Egils Līcītis: Šons Konerijs bija bruņinieks, kuram uz ekrāna no visām porām sūcās un pludoja laukā maskulīns spēks 2
Egils Līcītis, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Slānīts, šķaidīts, šauts, sists, indēts, dedzināts, spridzināts, galēts, grūsts krokodiliem rīklē un haizivīm žokļos – un vēl, mazākais, simts veidos nāvēts, viņnedēļ savā īpašumā Bahamu salu galvaspilsētā Naso 90 gadu vecumā mūža miegā pats savā gultā aizmidzis kinoaktieris Šons Konerijs, kuru atcerēsies kā bruņinieku, pasaulē slavenāko skotu un superaģenta 007 Džeimsa Bonda lomas tēlotāju. Aizgājēju līdz debesu vārtiem vedīs “Aston Martin” ratos.
Nemiers un nedrošība māc cilvēci, pamirstot neziņā, kurš tagad būs klintsciets plecs Viņas Augstības un brīvās pasaules sardzē. Kurš nākotnē uzņemsies cīņu ar terorismu, kovidbriesmām, feminisma uzplūdiem un pārējām globālajām krīzēm.
Konerijs bija pirmais un leģendārākais Džeimsa Bonda tēla atveidotājs šais spiegu gabalos, sākotnēji Īana Fleminga romānu ekranizācijās, kuriem nākamgad iznāks jau 25. kinolente un kas allaž pelnījuši skatītāju un finansiālo rekordražu. Tas droši vien ir pasaulē atpazīstamākais un vērtīgākais no starptautisku slavu iemantojušiem kinozīmoliem. Bondiānas sižeti izstāstāmi elementāri un saprotamā veidā štancēti ikvienām smadzenēm.
Lai gan ar britu slependienesta vadītāju M pārrunāts, kā uz priekšu labāk darīt ieplānotajā operācijā, aģentam 007 rodas sarežģījumi un uzglūn nepatikšanas jau pirmajā scenārijā paredzētajā laba un ļauna konfrontācijas vietā – no tveicīgajām Karību salām līdz aukstajai ziemeļzemei Sibīrijai.
Aģents vienpatis bezbailīgi pieņem izaicinājumu un ielaižas nevienlīdzīgā divkaujā ar pārspēku, lai tas būtu absolūtais ļaundaris, kurš savā varā vēlas pārņemt visu planētu, noziedzīgas organizācijas barvedis, “astoņkāja” vadonis, kurš grib iznīcināt pasauli, slimais varmāka, sadists Doktors Nē vai tamlīdzīgs nelietis. Būdams pievilcību izstarojošs un seksuāli dedzīgs džentlmenis, Bonds paralēli vērpj vairākas mīlas dēkas ar ekrāna partnerēm.
Kinofilmas izskaņā angļu spiegs, spītēdams nāvējošām briesmām un neiekrizdams izliktajos slazdos, sīvā cīņā gūst virsroku pār britu impērijas ienaidniekiem, uzlaizdams tos gaisā vai kā citādi piebeigdams. Žanra klasikas – happy end – fināla skats noslēdzas uz elēģiskas nots, kur galvenais varonis vērojams gultas ainā ar uzticīgāko un glītāko zaķi.
Kaut arī pirms katras Bonda piedzīvojumu turpinājumfilmas avīzes apraksta, ka “uzņemts visu laiku dārgākais” projekts, kurā “izmantotas pirmrindas kino tehnoloģijas”, pats Džeimss ir neuzveicams un tiek galā ar sliktajiem puišiem lielākoties kailām rokām, lai tie būtu pusmetru garāki un būtiski smagākā svara kategorijā.
Šons Konerijs bija bruņinieks, kuram uz ekrāna no visām porām sūcās un pludoja laukā maskulīns spēks. Papildus tam, ka Bonds viņa tēlojumā bija testosteronu bez mitas ražojošs mačo un seksists, varonis arī kūpina kā skurstenis un ir dūšīgs iemetējs.
Iespējams, vecmodīgais angļu izlūkdienesta aģents 007 vairs neiederas mūsdienās, piederēdams pagājušajam pirmsmillēniuma gadsimtam, kurā notikušais jau izklausās kā mitoloģiska senatne. Ciniķis un nekauņa! – cita caur citu sauks feministes. – Mežonis! Uzdzīvotājs! – iebrēksies šīs piepes, pieprasot, lai nākamajā sērijā angļa – sieviešu mednieka Bonda lomu spēlē melnais ar homoseksuālām nosliecēm saskaņā ar jaunajiem Holivudas noteikumiem.
Bonds, Džeimss Bonds ir aizgājis. Paliek aktierdarbs un labs, kvalitatīvs, neaizmirstams kino, kuru skatīsies un novērtēs arvien jauni skatītāji.