Eksperti: Klientus noteikti interesēs jaunie “Akropoles” veikali un izklaides iespējas 0
Šonedēļ Rīgā tiek atvērts jaunais iepirkšanās un izklaides centrs “Akropole”, kas pirmajā gadā plāno apgrozīt 160 līdz 180 miljonus eiro. Kādas pārmaiņas tas nesīs nozarei? Konkurentiem būs jāpasvīst. To norāda gan “Akropoles” vadība, gan neatkarīgie eksperti, vēstīts laikraksta “Latvijas Avīze” pielikumā “Latvijas Bizness”.
Arī konkurenti nesnauž
“”Akropoles” pārstāvji labi apzinās, ka viņi nevarēs pienest tirgum jaunus pircējus, bet par tiem būs jākonkurē ar esošiem tirdzniecības centriem. Domājams, ka pirmajā pusgadā pēc “Akropoles” atvēršanas konkurenti izjutīs pircēju plūsmas samazināšanos, jo cilvēki noteikti gribēs aizbraukt un apskatīt piedāvājumu, kāds būs pieejams jaunajā tirdzniecības centrā,” savas prognozes izsaka brokeru kompānijas “Colliers International” partneris Ēriks Bergmans.
Viņaprāt, klientus interesēs jaunie veikali un jaunie zīmoli, kādi Latvijā līdz šim vēl nav figurējuši, ledus halle, “IMAX” kinoteātris un citas “Akropoles” piedāvātās izklaides iespējas.
“Jāatzīmē, ka to vērā ņem arī citi tirdzniecības centri un tam savlaicīgi gatavojas. Investē naudu rekonstrukcijā vai paplašinās, lai tādā veidā cīnītos par pircējiem.”
“Protams, nomnieki cīnīsies par vietām tajos tirdzniecības centros, kuri spēs nodrošināt lielāku potenciālo pircēju plūsmu. Turklāt līdzās “Akropolei” Latvijas tirgū ienāks arī jauni zīmoli.”
Lai gan šķiet, ka Latvijā iedzīvotāju paliek aizvien mazāk, bet tirdzniecības centru arvien vairāk, rēķinot kvadrātmetros uz iedzīvotāju, tirdzniecībai atvēlētās platības Rīgā arvien ir krietni mazākas nekā Viļņā un Tallinā.
“Bez šaubām, ir jārēķinās ar demogrāfiskajām tendencēm, kā arī to, kā pircēji mūsdienās uztver tirdzniecības centrus. Tie arvien vairāk tiek asociēti ar vietu, kur pavadīt brīvo laiku, izklaidēties, ieturēt maltīti, ne tikai iepirkties,” noslēgumā sāka Ē. Bergmans.
Tieši tādēļ uzņēmums īpašu uzmanību pievērsis izklaides segmentam.
“Šobrīd ne tikai ap “Akropoli”, bet arī ap citiem tirdzniecības centriem notiek liela rosība. Mūsu konkurenti apzinās, līdz ar “Akropoles” atvēršanu tirgus nedaudz pārdalīsies. Taču izvēlamies konkurēt godīgiem paņēmieniem, neviena spieķos neplānojam bāzt sprunguļus,” tiešs ir K. Beitiņš.
Labākais kinoteātris Latvijā
Tajā pašā laikā uzņēmuma vadītājs apzinās, daļu konkurentu klientu “Akropole” pārņems sev.
“Īpaši tos, kuri ikdienā apgrozās šajā pusē vai mums brauc garām – Purvciema, Pļavnieku un Ķengaraga iedzīvotāji. Tāpat tos, kas dzīvo Ķekavā, Iecavā, Ikšķilē un citās Rīgas piepilsētās. Konkurence būs, un citiem tirdzniecības centriem ir pamats domāt par attīstību un veidiem, kā piesaistīt pircējus. Taču tas nebūt nav slikti, jo konkurence veicina izaugsmi un apmeklētājiem tas nāk tikai un vienīgi par labu.”
“Mums būs arī ledus arēna, kurā apmeklētāji varēs ne tikai paslidot, bet arī noskatīties kādu hokeja vai daiļslidošanas treniņu. Ledus arēna izbūvēta pēc Starptautiskās hokeja federācijas noteikumiem, kas nozīmē, ka tajā varēs arī notikt profesionālas hokeja spēles.”
“Ierīkotas ģērbtuves, dušas, tiesnešu telpas. Tāpat mums būs plašs ēdinātāju klāsts. Gardēžus iepriecinās Latvijā pirmās restorānu ķēdes “Grill London” un “Paslēptās receptes” un daudzi citi ēdinātāji.”
“Rudens un ziemas sezonā piedāvāsim arī garderobes pakalpojumus – kā teātrī. Klients varēs nodot savu mēteli, lai visu dienu tas nav jānēsā līdzi. Iespēju patiešām būs daudz. Vīrs varēs atnākt paskatīties sportu, uzspēlēt boulingu vai noskatīties kādu filmu, tikmēr sieva varēs “izskriet” pa labākajām bodēm.”
Dzīvojam labāk
Arī Kasparam Beitiņam ir sava versija par to, kādēļ mūsdienās iepirkšanās un brīvā laika pavadīšana tirdzniecības centros ir tik populāra. Proti, pēdējo piecu gadu laikā ekonomika Latvijā ir strauji augusi, līdz ar to arī iedzīvotāju rocība palikusi lielāka.
“Tirdzniecības centros preču sortiments ir liels, tajos iepirkties ir ērti un vienkārši. Arī cenu kategorijas cilvēkiem ir pieejamas.”
“Nedomāju vis. Uzskatu, ka interneta veikali tirdzniecības centriem nav liels drauds. Joprojām ir liela daļa cilvēku, kuriem patīk apmeklēt veikalus klātienē – preci appētīt, piemērīt, aptaustīt. Doties šopingā nenozīmē tikai doties iepirkties. Tā ir brīvā laika izklaide, īpaši daiļā dzimuma pārstāvēm.”
Iepazīstoties ar “Akropoles” ambiciozajiem plāniem, jājautā konkurentiem, vai viņi nav nobažījušies par izmaiņām, ko nesīs jaunais tirgus spēlētājs.
“Izmaiņas mazumtirdzniecības nozarē bija gan nepieciešamas, gan loģiskas. Patērētāju prasības aug ar katru brīdi – pircēji kļūst arvien prasīgāki. Tāpat attīstās nomnieku veikalu formāti, to izmēri pieaug, kas prasa papildu platības, taču pēdējo desmit gadu laikā Rīgā tādas, ko varētu dēvēt par jaunām un nozīmīgām, nav atvērtas,” diplomātisku atbildi sniedz SIA “Linstow Center Management” (“LCM”) valdes loceklis un iznomāšanas un biznesa attīstības direktors Mārcis Budļevskis.
Skaidrības labad jāatzīmē, ka “LCM” apsaimnieko piecus “Galactico” tirdzniecības centrus: “Alfu”, “Molu”, “Doli”, “Origo” un “Galeriju Centrs”. Runājot par mūsdienu tendencēm, arī M. Budļevskis apstiprina, šobrīd tirdzniecības centri pilda citādu funkciju nekā kādreiz.
“Augstās pircēju prasības, statistika un notikumi mazumtirdzniecības tirgū apliecina, ka visas sabiedrības pirktspēja pieaug, tātad dzīvojam labāk. Domājam, ka vietas tirgū pietiek lielākam skaitam spēlētāju, nekā pirmajā mirklī varētu šķist.”
“Nenoliedzami, jebkura jauna un liela spēlētāja ienākšana tirgū nozīmē izmaiņas. Ņemot vērā nozīmīgās papildu tirdzniecības platības, kuras tiks atvērtas nepilna gada laikā (atvērta “Akropole”, “Alfas” un “Origo” paplašināšana), jādomā, ka īstermiņā spiediens uz B un C klases tirdzniecības platībām būs lielāks nekā jebkad iepriekš. Tādēļ, lai aizstāvētu savas pozīcijas, “LCM” ar partneriem sevis apsaimniekotajos tirdzniecības centros īsteno vērienīgus uzlabojumus,” uzsver M. Budļevskis.