Ekonomiskās krīzes pārvarēšanai “Latvijas gaisa satiksmes” pamatkapitālu palielinās par sešiem miljoniem eiro 0
Lai nodrošinātu ekonomiskās krīzes pārvarēšanu un situācijas stabilizēšanu nozarē, valsts par sešiem miljoniem eiro palielinās par gaisa satiksmes organizēšanu Latvijā atbildīgās VAS “Latvijas gaisa satiksme” pamatkapitālu, liecina oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” publicētais Ministru Kabineta rīkojums.
Pēc “Latvijas gaisa satiksme” pamatkapitāla palielināšanas tas sasniegs 28,766 miljoni eiro.
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) skaidroja, ka “Latvijas gaisa satiksmei” ir pienākums nodrošināt likumā “Par aviāciju” no valsts puses uzdotos uzdevumus arī ārkārtējās situācijas apstākļos, turklāt jānodrošina nepārtraukta darbība, nepieļaujot jebkādu sistēmu un iekārtu atslēgšanu.
Ministrs uzsvēra, ka Covid-19 pandēmija ir radījusi risku kritiskajai transporta infrastruktūrai, un ar šo soli valdība apliecina, ka tā nopietni izturas arī pret savām saistībām civilās aviācijas jomā. “Vienlaikus mēs augsti novērtējam “Latvijas gaisa satiksmes” vadības apņēmīgo rīcību un plānotos pasākumus krīzes mazināšanai,” pauda Linkaits.
Satiksmes ministrijā skaidroja, ka atbilstoši Aeronavigācijas drošības organizācijas Centrālā maršrutu maksājumu biroja “Eurocontrol” īstermiņa situācijas prognozēm lidojumu skaits Eiropas vienotajā gaisa telpā varētu samazināties par 80%, un šāda situācija varētu saglabāties vairākus mēnešus. Atgriešanās pie pirmskrīzes līmeņa tuvākajā laikā nav gaidāma: atkopšanās ir atkarīga ne tikai no Covid-19 vīrusa ierobežošanas pasākumiem, bet arī atstāto ekonomisko seku dziļuma gan aviācijas nozarē, gan ekonomikā kopumā.
Rīkojums “Par VAS “Latvijas gaisa satiksme” pamatkapitāla palielināšanu” uzdod Finanšu ministrijai, pamatojoties uz Likumu par budžetu un finanšu vadību, palielināt apropriāciju Satiksmes ministrijas programmā “Nozaru vadība un politikas plānošana” sešu miljonu eiro apmērā, kā arī paredzēt apropriāciju kategorijā “Akcijas un cita līdzdalība komersantu pašu kapitālā” sabiedrības pamatkapitāla palielināšanai.
Rīkojums arī uzdod finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimu par minēto apropriācijas palielināšanu un pēc Saeimas atļaujas saņemšanas to veikt.
Pašreiz “Latvijas gaisa satiksme” pamatkapitāls ir 22,766 miljoni eiro, liecina “Firmas.lv” informācija.
Kā ziņots, saistībā ar ārkārtējo situāciju valstī “Latvijas gaisa satiksmes” ieņēmumi ir samazinājušies par vairāk nekā 90%, tādējādi uzņēmuma valde nolēmusi apturēt investīciju plānus, kā arī valdes locekļu atalgojumu nolemts samazināt par 50%.
Lēmums apturēt uzņēmuma investīciju plānus pieņemts ar mērķi koncentrēt finanšu resursus pamatfunkciju pilnvērtīgai un drošai realizēšanai Latvijas gaisa telpā.
Vienlaikus līdz brīdim, kad aviācijas nozare atjaunos pilnvērtīgu darbību, nolemts daļēji apturēt “Latvijas gaisa satiksmes” darba koplīguma normu piemērošanu.
Solidarizējoties ar darbiniekiem, “Latvijas gaisa satiksmes” valde rosina uzņēmuma padomi noteikt valdes locekļiem izmaksājamo atalgojumu 50% apmērā no pašreizējās darba samaksas, kā arī krīzes laikā, ievērojot sociālās atbildības principus, samazināt darba samaksu dažādās darbinieku grupās.
Covid-19 izplatīšanās apstākļos šogad gada 22.martā lidostā “Rīga” nolaidās tikai 23 gaisa kuģi, kamēr 2019.gadā vidēji diennaktī no lidostas “Rīga” pacēlās un lidostā nolaidās 238 lidmašīnas.
Būtiski ir samazinājies arī “Latvijas gaisa satiksmes” vadīto tranzītlidojumu skaits. Šogad 22.martā “Latvijas gaisa satiksme” vadīja 167 lidojumus, kamēr pagājušajā gadā vidēji dienā – 590 lidojumu.
“Latvijas gaisa satiksme” pērn provizoriski strādāja ar 30,764 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 1,8% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa samazinājās par 24,1% un bija 2,457 miljoni eiro, liecina uzņēmuma publiskotā informācija.
Līdz 14.aprīlim Latvijā saistībā ar Covid-19 izsludināta ārkārtējā situācija, šajā laikā nosakot virkni ierobežojumu, tostarp pārtraukti pasažieru pārvadājumi pāri valsts robežām, bet starptautiskie kravu pārvadājumi ir atļauti.