No LDz muzeja krājumiem.
No LDz muzeja krājumiem.
No LDz muzeja krājumiem.

Dzelzceļa līnija Rīga – Jelgava svin 150.gadu jubileju 0

Pirms pāris dienām dzelzceļa līnija Rīga – Jelgava nosvinēja savu 150 gadu jubileju. Interesanti, ka tās izveides procesam var vilkt vairākas paralēles ar to, kā mūsdienās tiek risināti dažādi jautājumi.

Reklāma
Reklāma
“Baidens nolēmis skaisti aiziet no dzīves, paņemot sev līdzi ievērojamu daļu cilvēces.” Medvedevs biedē ar Trešo pasaules karu
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
Lasīt citas ziņas

Debates par to, vai šāda dzelzceļa līnija ir nepieciešama, prasīja krietni ilgāku laiku nekā 38 verstu jeb vairāk nekā 40 kilometru sliežu ceļa būvniecība.

Pirmā iniciatīva izrādīta jau 1850. gados, bet atļauja būvniecībai tika dota vien 1867.gadā. Tikmēr nākamā gada novembrī Rīgas – Jelgavas līnija jau tika svinīgi atklāta.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Mūsdienu kontekstā ir interesants veids, kā šī dzelzceļa līnija tapa. Pēc būtības, tā bija sava veida publiskā – privātā partnerība. Vienošanās puses bija tā laika Krievijas impērijas valdība un privātie investori. Investoriem tika garantēta 5% peļņa un līnijas lietošanas tiesības uz 85 gadiem,” atzīmē LDz industriālā mantojuma eksperts Toms Altbergs.

Rīgas – Jelgavas dzelzceļa līnija pelnīja uz pasažieru un kravu pārvadājumu rēķina. Gadā tika pārvadāti ap 200 tūkstoši pasažieru, bet arī kravu kustība nebija maza – gan uz vienu, gan uz otru pusi tika pārvadātāji ap 60 kravu vagonu jeb kursēja ap 6 kravas vilcieni.

Kā atzīmē T.Altbergs: “Tolaik vilcienu kustības ātrums bija 40 kilometri stundā, kas mūsdienās var šķist lēni. Taču tas bija ātrāk nekā vest preces ar zirgu pajūgu, kas jau nozīmēja daudz. Kravas, kas pa šo līniju tika pārvadātas, bija dažādas – to vidū bija graudi, sēklas, āboliņš, tabaka, cukurs u.c. Tās, ja tā var teikt, tajos laikos bija pirmās nepieciešamības preces.”

Rīgas – Jelgavas līnija sākotnēji bija autonoms infrastruktūras veidojums. Tā nebija savienota ar citiem Krievijas impērijas vai Eiropas sliežu ceļiem. Līnija sākās Daugavas kreisajā krastā – Torņakalnā (tur, kur tagad mīt Latvijas dzelzceļa muzejs). No Daugavas labā krasta vilcieni uz Jelgavu sāka kursēt 6 gadus vēlāk pēc dzelzceļa līnijas atklāšanas.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.