Elektrisko skrejriteņu un velosipēdu novietošanas zonas ierīkos vietās, kur tie radīja neērtības gājējiem 26
Mikromobilitātes rīku novietošanas zonas, kur turpmāk iedzīvotāji un rīku iznomātāji varēs novietot koplietošanas elektriskos skrejriteņus un elektriskos velosipēdus, ierīkos vietās, kur tie līdz šim radīja neērtības gājējiem un citiem satiksmes dalībniekiem, aģentūru LETA informēja RĪgas domes Ārējās komunikācijas nodaļa.
Konsultējoties ar rīku iznomātājiem un iesaistot rīdziniekus, šīs zonas paredzēts izvietot arī populārākajos braucienu sākuma un gala punktos.
Šādu zonu ierīkošana vietās, kur tie iepriekš traucēja gājējiem, invalīdiem, māmiņām ar bērnu ratiņiem un velobraucējiem, ļaus mazināt savstarpējas nesaskaņas, jo mikromobilitātes rīku novietošanas zonas tiks ierīkotas tā, lai netraucētu citiem satiksmes dalībniekiem un gājējiem.
“Rīgā ir vairāk nekā 6000 koplietošanas mikromobilitātes rīku. Pēdējos gados to skaits ir būtiski palielinājies, un vienlaikus ir izgaismojušās arī problēmas. Svarīgākā no tām – iedzīvotāju un pašu braucēju drošība. Lai pilsētvide būtu sakārtota un droša, Rīga, tāpat kā citas Eiropas lielpilsētas, sāk ieviest koplietošanas mikromobilitātes rīku novietošanas zonas,” skaidro Rīgas domes priekšsēdētājs Vilnis Ķirsis (JV).
Rīgā ir vairāk nekā 6000 koplietošanas mikromobilitātes rīki. Pašvaldības prioritāte ir ieviest to novietošanas zonas populārākajos braucienu sākuma, gala punktos Rīgas centrā un apkaimēs,kā arī vietās, kur tie traucē gājējiem,māmiņām ar bērnu ratiem,personām ar invaliditāti,velo pic.twitter.com/DdZgpiF7l6
— Vilnis Ķirsis (@VilnisKirsis) September 11, 2023
Viņš gan norādīja, ka šo zonu ierīkošana esot tikai tehnisks risinājums, jo svarīgāka koplietošanas pārvietošanās rīku lietotāju integrēšanai ikdienas satiksmē esot visu satiksmes dalībnieku savstarpējā cieņa, uzvedības un braukšanas kultūras maiņa.
Iesaistīties problemātisko vietu noteikšanā tiks aicināti arī rīdzinieki, kuriem būs iespēja līdz platformā “https://iesaisties.riga.lv/” norādīt konkrētas vietas pilsētā, kur būtu ieteicams izveidot šādas mikromobilitātes rīku novietošanas zonas. Tomēr jāņem vērā, ka pašvaldība var apsvērt izveidot šādas zonas tikai tai piederošās teritorijās. Iedzīvotāji par šo iespēju tiks informēti septembra laikā.
Elektrisko skrejriteņu zonu ieviešana ir tikai viens no risinājumiem, lai to lietošana būtu droša. Vidēji ik dienu notiek kāds nelaimes gadījums, kurā ir iesaistīts elektriskais skrejritenis. Saskaņā ar Valsts policijas datiem šogad astoņos mēnešos notikuši 290 ceļu satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti elektroskrejriteņi un cietušas 213 personas. Pērn šādā periodā notikuši 324 ceļu satiksmes negadījumi ar iesaistītiem elektroskrejriteņiem, tajos cietušas 242 pesonas un viena gājusi bojā.
Lai uzlabotu mikromobilitātes rīku lietošanas kārtību, pēc Rīgas domes iniciatīvas šogad veikti grozījumi Ceļu satiksmes likumā, piešķirot pašvaldībai tiesības regulēt un uzraudzīt elektroskrejriteņu lietojumu pilsētā un patlaban, Ārtelpas un mobilitātes departaments izstrādā koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanas noteikumus.
“Koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanas noteikumi nepieciešami, lai noteiktu vienotu kārtību, kas jāievēro koplietošanas transportlīdzekļu iznomātājiem un lietotājiem. Konsultējoties ar Pašvaldības policiju, noteikumu mērķis ir padarīt mikromobilitātes rīku izmantošanu drošāku un novērst traumatismu. Paredzēts, ka pilsētas centrā būs noteiktas vietas, kur būs aizliegts novietot un atstāt elektriskos skrejriteņus, kā arī zonas, kurās jāsamazina braukšanas ātrums,” skaidro Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Olafs Pulks (JV).
Pirmās mikromobilitātes rīku novietošanas zonas jau izveidotas 13.janvāra ielā pie Raiņa bulvāra, pie ēkas Miera ielā 46 (no Tallinas ielas puses uz ietves), Raiņa bulvārī 13, Brīvības bulvāra un Elizabetes ielas krustojumā, Uzvaras bulvārī pie Latvijas Nacionālās bibliotēkas, 13.janvāra ielā pie Raiņa bulvāra, Raiņa bulvārī pie Krišjāņa Barona ielas, 13.janvāra ielā – laukumā pie gājēju tuneļa, Aleksandra Čaka ielā pie Ziedoņdārza.
Tērzēšanas platformā “X” Latvijas iedzīvotāji dalījušies ar attēliem, kuros redzams, ka elektriskie skrejriteņi tiek novietoti neatbilstošās vietās. Izdomas skrejriteņu lietotājiem netrūkst.
Mežciemā kāds izlēmis @boltapp skūteri noparkot drošā vietā – kāpņu telpā 🤦 #LATVIJA #bolt pic.twitter.com/uJpgyhZgES
— Matīss (@matisskk) August 18, 2023
Noziņoju bolt par skūteri tieši priekšā durvīm. Ko bolt dara/nedara? pic.twitter.com/mv3ZTXghPH
— Sigita ❤️🏳️🌈 🇺🇦 #handsoffukraine (@SOZvejniece) August 10, 2023
Vai bolt skūteri @boltapp pic.twitter.com/9p3wadbsFo
— Jānis (@janis_orlovs) August 7, 2023