Iezīmējot Latvijas prezidentūru ES Padomē un Latvijas darbības sākumu Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) Cilvēktiesību padomes dalībvalsts statusā, martā Ženēvā ANO pils zālē “La Sale des Pas Perdus” vēstnieks Raimonds Jansons atklāja izstādi “Kas dzintaram padomā?”. Mākslinieku skaitā ir arī rotkalis Māris Šustiņš.
Kā jau daudzi mākslinieki aroda ierosmi Māris saņēmis no tēva, kurš strādāja savulaik leģendārajā kombinātā “Māksla”. Pēc maģistra grāda iegūšanas Latvijas Mākslas akadēmijas Metāla dizaina meistardarbnīcā strādāja SIA “Metāla dizains”, kur tapa dažnedažādi ekskluzīvi metāla vides objekti – sarežģītas konstrukciju kāpnes, mēbeles, pilsētu pulksteņi, gaismas un dizaina objekti un interjera detaļas.
[wrapintext][/wrapintext]
“Viens no mūsu uzņēmuma radošākajiem projektiem bija dziedātājas Laimas Vaikules mājā Jūrmalā, kur iekštelpās un pagalmā tapa daudz interesantu vides objektu – fasādes metāla apdares paneļi, dekoratīvas jumta atsaites, neskaitāmas metāla interjera detaļas un dārza strūklaka. Ļoti intriģējošs un tehniski sarežģīts bija darbs pie atjaunotā Laimas pulksteņa, ko pazīst vai katrs rīdzinieks,” atceras Māris.
Ekonomiskā krīze no industriālā metāla lika pievērsties rotām un pedagoģijai. Šobrīd Māris strādā Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolā par metāla izstrādājumu dizaina programmas vadītāju. Strādājot klasiskajā stilā, viņš izmanto dārgmetālus. “Ja kompozīcijā izmanto sudrabu un zeltu, rotas kļūst cēlas un greznas,” smaidot saka mākslinieks. “Ja romantisks garastāvoklis, top plastiski lējumi sudrabā vai zeltā, tos rotā lieli pusdārgakmeņi, dārgakmeņi, koraļļi, pērles, emalja, patinējumi un zeltījumi. Kad gribas lietai pieiet tehniskāk, var ķerties pie titāna, molibdēna, tantala vai ar Latvijas vārdu saistītā niobija.”
Termiski apstrādājot metālus, paveras jaunas izteiksmes iespējas, jo tie dažādā temperatūrā iegūst toņus – no zeltīti dzeltenīga uz oranžu, sarkanu, violeti zilu, kas pāriet viegli zaļgani rozīgā nokrāsā u. c. Daudzveidība ir nepieciešama, jo katra attiecīga dzīves situācija pieprasa attiecīgu rotu. Māris to labi izjūt un ne velti veidojis neskaitāmu skaistumkonkursu balvas, mis un misis karalieņu kroņus. Viņa rotu darināšanas stilā pavīd jūtīgs romantisms un kaut kas no liriska jūgendstila. Citkārt tehnoloģiski sarežģīti meklējumi vai negaidīta vienkāršība.
Māri valdzina dabas norisēs paslēptā filozofija. Strādājot pie darbiem starptautiskai rotu izstādei, radās ideja veikt drosmīgu eksperimentu un izveidot gredzenu kolekciju kā ūdensrozes ziedēšanas ciklu, no pumpura līdz plaukumam un gatavam auglim. Par dzelteno ūdensrozes ziedu, protams, kalpoja dzintars, kam tika uzticēta galvenā loma šajā kolekcijā. “Mans īpašais zieds ir dzeltenā ūdensroze, jo tās simbolika saskan ar cilvēka iekšējiem ritiem. Ūdensrozes saknes iestiepjas dziļi zemē, tāpat kā cilvēka saknes stiepjas dziļi zemapziņā. Auga stublājs, tiecoties pēc gaismas, izaug cauri ūdenim, tāpat kā cilvēkbērns garīgi aug, tiecoties pēc mīlestības. Ūdensrozes zeltainais zieds atveras gaisā, saules staros, tāpat kā cilvēka gars uzplaukst brīvībā, kosmiskā gara ietekmēts,” savās pārdomās dalās Māris.
Reklāma
Reklāma
Meistaram bijušas četras personālizstādes, dalība vairāk nekā 20 grupu izstādēs Latvijā un ārzemēs. Viņa darbus savai pastāvīgajai kolekcijai iegādājies Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.
Jūsu Safari tīmekļa pārlūkprogramma ir novecojusi! Iesakām to nekavējoties atjaunot, lai saturu šajā portālā varētu lietot pilnā apmērā. Vai varat izmantot kādu no populārākajām pārlūkprogrammām, piemēram, Google Chrome vai Firefox.