Dzintara atzars Zīda ceļam gatavs. Saruna ar satiksmes ministru Uldi Auguli 4
Aiz satiksmes ministra kabineta loga – Centrāltirgus, trolejbusu un autobusu pietura, ieeja Centrālajā stacijā no Maskavas forštates puses un vilcieni. Par tiem arī aizsāku sarunu ar Uldi Auguli.
Jūs pa logu diendienā redzat kursējam pasažieru vilcienus, kravas vilcienus un droši vien jau spējat iedomāties, kā “Rail Baltica” projekts pārveidos šo stacijas ainu. Kurš no šiem trim ir jūsu lielākais rūpju bērns?
Uldis Augulis: Visi trīs. Attiecībā uz “Rail Baltica”, kas būs lielākais projekts Rīgas centrā, vissarežģītākais ir pareizi saplānot kustības grafiku, lai visā būvniecības laikā gan kravas, gan pasažieru vilcieni saglabātu kustības grafiku tā, lai būvniecība netraucētu vilcienu kustībai un otrādi. Arī lidostas stacijas izbūvi. Šis darbs jau ir sākts.
Tāpēc latviešu arhitektu projekts neuzvarēja Centrālās stacijas pārbūves metu konkursā, jo paredzēja visu sliežu pārcelšanu?
Ne tikai tāpēc. Arī esošā Dzelzceļa tilta atstāšana tikai gājējiem ir iespējama tikai tad, ja ir liela rocība. Bet pat pēc uzvarējušā projekta būs tehniski sarežģīti esošajai dzelzceļa līnijai blakus klāt būvēt jaunu.
Vai “Pasažieru vilciens” nav kreņķis? Vairākkārt izsludināti jauni iepirkumi, bet vilcienu joprojām nav. Trīs valdes ir bijušas un kritušas. Vai esat pārliecināts, ka šī valde noslēgs iepirkuma līgumu?
Kad pirmo reizi biju ministrs (no 2010. gada novembra līdz 2011. gada oktobrim. – Red. piez.), nonācām gan līdz izsludinātam iepirkumam, gan līdz zināmam pretendentam, pat līdz līgumam. Ja tas būtu apstiprināts, šodien mēs jau brauktu ar jauniem vilcieniem, būtu jaunas darba vietas Latvijā, jo vilciena daļēja komplektācija notiktu šeit. Es nezinu, kādi tolaik bija apstākļi, lai valdība pieņemtu lēmumu to nedarīt un neizmantot pieejamos ES fondu līdzekļus – tad valdībā vairs nebiju.
Šobrīd valdība ir pieņēmusi lēmumu atļaut AS “Pasažieru vilciens” turpināt iepirkuma otro kārtu. Līdz nākamā gada sākumam jānonāk līdz konkrētiem rezultātiem un līgumu slēgšanai par jaunu pasažieru vilcienu iegādi. Pēc 2019. gada esošo nolietoto pasažieru vilcienu ekspluatācija jau būs dārgāka. 2025. gadā beidzas pārvadājumu līgums, un, ja nebūs jaunu vilcienu, tad to nevarēs pagarināt. Ja nav jaunu vilcienu, tad varam palikt pilnībā bez pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu. Īpaši kritiski tas būtu Rīgai, kur rītos ierodas liels skaits pasažieru. Arī komforta ziņā dzīvojam trīsdesmit četrdesmit gadu pagātnē, kad esošie vilcieni tika saražoti.
Iepirkums jāturpina. Ja nebūs milzīgu pārsteigumu vai politiskas izmaiņas, vai briesmīgu strīdu, tad 2019. vai 2020. gadā vajadzētu saņemt pirmos jaunos vilcienus.