– Kādus pasākumus jūs ieteiktu iekļaut ES terorisma novēršanas politikā? Jūsu grāmatā “Vardarbības spirāle” ieteikta “kvalitatīva teoloģiskā izglītība imāmiem”. 14
– Tieši tā, taču “IV” ir radījusi pilnīgi jauna veida terorisma draudus, kuru novēršanai arī es nevaru ieteikt konkrētu risinājumu. Drošības eksperti šobrīd nonākuši pamatīgās grūtībās, jo nav iespējams izveidot puslīdz konkrētus varbūtējo teroristu profilus. “IV” pievienojas cilvēki ar ļoti atšķirīgu dzīves gājumu. Jaunākais džihādistu “ierocis” turklāt vairs nav pašnāvnieki, bet gan autovadītāji. Joprojām nav pienācīgi izpētīti Grācas agresīvā autovadītāja, manuprāt, terorista, tīmekļa ieraksti, kur viņš pievērsies “IV” aicinājumam – “Ja jums nav šaujamā, lai uzbruktu neticīgajiem, ņemiet nazi. Ja jums nav naža, tad ņemiet mašīnu.” Man šajā saistībā aizdomas radīja naža, auto un ģimenes strīda kombinācija, kurā uzbrucēja sieva atteicās valkāt galvassegu. Jāņem gan vērā arī smalkā robeža starp terorismu un psihozēm, piemēram, Norvēģijā Breivīka terorakta gadījumā. Svarīgi arī skolās informēt jauniešus par dažādām reliģijām, ko esmu darījusi arī personīgi.
– Šveiciešu politikas zinātniece un musulmane Elhana Manea brīdina, ka, lai ierobežotu radikalizāciju, nepieciešams pamatos reformēt islāmu.
– Daudzās valstīs mēģināts nodalīt valsts varu no islāma, taču islāms kopš pirmsākumiem savā būtībā ietver valsts konceptu, reliģiju, teritoriju, kultūru un sabiedrību atšķirībā no kristietības, kuras mērķis bija reformēt jūdaismu. Lai gan kristietība daudzās valstīs ir cieši saistīta ar valsts aparātu, tās būtība atšķirībā no islāma pieļauj politiskās varas un reliģijas dalījumu, tomēr svarīgas ir reformas attiecībā uz šariata tiesu. Reliģiskām ceremonijām nedrīkst būt tiesiska nozīme. Islāma reformēšana nav iespējama arī tādēļ, ka dažādas musulmaņu valstis nevarētu vienoties par konkrētu islāma virzienu. Āfrikā islāms ir pilnīgi citāds nekā, piemēram, Jemenā dažādo kultūru dēļ.
– Kā “IV” izdodas savās rindās ievilināt tik daudz eiropiešu?
– Mūsdienās jauniešiem ir grūti atrast “savu lauciņu”. “IV” piedāvā utopiju, “augstāko morāli” un piederību īpaši augstas klases cilvēkiem ar asins un zemes ideoloģiju. “Mēs nospļaujamies par vecajiem ierobežojumiem un būvējam paši savu kalifātu! Mēs radīsim labāku sabiedrību!” Mūsdienās politiskās ideoloģijas vairs nedarbojas, tāpēc cilvēki tiek mobilizēti Dieva vārdā.