs trīs gadus. Liela daļa lietotāju Latvijā vienreiz konta atjaunināšanu jau ir veikusi.
Kā jau minēju, visbiežāk “SmartID” izmantojam autentifikācijai internetbankā un maksājumu apstiprināšanai, tomēr jau kopš 2018. gada “SmartID” izmantojams arī, lai attālināti parakstītu dokumentus – lietotne ir atzīta par gana drošu elektroniskā paraksta rīku un šādi parakstītam dokumentam ir tāds pats juridiskais spēks, kā ar roku veiktam parakstam.
Tas nozīmē, ka Latvijā elektroniskai dokumentu parakstīšanai var izmantot gan “eParaksts mobile” lietotni, gan “eID” karti, gan arī “SmartID” lietotni. Tomēr ir viens bet! Lai elektroniski parakstītu dokumentus ar “SmartID”, vispirms ir jāpārliecinās vai lietotājam ir t. s. kvalificētais, nevis standarta “SmartID” konts.
Kā par to pārliecināties? Pavisam vienkārši – jāpazīst krāsas. Ieejot “SmartID”, fons ir baltā vai zaļā krāsā. Baltas krāsas fons signalizē, ka ir uzstādīts kvalificētais konts un dokumentus var parakstīt. Savukārt zaļā krāsā ir pamata konts, kuru var izmantot tikai internetbanku operāciju veikšanai.
Lai iegūtu kvalificēto kontu, vispirms būs jādzēš vecais konts un reģistrācija jāveic vēlreiz, taču šoreiz pa rokai būs jābūt arī pasei vai ID kartei ar iebūvētu elektronisko mikroshēmu (gandrīz visām pasēm un ID kartēm Latvijā tāda ir) un viedtālrunī jāieslēdz NFC funkcija. Reģistrācijas procesā būs jānofotografē pase vai ID karte un pie dokumenta jāpieliek viedtālrunis, kura NFC funkcija atpazīst dokumentā esošo mikroshēmu. Tāpat būs jānofilmē arī sava seja, lai sistēma jūs atpazīstu.