Darba tirgū pēdējos gados būtiski pieaug tā dēvēto mileniāļu loma – tūkstošgades paaudzei ir ne tikai  augstas prasības pret darba devēju, krasi atšķirīga attieksme pret darbu.
Darba tirgū pēdējos gados būtiski pieaug tā dēvēto mileniāļu loma – tūkstošgades paaudzei ir ne tikai augstas prasības pret darba devēju, krasi atšķirīga attieksme pret darbu.
Publicitātes foto

Eksperti: Darbinieki kļūst aizvien vērtīgāki 0

Šobrīd viens darbinieks uzņēmumam var radīt daudz lielāku pievienoto vērtību nekā jebkad iepriekš, norāda eksperti.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

Zīmīgi, ka darba tirgū pēdējos gados būtiski pieaug tā dēvēto mileniāļu loma – tūkstošgades paaudzei ir ne tikai augstas prasības pret darba devēju, krasi atšķirīga attieksme pret darbu, bet arī tā dēvētajai Z paaudzei jeb online paaudzei raksturīgā tendence bieži mainīt darba vietu.

Tā rada arī jaunu darba kultūru.

No “Deloitte” 2018.gada mileniāļu aptaujas (Millennial Survey 2018) rezultātiem izriet: lai piesaistītu tūkstošgades paaudzes jeb laikā no 1980. līdz 2000.gadam dzimušo speciālistu uzmanību, uzņēmumiem jābūt inovatīviem – tiem ir jārada jauni produkti, pakalpojumi un darba vietas.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tāpat tiem ir vairāk jāatbalsta savi darbnieki, piemēram, aktīvāk jāiesaista uzņēmuma iekšējos procesos, jāstimulē viņu profesionālā izaugsme u.tml., tā veicinot viņu lojalitāti uzņēmumam.

Kā stāsta mobilo pakalpojumu operatora “Bite” vadītājs Kaspars Buls, “Bites” komandā dominē mileniāļi – uzņēmuma darbinieku vidējais vecums ir 30 gadi.

“Protams, arī mums, līdzīgi kā daudziem citiem uzņēmumiem, ikdienā ir jādomā, kā piesaistīt un noturēt šos speciālistus, kuru prasības aizvien pieaug. Tāpēc esam gandarīti, ka jaunākā pētījuma, kas īstenots sadarbībā ar kompāniju “AON”, rezultāti liecina, ka BITES darbinieku apmierinātības līmenis ir 71%.”

Tas ir par teju 20% augstāks nekā vidēji telekomunikāciju uzņēmumos citās Austrumeiropas un Centrāleiropas valstīs, tostarp Baltijā, atzīmē K. Buls.

Viņš piebilst, ka, lai arī konkurētspējīgs atalgojums darba ņēmējiem vienmēr būs saistošs, gan tirgus tendences, gan arī “Bites” pētījuma rezultāti liecina, ka ar to vien darbinieku noturēšanai vairs nepietiek.

Aizvien lielāka nozīme ir uzņēmuma iekšējai kultūrai, karjeras izaugsmes un mācību iespējām, kā arī pozitīvām pārmaiņām, ko veicina uzņēmums.

K. Buls atklāj, ka ikvienam “Bites” darbiniekam ir iespēja iniciēt un īstenot savas idejas, kas nestu labumu visam uzņēmumam un tā komandai kopumā. Piemēram, tieši pēc darbinieku iniciatīvas BITĒ pirms trim gadiem tika izveidota vasaras bērnudārza grupiņa darbinieku bērniem.

“Šobrīd organizējam radošās darbnīcas, kurās visi kopīgi izstrādājam idejas iekšējo biznesa procesu, darba vides, klientu servisa utt. uzlabošanai atbilstoši uzņēmuma vērtībām. Jāpiebilst, ka darbinieki sava darba “augļus” varēs novērtēt pavisam drīz, jo daļu ideju jau esams sākuši ieviest praksē.”

“Tāpat ikdienā lielu uzmanību pievēršam komandas izaugsmei, piemēram, regulāri nodrošinām darbiniekiem apmācības par darba ikdienā svarīgām tēmām. Tādējādi iepriecina fakts, ka 75% BITES vadītāju ir “izauguši” šajā uzņēmumā,” tā “Bites” vadītājs.

Reklāma
Reklāma

Lielāku vērību pievērš nemateriālajām vērtībām

Arī kompānijas “Benefits Latvija” vadītājs un biznesa konsultants Juris Zalāns uzsver, ka mūsdienās darba ņēmēji aizvien lielāku vērību pievērš tieši nemateriālajām vērtībām.

Ja iepriekš darbiniekus varēja motivēt ar papildu algas pielikumu vai ar mantisku labumu, piemēram, uzņēmuma dienesta automašīnu vai apmaksātiem mobilā telefona sakariem, patlaban šāda motivācija ir daudz mazvērtīgāka, jo mileniāļiem ir cita vērtību skala.

Pēc Zalāna teiktā, tūkstošgades paaudze daudz lielāku uzmanību pievērš tam, vai spēj saskatīt savu vietu konkrētajā uzņēmumā. Proti, saredzēt veidus, kā kaut ko mainīt, sniegt savu pievienoto vērtību.

Tādējādi kopumā mileniāļi visvairāk novērtē uzņēmuma vidi, vadības attieksmi, karjeras iespējas un gūto pieredzi. Tieši darba pieredze un iespēja līdzdarboties uzņēmuma attīstībā ir faktori, kas palīdz gan labāk integrēties, gan sastrādāties, gan ilgāk noturēties uzņēmumā, ir pārliecināts J. Zalāns.

“Deloitte” aptaujas rezultāti liecina, ka mileniāļiem būtiska ir ne tikai iespēja gūt specifiskas zināšanas, kas palīdz labāk sagatavoties laikmetam, kurā aizvien vairāk ienāk tehnoloģijas, bet arī iespēja attīstīt savu personību.

Vairāk nekā trešdaļa respondentu norāda, ka vēlas apgūt darbā personīgās izaugsmes prasmes, kas nostiprinās pārliecību par sevi un palīdzēs gūt panākumus darba tirgū.

Tajā pašā laikā viens no izaicinājumiem darba devējiem, strādājot ar mileniāļiem, ir salīdzinoši lielā darbinieku rotācija, ko apstiprina arī “Deloitte” pētījuma rezultāti : 43% mileniāļu apsver darba vietas maiņu divu gadu laikā, bet ilgāk par pieciem gadiem vienā darba vietā plāno strādāt tikai 28% plāno aptaujāto.

Pieaug darbinieku rotācija

“Nenoliedzami, darbinieku rotācija mūsdienās ir būtiski palielinājusies. Taču audzis ir arī viņu potenciāls – pašlaik viens cilvēks uzņēmumam var radīt daudz lielāku pievienoto vērtību īsākā laika periodā nekā tas bija pirms desmit gadiem,” pauž J. Zalāns.

Piemēram, mileniāļi sniedz uzņēmumam pievienoto vērtību gan ar savām zināšanām un interesi par visu jauno, bet īpaši – modernajām tehnoloģijām, gan ar tādām šai paaudzei raksturīgām īpašībām kā spēju darīt vairākus darbus vienlaikus, mācīties no savām un citu kļūdām u.tml.

“Tāpēc darba devējiem ir jāpielāgojas aktuālajai situācijai un jācenšas nodrošināt saviem darbiniekiem izaugsmes iespējas,” norāda J. Zalāns.

Līdzīgās domās ir arī “Bites” vadītājs. Viņaprāt, lai strādātu efektīvi un gūtu panākumus biznesā, darba devējiem būtiski ir atklāt un prasmīgi izmantot katra darbinieka – kā mileniāļu, tā arī citu paaudžu pārstāvju – potenciālu.

“Lojāls, ieinteresēts darbinieks mūsdienās ir zelta vērtē. Tāpēc ir svarīgi radīt komandai pārliecību, ka darbiniekiem būs iespēja augt un attīstīties, gūt jaunas prasmes un zināšanas, dažādas priekšrocības konkrētajā uzņēmumā arī pēc diviem un vairāk tajā pavadītiem gadiem,” tā K. Buls.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.