– Vai aktieri filmai jau ir atrasti? 20
– Lai nonāktu līdz aktieru atlasei, jāizdara vēl daudz citu svarīgu priekšdarbu. Būtisks ir fakts, ka stāsta galvenais varonis Arturs Vanags ir sešpadsmitgadīgs puisis. Tiklīdz būsim gatavi aktieru atlasei, tas būs plašs publiski izziņots pasākums. Cilvēkiem būs iespēja pieteikties. Īpaši gaidīsim jauniešus, kuriem ir jaunsarga pieredze.
– Režisora Viestura Kairiša filmā “Melānijas hronika” galveno lomu tēlo šveiciešu aktrise Sabīne Timoteo, acīmredzot, lai filmai būtu lielāka starptautiskā rezonanse un, iespējams, lielāks finansējums kā kopražojuma darbam. Vai “Dvēseļu putenim” nevajadzētu iet līdzīgu ceļu?
D. Rietuma: – Lai Eiropas kino iekarotu ASV tirgu, tiek mēģināts stāstīt stāstus ar angliski runājošiem aktieriem. Manuprāt, “Dvēseļu putenis” nav šis gadījums. Filma ir vitāli nepieciešama nacionālās mitoloģijas nostiprināšanai, kas ir būtiska stīga latviešu vēsturiskajā pieredzē. “Melānijas hronikā” filmējas šveiciešu aktrise, savukārt Dāvja Sīmaņa filmā “Pelnu sanatorija” par Pirmo pasaules karu filmējās vācu zvaigzne Ulrihs Matess… Ļoti gaidu šo filmu pirmizrādes, patlaban tās ir montāžas procesā. Tad redzēsim, kā šīm filmām klāsies starptautiskajā arēnā, un tad arī varēšu precīzi atbildēt uz jautājumu, vai ārzemju aktieru integrācija ļoti latviskos stāstos ļauj tiem izskanēt plašāk.
Skaidrs, ka neviens ārvalstu producents nedos naudu simtprocentīgi latviskai filmai, pamata smagums būs jāiznes mums pašiem. Šobrīd filmai ir iezīmēti 400 000 eiro. Tas ir budžets mūsdienu drāmai, kas notiek vienā istabā un kur darbojas trīs aktieri. Filma “Modris”, kas ir mūsdienīga maza filmiņa, maksāja dārgāk.
Dz. Dreibergs: – Uzņemot šo filmu, ir ļoti uzmanīgi jāizvērtē, kurā brīdī un tieši kura kauja ir svarīgāka mūsu galvenajam varonim un kopējam stāstam. Tas nav vienkāršs uzdevums, ņemot vērā, ka romāns sastāv no gandrīz 800 lappusēm un katrai kaujai ir būtiska nozīme.
I. Rībena: – Mans tēvabrālis kinorežisors Varis Krūmiņš teica, ka visas šīs lielās kaujas un masu skati ir vienkāršāk organizējamas, daudz grūtāk ir dabūt patiesu asaru uz vaiga. Filmai izšķiroša ir emocionalitāte, jo no tās būs atkarīgs, vai filma atstās iespaidu uz skatītāju.
M. Svīre: – Vēsture jārāda caur cilvēku likteņiem, jo vēsture kā tāda ir plika un nevienu asaru neizspiedīs. Katrai no tām kaujām, kas iekļautas scenārijā, ir savs uzdevums, bet, protams, ir tādas, no kurām var atteikties. Toties ir epizodes, no kurām nekādā gadījumā nevar atteikties, piemēram, mātes nāve, kas ir visas filmas atslēga.
Atslēgas vārdi
“Dvēseļu putenim” jābūt svarīgam vispirms mums pašiem, vienlaikus apzinoties, ka filmas veiksmes gadījumā tā būs interesanta filma arī pasaules mērogā.
Daudzi, kuriem svarīgs latviešu strēlnieku atstātais mantojums, piesakās iesaistīties filmas uzņemšanas procesā – to skaitā gan jaunsargu, gan skautu organizācijas.
Tiklīdz būsim gatavi aktieru atlasei, tas būs plašs publiski izziņots pasākums.
Filma būs ilgtermiņa ieguldījums paaudžu paaudzēs.
Process ir sācies, un to nedrīkst apturēt, pasakot, ka valstij nav naudas.