Dzelzceļa stacijas iecerēts dalīt četrās kategorijās. Kurās no tām “Pasažieru vilciens” saglabās biļešu kases un vislielākās ērtības? 24
Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Saskaņā ar svaigākajiem amatpersonu solījumiem ilgi gaidītie elektrovilcieni pasažierus Latvijas elektrificētajās dzelzceļa līnijās sākšot pārvadāt šā gada otrajā pusē – rudens sākumā. Ar Čehijas ražotāju precizētais piegādes līgums tagad paredz, ka šogad ik mēnesi Latvijā jānonāk diviem jauniem elektrovilcienu sastāviem.
Elektrovilcienu pārvietošana no Čehijas notiek ar autotransportu caur Poliju un Lietuvu. Pirmais jaunais elektrovilciens Rīgu sasniedza pērn jūnijā, otrais – jūlijā, trešais – oktobrī, ceturtais – novembrī, piektais – decembrī, sestais – šogad janvārī. Katrs elektrovilciens sastāv no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums ir 109 metri. Katrā vilcienā ir sēdvietas 436 pasažieriem un stāvvietas 454 pasažieriem.
Kamēr turpinās pa daļām atvesto sastāvu komplektācija un sertifikācija, paralēli uzsākta tagadējo dzelzceļa staciju peronu pielāgošana atbilstoši jauno elektrovilcienu ekspluatācijas vajadzībām. Šajā sakarā marta sākumā valsts akciju sabiedrība “Pasažieru vilciens” (“PV”) Sabiedriskā transporta padomē ierosinājusi izstrādāt jaunu dzelzceļa staciju iedalījuma modeli, kas balstīts uz tajās pieejamo pakalpojumu klāstu.
Biļešu kases – tikai A kategorijas stacijās
“PV” piedāvājums paredz stacijas iedalīt četrās kategorijās, ņemot vērā pasažieru skaitu, ģeogrāfisko atrašanās vietu un mobilitātes potenciālu. Svarīgi, ka šis iedalījums tiek attiecināts ne tikai uz elektrificēto dzelzceļa tīkla daļu, bet visu Latvijas teritoriju.
Pirmajā jeb A kategorijā varētu ietilpt septiņas stacijas, B kategorijā – 24, bet C kategorijā – 20 stacijas. Kuras tieši – skat. uzziņā pie raksta. Visas pārējās dzelzceļa stacijas varētu iekļaut D kategorijā.
Paredzēts, ka A kategorijas stacijās būtu biļešu tirdzniecības automāti, informācijas punkts ar kasi, kā arī uzgaidāmā zāle. B kategorijas stacijās būtu uzgaidāmā zāle un biļešu automāti, C kategorijas stacijās arī būtu biļešu automāti, kā arī nojume, bet D kategorijas stacijās būtu nojume un digitāla formāta informācijas dēlis, kas nodrošina reāllaika vilcienu kustības saraksta atspoguļošanu.
Vietās, kur ir uzgaidāmā zāle, tā būtu apkurināma un kondicionējama telpa, kur pieejams noteikts sēdvietu skaits. Tāpat iecerēts, ka visu kategoriju stacijās būtu labierīcības, tostarp cilvēkiem ar invaliditāti un zīdaiņu pārtinamā telpa.
“PV” pārstāvji skaidro, ka piedāvātie risinājumi ļautu samazināt ar telpu lietošanu un darbinieku resursiem saistītās izmaksas, kā arī uzlabotu operatīvās informācijas pieejamību pasažieriem. Arī A kategorijas stacijās saglabātajās kasēs pieejamo pakalpojumu līmeni paredzēts paplašināt, tās pārprofilējot par informācijas centriem.
Saskaņā ar “PV” aprēķiniem, uzņēmums pēc jaunā parauga staciju ierīkošanas varētu ietaupīt apmēram 1,067 miljonus eiro gadā, savukārt biļešu automātu uzstādīšana provizoriski varētu izmaksāt 2,484 miljonus eiro, neskaitot uzturēšanas maksu.
Pēc provizoriskajiem datiem, “PV” finanšu apgrozījums 2022. gadā bijis 52,379 miljoni eiro – par 18,7% vairāk nekā 2021. gadā. Pērn pārvadāti 15,694 miljoni pasažieru, kas bijis par 40,2% vairāk nekā 2021. gadā.
Izmantos “LDz” staciju dizaina standartu
Saistībā ar “PV” iniciatīvu par staciju kategoriju modeļa izveidi VAS “Latvijas dzelzceļš” (“LDz”) 14. martā organizējis trīspusēju sanāksmi, kurā bez “PV” speciālistiem piedalījušies arī Autotransporta direkcijas (ATD) pārstāvji. Tajā pārrunāta “LDz” jau pašlaik īstenotā Pasažieru infrastruktūras universālā dizaina standarta īstenošana, “PV” piedāvājums, kā arī plašāka ziņojuma gatavošana valdībai šajā sakarā.
Pēc “Latvijas dzelzceļa” rīcībā esošas informācijas, jau tagad Latvija ir Baltijas valstu līdere vilcienu pasažieru pārvadājumu jomā. Turklāt prognozes liecinot, ka tuvākajos gados dzelzceļa pasažieru skaits tikai palielināsies. “LDz” šobrīd realizētā staciju un pieturvietu modernizācija notiek, rēķinoties ar “PV” dzelzceļa pasažieru skaita dinamiku laika periodam līdz 2035. gadam.
Vienotais “LDz” Pasažieru infrastruktūras universālā dizaina standarts apstiprināts jau 2022. gada sākumā. Standarts balstīts uz principu, ka neatkarīgi no stacijas vai pieturvietas noslodzes un pasažieru skaita tajā ikvienam iedzīvotājam ir jāsaņem līdzvērtīgas kvalitātes pakalpojums visās vietās, kur vien Latvijā nodrošina dzelzceļa pārvadājumus.
Staciju un pieturvietu modernizācijas projektu “LDz” īsteno, izmantojot piesaistīto ES finansējumu. Izmaksas plānotas 44,4 milj. eiro apmērā, no kuriem ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums veido 85%, savukārt atlikušo 15% finansējumu “LDz” jāsedz no saviem resursiem.
Šogad modernizētajās stacijās un pieturvietās “LDz” izbūvēs paaugstinātās platformas, pasažieru skaitam un vilcienu uzgaidīšanas vajadzībām pielāgotas funkcionālas nojumes, soliņus un velonovietnes, kā arī visām sabiedrības grupām pielietojamu informācijas un apziņošanas sistēmu. Iespējas brīvi piekļūt vilcieniem būšot nodrošinātas arī pasažieriem ar kustību, redzes un dzirdes traucējumiem. Cilvēkiem ar īpašām vajadzībām sola izveidot taktilās joslas un taktilās vadulas. Kopējās pasažieru drošības uzlabošanai visos objektos sola ierīkot videonovērošanu.
Dzelzceļa staciju kategorizācija
* A kategorija (vispilnīgākās ērtības)
• Carnikava
• Daugavpils
• Jelgava
• Majori
• Ogre
• Rīga
• Tukums I
* B kategorija
• Aizkraukle
• Bulduri
• Cēsis
• Dobele
• Ikšķile
• Imanta
• Krustpils
• Koknese
• Ķemeri
• Lielvārde
• Liepāja
• Olaine
• Pļaviņas
• Rēzekne 2
• Salaspils
• Saulkrasti
• Sigulda
• Skrīveri
• Sloka
• Torņakalns
• Valmiera
• Zasulauks
• Zemitāni
• Zolitūde
* C kategorija
• Babīte
• Biznesa augstskola “Turība”
• Brasa
• Cukurfabrika
• Dubulti
• Dzintari
• Garciems
• Jaunogre
• Jāņavārti
• Ķegums
• Lielupe
• Melluži
• Ozolnieki
• Pārogre
• Priedaine
• Sarkandaugava
• Šķirotava
• Tīraine
• Vecāķi
• Ziemeļblāzma
* D kategorija
• pārējās stacijas
Avots: “Pasažieru vilciens”