Džineta Innusa stāsta par pirmajiem darbiem “Rīgas Satiksmē” 1
“Rīgas satiksmes” jaunieceltā valdes priekšsēdētāja, ilggadējā Satiksmes ministrijas ierēdne Džineta Innusa pastāstījusi par saviem pirmajiem darbiem uzņēmumā.
Viņa par valdes galvenajām prioritātēm nosauca korupcijas un interešu konfliktu novēršanu uzņēmumā, kā arī uzticības atgūšanu kreditoru un visas sabiedrības acīs.
Innusa arī uzsvēra, ka neskaidrie apstākļi, kādos konkursā atjaunoti iepriekš izslēgtie kandidāti, nedrīkstētu mest ēnu uz visas jaunās valdes darbu, vēsta LTV “Panorāma”.
“Rīgas satiksmes” kreditors: Jaunieceltās valdes reputācija nav pieņemama
Pašvaldībai piederošās SIA “Rīgas satiksme” jaunieceltās valdes reputācija nav pieņemama, aģentūrai LETA atzina kompānijas lielākā kreditora – “SEB bankas” – pārstāvji.
“SEB bankas” Komunikācijas pārvaldes vadītāja Agnese Strazda aģentūrai LETA sacīja, ka banku turpina satraukt vienaldzība un nolaidība, kas saistīta ar notikumiem “Rīgas satiksmē” un tās pārvaldībā.
“Vēl pirms jaunās valdes nominēšanas mums kā kreditoram nepatīkams pārsteigums bija notikums saistībā ar uzņēmuma padomes sastāva pēkšņo nomaiņu. Jānorāda, ka tas ļoti skaidri iezīmēja politisko spēku patvaļīgu iejaukšanos uzņēmuma pārvaldībā, neradot pārliecību sabiedrībai par lēmumu pamatotību un pozitīvu ietekmi uz uzņēmuma tālāko darbību. Mums kā kreditoram nav pieņemama arī izvēlētās valdes reputācija,” teica Strazda.
Viņa arī atzīmēja, ka šobrīd pastiprinās neprognozējamības aspekts uzņēmuma pārvaldībā.
“Mēs kā kreditors uzstājam, ka šajā nenoteiktības un nepārredzamības laikā uzņēmumā kategoriski jāaizliedz jaunu ilgtermiņa līgumu slēgšana, jo tas var palielināt finanšu riskus,” sacīja Strazda, piebilstot, ka banka lūdz to vērtēt arī jaunajam “Rīgas satiksmes” kapitāldaļu turētājam Jurim Radzevičam, pieņemot atbildīgus un ilgtermiņā būtiskus lēmumus.
“Vienlaikus aicinām arī citām finanšu iestādēm vai citiem sadarbības partneriem izvērtēt uzņēmuma pārvaldības aspektus un riskus pirms ilgtermiņa attiecību uzsākšanas,” minēja Strazda.
Savukārt “Swedbank”, kas arī ir viens no “Rīgas satiksmes” kreditoriem, mediju attiecību vadītājs Jānis Krops aģentūrai LETA norādīja, ka banka ir par labas korporatīvās pārvaldības principu ievērošanu, īpaši uzņēmumos, kas darbojas ar nodokļu maksātāju līdzekļiem un pieder valstij vai pašvaldībām.
“Mēs esam par caurspīdīgumu un lēmumu skaidrošanu sabiedrībai un arī uzņēmuma kreditoriem,” teica Krops.
Jau vēstīts, ka pirmdien, 30.decembrī, “Rīgas satiksmes” padome apstiprināja uzņēmuma jauno valdi.
“Rīgas satiksmes” valdes priekšsēdētājas amatā iecelta Satiksmes ministrijas valsts sekretāra pienākumu izpildītāja Džineta Innusa. Tāpat kompānijas valdē iecelts Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) valdes loceklis Jānis Golubevs, bijusī “Olainfarm” valdes locekle un “SEB bankas” Baltijas kontu un maksājumu operāciju vadītāja Inga Krūkle, kā arī līdzšinējie “Rīgas satiksmes” pagaidu valdes locekļi Emīls Jakrins un Elīna Epalte-Drulle.
Tieši Jakrina un Epaltes-Drulles iecelšana valdē raisījusi diskusijas par viņu atbilstību “nevainojamas reputācijas kritērijam”. LTV raidījums “de facto” iepriekš vēstīja, ka gan Epalte-Drulle, gan Jakrins reputācijas risku dēļ no “Rīgas satiksmes” valdes konkursa tika izslēgti pirmajā kārtā, taču Rolanda Klinča vadītā padome šo procedūru pārskatīja un abas amatpersonas atkal iekļāva kandidātu sarakstā.
Pēc raidījumā minētā, Epalte-Drulle izraisījusi korupcijas apkarotāju interesi – gan viņas “Rīgas satiksmes” darba kabinetā, gan arī dzīvesvietā veiktas procesuālas darbības. Viņa raidījumam uzsvēra, ka kriminālprocesos nekāda statusa viņai nav, bet procesuālās darbības komentēt nav tiesīga.
Tikmēr Jakrins uzņēmuma valdē strādāja no 2016.gada 29.decembra līdz 2018.gada beigām, kad pēc korupcijas skandāla no amata atkāpās visa tā brīža uzņēmuma vadība. Kā pagaidu valdes loceklis Jakrins uzņēmumā atkal tika iecelts 2019.gada vasarā.
Savukārt Radzevičs ceturtdien atzina, ka vēlas saņemt “Rīgas satiksmes” padomes skaidrojumus par valdes izvēli, jo “daudzām lietām nav radis izskaidrojumu”.
Radzevičs aģentūrai LETA pastāstīja, ka ceturtdien ticies ar Klinci, lai apspriestu uzņēmuma valdes atlases konkursa rezultātus, taču arī pēc šīs tikšanās “daudzām lietām izskaidrojumu nav radis”, tādēļ pieprasījis iesniegt dokumentus, kas apstiprina pieņemto lēmumu pamatotību.
“Plānoju runāt arī ar pārējiem padomes locekļiem, lai uzklausītu viņu skaidrojumu par to, kādēļ šādi lēmumi pieņemti gada pēdējā darba dienā un kāds ir to pamatojums,” pauda Radzevičs.
Viņš gan uzsvēra, ka padomes lēmumus ietekmēt nevar un valdes sastāvu ir tiesīga mainīt tikai padome. Kapitāldaļu turētāja kompetencē gan ir iespēja mainīt padomes sastāvu, un Radzevičs neizslēdza iespēju, ka tas varētu notikt.
Konkursā uz “Rīgas satiksmes” valdes locekļu amatu pieteicās 176 pretendenti. Kandidātu vērtēšanu otrajā kārtā veica personāla atlases kompānija SIA “Human Source” un valdes atlases nominācijas komisija.