EK prasa dalībvalstīm nodrošināt operatīvi šķērsojamus robežu punktus 0
Lai nodrošinātu, ka Eiropas Savienības (ES) mēroga piegādes ķēdes turpina darboties, Eiropas Komisija (EK) pieprasījusi dalībvalstīm nekavējoties noteikt iekšējo robežu šķērsošanas punktus Eiropas transporta tīklā (TEN-T) kā “zaļās joslas”, kuru šķērsošanai kravas transportlīdzekļiem nedrīkstētu aizņemt vairāk par 15 minūtēm, aģentūru LETA informēja EK pārstāvniecība Latvijā.
EK paredz, ka “zaļās joslas” robežšķērsošanas punktiem būtu jābūt atvērtiem visiem kravas transportlīdzekļiem neatkarīgi no to kravas. Robežas šķērsošana, tostarp jebkādas pārbaudes un veselības pārbaudes, nedrīkstētu aizņemt vairāk par 15 minūtēm.
“ES transporta tīkls savieno visu ES. Mūsu norādījumu dokumenta mērķis ir aizsargāt ES piegādes ķēdes šajos grūtajos apstākļos un nodrošināt, ka gan preces, gan transporta darbinieki var bez kavēšanās ceļot uz jebkuru vietu, kur tie ir vajadzīgi. Kolektīva un koordinēta pieeja pārrobežu transportam šodien ir svarīgāka nekā jebkad agrāk,” sacīja EK Transporta komisāre Adina Veleana.
Paredzēts, ka EK ieteikumi atvieglos viņu saspringto uzdevumu, un uzlabos viņu darba drošību un paredzamību, sacīja Veleana.
Procedūras “zaļās joslas” robežšķērsošanas punktos būtu jāsamazina līdz minimumam un jāracionalizē līdz nepieciešamajam, norāda EK. Pārbaudes un pārmeklēšana jāveic, transportlīdzekļu vadītājiem neatstājot transportlīdzekļus, un vadītāji būtu jāpakļauj tikai minimālām pārbaudēm – viņiem nevajadzētu uzrādīt citus dokumentus, kā vien identifikācijas dokumentu un vadītāja apliecību, un, ja vajadzīgs, sava darba devēja vēstuli. Jāpieņem elektroniski iesniegti/parādīti dokumenti.
EK iesaka ES dalībvalstīm transporta plūsmas saglabāšanas nolūkā rīkoties, lai nodrošinātu visu starptautiskajos pārvadājumos iesaistīto darbinieku brīvu pārvietošanos neatkarīgi no transporta veida.
Neviens kravas transportlīdzeklis vai vadītājs nedrīkstētu saskarties ar diskrimināciju neatkarīgi no izcelsmes un galamērķa, vadītāja valstspiederības vai transportlīdzekļa reģistrācijas valsts, atzīmē EK.
Tāpat, ņemot vērā pašreizējo situāciju, EK mudina dalībvalstis uz laiku apturēt visus ceļu lietošanas ierobežojumus, kas pašlaik ir spēkā to teritorijā, tādus kā, nedēļas nogales, nakts un nozaru aizliegumus.
EK mudina dalībvalstis izveidot drošus tranzīta koridorus, lai ļautu privātiem transportlīdzekļu vadītājiem un viņu pasažieriem, piemēram, veselības aprūpes un transporta darbiniekiem, kā arī ES iedzīvotājiem, kurus repatriē, neatkarīgi no viņu valstspiederības, prioritārā kārtā šķērsot valsti jebkurā vajadzīgajā virzienā TEN-T tīklā, stingri paliekot norādītajā maršrutā un ievērojot nepieciešamos minimālos atpūtas pārtraukumus.
Pēc ES transporta ministru 18.marta videokonferences EK izveidoja valstu kontaktpunktu tīklu un platformu informēšanai par valstu transporta pasākumiem, ko ES dalībvalstis veikušas, reaģējot uz jauno koronavīrusu. Valstu kontaktpunktiem būtu jāatbalsta “zaļās joslas” robežšķērsošanas punktu efektīva darbība. Kaimiņvalstis, kas nav ES dalībvalstis, tiek aicinātas cieši sadarboties ar šo
tīklu, lai nodrošinātu preču plūsmu visos virzienos.