Eksperti: GPS signāla traucējumu dēļ nav ietekmēti Latvijas civilās aviācijas lidmašīnu lidojumi 15
Civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumi Latvijā GPS signāla traucējumu dēļ nav ietekmēti, aģentūru LETA informēja Civilās aviācijas aģentūras (CAA) pārstāvji.
CAA sadarbībā ar starptautiskajiem partneriem uzrauga GPS signālu traucējumu attīstību, kā arī atgādina, ka GPS traucējumi neietekmē gaisa kuģu lidojumu drošumu Latvijas gaisa telpā.
Aģentūrā skaidro, ka Somijas nacionālās lidsabiedrības “Finnair” lēmums atlikt lidojumus uz Tartu lidostu Igaunijā GPS traucējumu dēļ pieņemts piesardzības nolūkā, nevis tieša apdraudējuma dēļ.
Tartu reģionālā lidosta darbojas ar GPS sistēmu, tajā nav uz zemes izvietota aeronavigācijas aprīkojuma, kā rezultātā lidsabiedrība veic preventīvus pasākumus nemainīgi augsta drošības līmeņa saglabāšanai, norāda CAA.
Tas iever INS (inerciālās navigācijas sistēmas), VOR (radiovirzienu uztvērēji) un DME (attāluma mērīšanas iekārtas), kas var darboties neatkarīgi no GPS un nodrošināt nepieciešamo navigāciju gadījumos, kad GPS signāli ir traucēti.
Tāpat arī gaisa satiksmes vadības centri sniedz būtisku ieguldījumu drošu lidojumu nodrošināšanā. Civilās aviācijas sistēma ir izstrādāta tā, lai tā būtu izturīga un spējīga saglabāt operāciju drošību, papildina CAA.
Katru gadījumu, kad konstatēts GPS traucējums, centralizēti apkopo un analizē Eiropas Aviācijas drošības aģentūra, kas arī izdevuši drošuma biļetenu, kurā norādīts, ka situācija nav kritiska. Vienlaikus ir doti ieteikumi dalībvalstu kompetentajām iestādēm, aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem un gaisa kuģu ekspluatantiem rīcībai, lai uzlabotu civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošumu, atzīmē CAA.
Rīgas lidostā un Latvijas gaisa telpā bez GPS signāla sistēmas izmanto arī citus navigācijas līdzekļus – radiobākas, attāluma mērīšanas ierīces un primāros radarus, kas nodrošina alternatīvas navigācijas iespējas, kas ļauj turpināt drošu aviosatiksmi visā gaisa telpā, kā arī uz un no Rīgas lidostas.
Attiecīgi, sekojot lidsabiedrības procedūrām, gaisa kuģu piloti pieņem lēmumu, lai izslēgtu mazākos riskus gaisa kuģu lidojumu drošumam, piemēram, lido uz rezerves lidlauku.
Tāpat arī lidsabiedrības iegulda papildu līdzekļus, sagatavojot un apmācot pilotus izmantot alternatīvos navigācijas rīkus gadījumos, kad kāds no tiem nav pieejams. Piemēram, Latvijas nacionālās aviokompānijas “airBaltic” izmantotajam gaisa kuģim “Airbus A220-300” ir vairāku pakāpju navigācijas sistēmas, kas nodrošina neatkarīgu un precīzu navigāciju, kā arī nosēšanās procedūru, papildina aģentūrā.
LETA jau vēstīja, ka “Finnair” no pirmdienas līdz 31.maijam aptur ikdienas reisus uz Tartu, lai meklētu risinājumu GPS signāla traucējumiem.
Kā pirmdien informēja lidsabiedrība, uz mēnesi tiek apturēti reisi uz Tartu, lai šajā laikā meklētu metodes, kā lidmašīnām nolaisties Tartu lidostā droši un raiti bez GPS signāla.
Ceturtdien un piektdien divas “Finnair” lidmašīnas GPS signāla traucējumu dēļ atgriezās Somijā, jo tām nebija iespējams droši sasniegt Tartu lidostu.
GPS traucējumi ir palielinājušies kopš 2022.gada, un “Finnair” piloti ir ziņojuši par traucējumiem, īpaši Kēnigsbergas (Karaļauču) eksklāva, Melnās jūras, Kaspijas jūras un Vidusjūras austrumu daļas reģionā.
Jau ziņots, ka CAA darbības mērķis ir īstenot valsts politiku un pārvaldi Latvijas gaisa telpas izmantošanas un civilās aviācijas darbības jomā, veicot civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzību, kā arī uzraugot gaisa kuģu radītā piesārņojuma atbilstību vides aizsardzības prasībām.