Ekspertu domas dalās par “Facebook” un “Instagram” darījumu 0
Darījums pēc principa “kas pirmais brauc, tas pirmais maļ” vai kārtējā pārmaksāšana par interneta jaunāko spīdīgo mantiņu – šādi miljardu ASV dolāru (520 miljonu latu) vērto darījumu, ar kuru sociālais tīkls “Facebook” nopirka foto dalīšanās aplikāciju “Instagram”, vērtē divi Latvijas eksperti, kuri pazīst ASV informācijas tehnoloģiju (IT) uzņēmumu finansēšanas tirgu.
Latvijas IT inkubatora “TechHub Riga” vadītājs Andris Bērziņš, kas ieguvis biznesa maģistru Silīcija ielejas un ASV mēroga prestižā Stenfordas universitātē, sarunā ar biznesa portālu “Nozare.lv” teica, ka “neredzu, ka šis darījums būtu kāds galīgs “kreizī” (trakums)”.
Bērziņš pieļauj, ka “Facebook” veicis apsteidzošu gājienu pret citiem lielajiem spēlētājiem, kā, piemēram, “Google”. Tas darīts tirgū, kur, izvēršot digitālu fotogrāfiju dalīšanās pakalpojumu, ir ne tikvien attiecināms latviešu izteiciens, ka, kas pirmais brauc, tas pirmais maļ, bet vēl skarbāks variants – “uzvarētājs savāc visu”. Viņaprāt, ir iespējams, ka “Instagram” kopā ar “Facebook”, kuram ir vairāk nekā 750 miljonu lietotāju, varētu noslaucītu visas pārējās foto izplatīšanas aplikācijas (ir vairākas – “Flickr”, “Hipstamatic”, “Path” un citi) no tirgus. Savukārt citas spēcīga kompānijas rokās ar “Instagram” varētu izdarīt to pašu, uzskata Bērziņš.
“TechHub” vadītājs, kurš saviem biedriem gatavo braucienu uz Silicija ieleju maija otrā pusē, nesteidzas secināt, ka “Facebook” samaksa par uzņēmumu bez ieņēmumiem un ar 13 darbiniekiem ir bijusi nejēdzīga. “Nezinām, kā šī atlīdzība tiks izmaksāta – iespējams, ka liela daļa ir “Facebook” kapitāla daļās, nevis skaidrā naudā,” Bērziņš teica, un piebilda “cena ir tādā, kādu pircējs uzskatīja par pienācīgu”.
Savukārt viens no IT nozares biedrības “Latvian American Business Association of California” dibinātājiem uzņēmējs Rihards Gailums uzskata, ka par “Instagram” varētu būt “ļoti pārmaksāts”. Viņaprāt, kaut kas līdzīgs noticis ar interneta zvanu un videozvanu kompāniju “Skype”, kuru 2005.gadā par 2,6 miljardiem ASV dolāru (ap 1,35 miljardu latu) skaidrā naudā un akcijās nopirka interneta tirdzniecības kompānija “eBay”, lai vēlāk par šo darījumu izteiktu nožēlu un norakstītu “Skype” vērtību savā bilancē par 900 miljoniem ASV dolāru (468 miljoni latu). 2010.gadā “Microsoft” pārpirka “Skype” par 8,5 miljardiem ASV dolāru (4,42 miljardi latu) no “Ebay” un citiem investoriem, kuriem tas bija starplaikā pārdots.
Tomēr Gailums, līdzīgi Bērziņam, arī saredz iespēju, ka “Facebook” veicis apsteidzošu, stratēģisku gājienu. Pēc Gailuma domām, drauds varējis būt īso vēstījumu sociālais tīkls “Twitter”, par kuru arī tirgū baumoja, ka tam interesējot “Instagram”. Savukārt saceltā ažiotāža ap darījumu esot bijis labs “PR” jeb sabiedrisko attiecību gājiens no “Facebook” puses, uzkurinot interesi par kompāniju pirms pirmā publiskā akciju laidiena, kas paredzēts vēlāk pavasarī, uzskata Gailums.
Latvijas uzņēmējs, kas arī darbojies Silīcija ielejā, teica, ka runas par kārtēju IT burbuli izskanot jau ilgāku laiku, taču ASV IT nozares riska kapitāla tirgu tas īpaši nesatraucot. “Vismaz mazākiem darījumiem pietiek, ka uzņēmējs uzrāda starp 500 000 un miljonu sava izgudrojuma vai aplikācijas lietotāju bāzi. Tas vienalga, ka nevienam nav “monetarizācijas” jeb ieņēmumu radīšanas modeļa,” Gailums teica.
“Instagram” aplikācija mobilajiem telefoniem (sākotnēji tikai “iPhone” modeļiem, pirms neilga laika arī “Android” operētājsistēmas ierīcēm) ļauj lietotājiem dalīties ar savām ar mobilā telefona kameru uzņemtām fotogrāfijām, tās parasti apstrādājot ar kādu “retro” efektu. “Instagram” darījumā brīdī 9.aprīlī bija 30 miljoniem lietotāju, taču tas dažu dienu laikā uzlēca līdz 40 miljoniem.
Tomēr par darījumu un tā cenu vairākos ASV IT portālos izskanēja skarba kritika un kārtējās bažas par līdzīga “burbuļa” veidošanos, kā 90.gadu beigās. Šīs “burbulis” plīsa 2000.gadā, radot ievērojamus zaudējumus investoriem un būtisku kritienu ASV biržā.
Kanādas avīzes “The Globe and Mail” portālā kāds viesu komentētājs norāda, ka miljarda ASV dolāru samaksa par foto rīku pārspēj visas nejēdzības, kas redzētas pirmajā interneta kompāniju akciju bumā ap 2000.gadu.
Biznesa žurnāla “Forbes” portāls raksta, ka “Instagram” pirkums veikts, maksājot 83 miljonus ASV dolāru (43,16 miljonus latu) par katru no foto dalīšanās rīka ražotāja un uzturētāja 13 darbiniekiem. Salīdzinot citu lielu ASV un globālu uzņēmumu tirgus vērtību, kas izdalīta uz darbinieku skaitu, “Forbes” secina, ka mediju koncerns, kam pieder avīze “New York Times”, ir vērts 130 000 ASV dolāru (67 000 latu) par darbinieku (to ir teju 7300), bet alumīnija ražotājs “Kaiser Aluminum” – 350 000 ASV dolāru (182 000 latu) par katru no saviem 2600 strādājošiem.
“Vai kāds vēl saka, ka nav sācies “Interneta burbulis 2.0″?” vaicā “Forbes”.
Šai domai arī piebalso IT portāls “InfoWorld”, kura komentētājs Bils Snaiders raksta, ka ,”ja šis (“Instagram” pirkums) neliecina par bīstama tehnoloģiju burbuļa veidošanos, tad vairs nezinu – kas”.