Elektrisko skrejriteņu popularitātes vilnis veļas arī uz Latviju. Varbūt vērts pamēģināt? 5
Dikti jau vilinoši šķiet – nevis septiņās šodien pilsētas centrā tev nepieciešamajās vietās auto stāvvietu meklēt (un par katru vismaz eiro atdot), bet tā ātri, viegli, klusi tieši pie vajadzīgajām namdurvīm pieripot, tur riteņdēlīti vienkārši piesliet…
Tad atkal paņemt, lai nākamos pāris kilometrus veiktu nevis pusstundā, bet divas vai pat četras reizes ātrāk.
Pasaule šo jauno pārvietošanās veidu jau pieņēmusi. Vispirms Ziemeļamerikā, bet 2018. gada beigās arī Eiropas lielākajās pilsētās Madridē, Frankfurtē, Parīzē.
Piemēram, vienā no lielākajām Ziemeļamerikas pilsētām tikai nedēļas laikā, lai nokļūtu no sava auto vai sabiedriskā transporta līdz vajadzīgajai vietai un atpakaļ līdz tam, e-skrejriteni bija lietojuši nevis tūkstoši, bet jau miljoni šī pārvietošanās veida piekritēju.
Tiesa – sastapušies viņi arī ar problēmām. Ir cietušie. Pat letāli kritušie. Parīze jau spriež par jaunuma liegumu.
Spriež arī Rīga. Diskusiju pirms nedēļas ieskandināja “Mad City”. Tad speciālistus kopā sauca LAMB un “Ergo”. Konstatēja – pastāv daudz juridisku un infrastruktūras problēmu, kuru risināšana (jau sākta) prasīs mēnešus. Iespējams, gadus. Bet ritenīši jau ripo…
Lieliska iespēja – pamēģināt
Savu ieguldījumu kopainas noskaidrošanā varam dot mēs katrs. Nevis visai dārgo (no 150 līdz 1500 un vairāk eiro) inventāru pērkot, bet paņemot nomā, pamēģinot, kā tas der vajadzīgajam maršrutam, kā savdabīgā līdzsvara iemaņu, koordinācijas pārbaudes rīkam atbilsti tu pats.
Kā spēj pielāgot dotās ātruma iespējas lēnāko un ne tik koncentrēto kājāmgājēju plūsmai.
Par darba sākšanu LAMB sanāksmes laikā paziņoja jau otrā e-skrejriteņu noma “Fiqsy”. Kopš aprīļa jau darbojas “Atom”, kuras pārstāvis šeit stāstīja, ka pirmajās divās nedēļās rīdzinieki nobraukuši 3000 km.
Ilgākais brauciens līdz šim vienā reizē ir bijis 30 kilometri un ildzis trīs stundas. Tas šobrīd arī ir maksimālais akumulatora darbības ilgums braukšanas režīmā. “Atom” ir sācis testēt jaunus akumulatorus, kas ļaus veikt pat 35 kilometrus ar vienu uzlādes reizi.
Abi šie uzņēmumi ir maksimāli modernizējuši un vienkāršojuši vajadzīgā braucamrīka atrašanas, novietošanas un norēķinu procesu. Lejuplādē lietotni savā telefonā (meklē “Atom” vai “Fiqsy”). Reģistrējies tajā. Meklē kartē vajadzīgo.
Atslēdz to ar telefona palīdzību. Un brauc. “Atom” par šo prieku prasa ne vairāk kā 14 eiro par visu dienu. Īsākiem braucieniem abu firmu piedāvājums līdzīgs – aptuveni eiro par 10 minūtēm.
Nudien nav dārgi, ar auto manevriem (degviela, stāvvietas) salīdzinot. Un galvenais – pavisam drīz tu sapratīsi, vai šis pārvietošanās veids tev piemērots.
Ja ir – pirksi savu ričuku, kas atšķirībā no klasiskā velosipēda ir pavisam viegli gan auto bagāžniekā ieliekams, gan dzīvokļa aizdurvē pieslejams. Vai paliksi pie nomas, kuras popularitāte pasaulē strauji aug.
Tu būsi redzams
Tāda ir atšķirība nomas gadījumā. Viss viņu inventārs ir aprīkots ar GPS ierīcēm. Un tieši tādēļ viegli atrodams, saņemams, atpakaļ atdodams. Bet grūti nozogams.
Privātuma pārkāpums? Abi uzņēmumi sola jūsu anonimitāti stingri sargāt. (Un kas gan man būtu tāds baigi slēpjams)? Dati tātad, pirmkārt, tiks izmantoti tikai klientu informēšanai un inventāra apsardzei.
Otrkārt – “Fiqsy” pārstāvis stāsta, ka pēc pāris mēnešiem iecerēts vērienīgs klientu izvēlēto maršrutu, pārvietošanās stila (drošība!) pētījums, kas varētu būt ļoti noderīgs lēnīgo amatpersonu un likumdevēju prioritāšu izvēlē.
Jo neapšaubāmi ir dažas lietas, kuras jāizlemj pēc iespējas ātri. Par braucēju minimālo vecumu (kā velosipēdam – 12 gadi, vai 18 – kā pašlaik prasa iznomātāji).
Par atrašanos uz ielu un ceļu brauktuvēm, ko drīkst velosipēdisti, bet skrejriteņu saimnieki visai kategoriski liedz. Par ķiveru, par obligātas apdrošināšanas nepieciešamību.
Pamēģini paripot! Tava rīcība testa laikā palīdzēs pareizus lēmumus pieņemt.