Ieviņa jau 6000 km ir nobraukusi ar pērn pirktu hibrīdu. Patēriņš? Fantastika!!! Pielej bāku un aizmirsti 21
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Nav jau ziņa par jaunā “Toyota Yaris Cross” iebraukšanu Latvijas tirgū jūnija auto ziņu klāstā vienīgā. Nozares progress, par spīti slimībām un karantīnām, turpinās. Vienīgi – turpinās galvenokārt dārgajā pilnas elektrifikācijas virzienā, kas vismaz deviņām desmitdaļām līdzpilsoņu interesants tikai teorētiski.
Reālāku pārdomu vērti ir vien nedaudzi auto, kuri jauni nemaksā daudz vairāk par 20 000 eiro un kuri, turklāt būdami kaut nedaudz mazāki un vieglāki par aizvadīto gadu modes precēm, rūpīgi paskaitot, var izrādīties gan sasniedzami, gan rentabli. Un jūnijā šo pulciņu papildināja kaut kas tiešām interesants.
Pietiekami liels, turklāt – “džipiņš”
Kopš “Nissan Qashqai” spožās debijas (2008) šī auto grupa kļūst aizvien populārāka visā Eiropā. Jo izskatās dūšīgāka nekā līdzīga garuma hečbeki, jo ļaužu lielākajai daļai tomēr tīkamāka šķiet iekāpšana un izkāpšana šādu auto sēdekļos, kuri ir ap 70 cm virs ceļa, nevis rāpšanās laukā no sprīdi zemākā “sportista”. Nu patīk! Un viss. Nevajadzīgi? Aerodinamiku bojā? Pupu mizas. Patīk!
Un šis nudien patīk pat man, vecajam īgņam, kurš labprāt citē simtgadīgo Ostapa Bendera aforismu – auto nav greznumam, tas ir pārvietošanās līdzeklis. Izskatās šis lielāks par saviem 418 cm, smagāks par saviem 1180 kg. Un piedevām – markas prestižs Latvijā ir neapšaubāmi augsts.
Dārgākais var būt izdevīgāks?
“Yaris Cross” cenu lapā distance no lētākās līdz dārgākajai versijai ir milzīga. Piedāvājums sākas ar “pliku” veco labo iekšdedzi, manuālu ātrumkārbu un elementāru priekšpiedziņu. 17 400 eiro. Un benzīna dzinējs ir izcili moderns. Arī ekonomisks – ja salīdzinām ar, piemēram, ļoti populāru desmitgadīgu “Nissan Qashqai”, kurš pilsētā rija tā ap 10 uz simtu km. Šis – tikai 6,5.
Jau būs vinnēti kādi 1000 degvielas eiro gadā – ja nobraukums pilsētā ap 15 000. Bet – kā dziesmiņā dzied – labākais vēl tikai nāks!
Šim auto pavisam noteikti jāskatās uz mazliet zemākām cenrāža rindiņām. Uz “Hybrid”, kurš savā lētākajā versijā maksā tikai mata tiesu virs 20 000, bet iegūst automātisku pārnesumu maiņu un gluži vai neticamu degvielas ekonomiju pilsētas režīmā. 3,4 litri un 100 km!
Par “Yaris Cross” garāku testu rezultātu man pagaidām nav. Bet pazīstu kādu Ieviņu, kura jau 6000 km ir nobraukusi ar pērn pirktu “Corolla” hibrīdu. Patēriņš? Fantastika!!! Pielej bāku un aizmirsti. Super! Vienīgi tādi pazemi tie sliekšņi un diezgan garais deguntiņš…Tā, tā. Pie “Yaris Cross” un 17 cm klīrensa nonāksim…
Un ekonomiskais rēķins iznāk šāds (ja vien to līzingu man kāda banka dod). Pirmajai iemaksai (15%) pavisam droši pietiks ar manu veco “Qashqai”. Mēneša maksājums – ap 200 eiro. Bet gada degvielas tēriņi – par aptuveni pusotru tūkstoti eiro mazāki. Ja vēl pieskaitām vecajam verķim neizbēgamos remontu tēriņus – līzings par velti…
Konkurenti?
SUV (jeb krosoveru) grupā virziens uz pieticīgāku (četri metri vai nedaudz virs) izmēru ir tikai nesen sācies. Ekoloģiskās prasības spiež. Un folksvāgenam kopš 2019. gada ir “T-cross”. “Škoda” kopš pagājušā gada piedāvā “Kushaq”. Stabilu popularitāti iekarojusi “Opel Mokka”. Absurdās markas prestiža barjeras Latvijā jau pārvar “Renault” un “Dacia”. Un tā tālāk. Meklējiet savus mazos “džipiņus” katalogos.
Bet brīdinu – nez vai jums izdosies sameklēt kādu hibrīdu, kura elektriskā jauda un tātad arī rekuperācijas un ekonomijas iespējas spētu līdzināties “Yaris Cross”.
Ja arī hibrīdi ir (bez šādas modernizācijas vairs nav dabūjama, piemēram, “Suzuki Vitara”), tie ir ar pavisam nelieliem akumulatoriem un elektromotoriem, tā sauktie “maigie” (“mild” jeb MHEV), kuri neapšaubāmi daļu palēninājumu rekuperē un labi palīdz īsos paātrinājumos, bet “Yaris Cross” degvielas ekonomijas kontrolskaitļus nesasniedz.
Tāpat grūti būs atrast citas markas pilnpiedziņas hibrīdauto ar līdzvērtīgām opcijām (atsevišķs, automātiski ieslēdzams elektromotors aizmugurējā tiltā) par cenu ap 25 000 eiro. Tātad, dāmas un kungi, Eiropas “Gada auto 2021” krosovera versijai pavisam noteikti ir jābūt jūsu jauna auto izvēles sastāvdaļai, jo tīru elektroauto laiks jau laikam tomēr vēl tā īsti nav atnācis.