Eksperta padoms: kā uzņēmumi pielāgo pakalpojumus millennials paaudzei 0
Kārlis Purgailis, Bankas Citadele meitas uzņēmuma – CBL Asset Management valdes priekšsēdētājs
Uzņēmumi vienmēr ir bijuši spiesti mainīties un pielāgot savus pakalpojumus vai produktus esošajai situācijai, bet iemesli katru reizi ir bijuši citādāki: vai nu kādi ģeopolitiski iemesli, vai jauns tehnoloģiskais cikls – izgudrots dzinējs, elektrība, pēc tam internets. Pašlaik ir situācija, kad uzņēmumi mainās paaudžu paradumu un paaudžu maiņas dēļ.
Nav noslēpums, ka millennials jeb tūkstošgades paaudze pašlaik ir viena no lielākajām ekonomiski aktīvajām sabiedrības daļām, līdz ar to tie ir lielākie patērētāji jeb mērķa klienti uzņēmumiem.
Millennials paaudzei (tradicionāli pie tūkstošgades paaudzes pieskaita cilvēkus, kuri dzimuši no 1980. gada līdz aptuveni 2000. gadam) ir citādāks dzīves ritms, uzskati, vērtības un prasības, ko viņi sagaida no darba devējiem, uzņēmumiem un produktiem, kurus lieto.
Pašlaik varam novērot, ka šīs paaudzes lielo ietekmi pamana arvien vairāk uzņēmumu.
Daudzi uzņēmumi līdz šim ir ieņēmuši un vēl joprojām ieņem pasīvu pozīciju, neapzinoties potenciālu šīs paaudzes veiksmīgā sasniegšanā. Savukārt ārzemēs šīs paaudzes sasniegšanas mēģinājumi mijas ar tās nopēlumu par dažādu industriju un pakalpojumu norietu.
Produkti un pakalpojumi transformēsies
Jau vairākas industrijas ir transformējušās millennials paaudzes paradumu ietekmes rezultātā. Nav pieņemami tērēt vairāk laika tehniskos vai organizatoriskos procesos, piemēram, ēdiena pasūtīšanai, taksometra izsaukšanai. No ārvalstu pieredzes varam redzēt, ka šī tendence vēl tikai pieaugs – vēlme atvieglot tehniskos procesus un padarīt tos viedus un automatizētus ir millennials paaudzes klusais pieprasījums.
Tie uzņēmumi, kas izprot šo vajadzību, piedāvā pielāgotus pakalpojumus. Protams, salīdzinot ar ārvalstīm, Latvijā šī tendence attīstās lēnāk, ņemot vērā faktu, ka arī digitalizācija pie mums notiek lēnāk. Arī vietējā tirgus lielums dažiem uzņēmumiem nerosina uzreiz mesties pakalpojumu pārstrukturēšanā. Bet arī uzņēmumiem Latvijā arvien vairāk būs jādomā par šo virzienu.
Svarīgi ir tas, kas notiek pašlaik. Ja uzņēmums ar tā produktiem un pakalpojumiem var atvieglot šo millennials problēmu, tam ir iespēja uzrunāt un piesaistīt paaudzi.
Pozitīvo piemēru jau pašlaik pasaulē ir daudz, piemēram, Netflix, kas piedāvā iespēju skatīties filmas un TV seriālus tiešsaistē jebkurā laikā, vai Bolt, kas atrisina vairākas problēmas vienlaikus – nevēlēšanos zvanīt, lai izsauktu taksi, kā arī precīzas atrašanās vietas noteikšanu, jo pakalpojums izmanto GPS.
Arī mēs no biznesa viedokļa skatāmies, kā palīdzēt šai paaudzei un atvieglot ikdienu. Bankai Citadele tā ir jauna mobilās bankas lietotne ar jaunāko tehnoloģiju izmantošanu, kas atpazīst pirkstu nospiedumus un lietotāja seju, iespēja klientiem norēķināties par pirkumu ar viedtālruni vai īpašu aproci.
Savukārt mums, Citadeles meitas kompānijai ieguldījumu pārvaldīšanas jomā, tā ir jauna pieeja ilgtermiņa uzkrājumiem, kur atšķirībā no iepriekšējās kārtības cilvēkam pašam nav jāseko līdzi, kādu pensiju plānu konkrētā dzīves posmā vajadzētu izvēlēties – konservatīvu vai aktīvu.
Dzīves cikla pensiju plāna “Millennials” ieguldījumu stratēģija mainās līdzi plāna dalībnieku vecuma izmaiņām – no augstāka ienesīguma un riska ieguldījumu stratēģijas uz konservatīvāku un attiecīgi zemāka riska stratēģiju. Citiem vārdiem sakot, plāna mērķis ir ilgtermiņa kapitāla pieaugums, izmantojot dzīves cikla ieguldīšanas principu, kura galvenā iezīme ir kapitāla vērtspapīru īpatsvara automātiska samazināšanās, tuvojoties plāna ieguldītāju pensionēšanās vecumam.
Ar šādu pakalpojumu mēs atrisinām paaudzes izvirzītu problēmu, ka nav laika sekot līdzi un iedziļināties dažādu pensiju plānu ieguldījumu stratēģijām un analizēt, kurā brīdī nepieciešams mainīt pensiju plānu no aktīvāka uz konservatīvāku.
Skaidrs, ka pie mums pasaules tendences atnāk mazliet vēlāk, bet ieguvēji būs uzņēmumi, kas laikus pārskatīs savus pakalpojumus un produktus un meklēs veidu, kā pielāgot tos arī millennials paaudzes paradumiem.
Par “CBL Asset Management”
Bankas Citadele meitas uzņēmums IPAS “CBL Asset Management” ir viena no vadošajām un pieredzējušākajām finanšu aktīvu pārvaldes sabiedrībām Baltijas valstīs.
Tā ar investīciju portfeļu pārvaldīšanu nodarbojas jau kopš 2002. gada. Savukārt kopš 2003. gada kā viena no pirmajām Latvijā sāka pārvaldīt pensiju 2. līmeņa uzkrājumus.
“CBL Asset Management” ir lielākā pārvaldnieku komanda Latvijā, kas regulāri analizē finanšu un kapitāla tirgus, makroekonomikas tendences un pensiju uzkrājumus iegulda gan vērienīgos starptautiskos un vietējos Latvijas uzņēmumos, gan arī dažādu valstu obligācijās.