Eksperts: “airBaltic” akciju pārdošana izskatās bezcerīga 0
No malas skatoties, situācija ar Latvijas nacionālās lidsabiedrības “airBaltic” akciju pārdošanu izskatās bezcerīga, biznesa portālam “Nozare.lv ” atzina finansists Andris Riekstiņš.
No medijos pieejamās informācijas neesot saprotama lidsabiedrības attīstības stratēģija. Kad Bertolts Fliks vadījis “airBaltic”, esot bijis skaidrs, ka tās darbība ir vērsta uz tranzītpasažieriem. Latvija kā tranzītvalsts izmantota pasažieru apkalpošanai – attiecīgi no Austrumiem uz Rīgu un tālāk uz Eiropu vai pat ASV.
“Patlaban tā nenotiek,” uzsver eksperts. Samazinoties reisu, pasažieru un lidojumu skaits, savukārt konkurenti Igaunijā un Lietuvā ir aktivizējušies un atņem pasažierus. Neesot saprotams, kas “airBaltic” grib būt. Zemo cenu lidsabiedrība tā neesot, tranzīta uzņēmums arī ne.
Viņš pieļauj, ja tranzīta apjomi būtu kā Flika laikā un vēl ar tendenci pieaugt, tad varētu domāt par akciju pārdošanu, taču tagad esot nokavēts.
Uz “Nozare.lv” jautājumu, vai interesi varētu izrādīt Āzijas vai arābu valstu uzņēmumi, Riekstiņš norāda, ka ir jau bijuši braucieni uz šiem reģioniem, bet, ja tagad tiekot likti sludinājumi Eiropas presē, tad esot skaidrs, ka liela atsaucība no šo reģionu puses nav bijusi.
Riekstiņš arī norāda, ka “airBaltic” ir vāja flote, tā strādā ar zaudējumiem, turklāt degvielas izmaksas palielinās.
Jau ziņots, ka Latvijas valdība meklē investoru šā gada janvārī pārņemtajai nacionālajai aviokompānijai “airBaltic”.
Latvijas Satiksmes ministrija 27.augustā laikraksta “Financial Times” Eiropas un Lielbritānijas izdevumos publicējusi sludinājumu, piedāvājot potenciālajiem investoriem līdz 1.novembrim izteikt piedāvājumus par “airBaltic” akciju iegādi. Latvijas valdība investoriem piedāvā iegādāties aviokompānijā “airBaltic” līdz 50% mīnus vienu akciju.
Pagājušajā gadā “airBaltic” strādāja ar 83 miljonu zaudējumiem, savukārt ieņēmumi bija 228 miljoni latu. Pērn pārvadāti 3,35 miljoni pasažieru.
Ilggadējais aviokompānijas vadītājs Fliks darbu lidsabiedrībā pēc toreizējo akcionāru – Latvijas valsts un SIA “Baltijas Aviācijas sistēmas” (BAS) – vienošanās pameta pērn rudenī, kad kļuva skaidrs, ka lidsabiedrības zaudējumi ir sasnieguši rekordapjomus. Par jauno “airBaltic” prezidentu tika izvēlēts Martins Gauss, kurš darbu sāka 1.novembrī.
Pērn gada nogalē pēc AS “Latvijas Krājbanka” darbības apturēšanas Latvijas valsts no bankas pilnvarnieka par akciju nominālvērtību 224 000 latu iegādājās 47,2% “airBaltic” akciju, kuras bija ieķīlājis aviokompānijas privātais akcionārs BAS. Latvijas valsts savu rīcību skaidroja ar lidsabiedrības privāto akcionāru neizpildītajām saistībām. BAS īpašnieki bija Fliks un “Taurus Asset Management Fund Limited”.
“airBaltic” ir akciju sabiedrība, kas dibināta 1995.gadā. Galvenais akcionārs ir Latvijas valsts ar 99,8% akciju. “airBaltic” flotē ir 34 lidmašīnas – sešas “Boeing 737-500”, astoņas “Boeing 737-300”, divas “Boeing 757-200”, desmit “Fokker 50” un astoņas “Bombardier Q400Next Gen”.