Droni – sūtījumu piegādātāji 0
Francijas aviobūves kompānija “Airbus” sper arvien plašākus soļus pretī autonomo jeb pašlidojošo dronu piegādes sistēmas radīšanai. Kompānija sadarbībā ar Singapūras Civilās aviācijas aģentūru sākusi šādas sūtījumu piegādes sistēmas izmēģināšanu Singapūrā, precīzāk, Singapūras Nacionālās universitātes studentu pilsētiņā.
Droni iemācīti lidot koridoros
Šo projektu iesaistītās puses nosaukušas par “Skyways”. Tiešā tulkojumā tas būtu – “gaisa ceļi”. Zināms, ka apmēram 25 kg smagie droni pārvietojas digitāli iezīmētos gaisa koridoros, kuru abos galos ir sūtījumu piegādes stacijas. Vienā stacijā īpašs robots sūtījumu, kas nav smagāks par 4 kg, piestiprina pie drona apakšas, bet otrā stacijā – jau universitātes teritorijā – robots sūtījumu no drona noņem, to ievietojot sūtījumu skapī, kur to jau var izņemt studenti vai universitātes darbinieki. Viņi par pienākušo sūtījumu uzzina, saņemot ziņu mobilajā tālrunī.
Svarīgi, ka droni lido autonomi, tātad jābūt ļoti precīzai to darbībai un koordinācijai, lai tie nesaskrietos un neveidotos bīstamas situācijas cilvēkiem uz zemes. “Airbus” paziņojusi, ka visas dronu darbības rūpīgi uzraudzīs uz zemes esošs operāciju centrs. Kompānija norāda, ka piegādēm izmantotie droni ir ļoti sarežģīti, jaunākajām tehnoloģijām pārblīvēti, kas tos padara par “aeronautikas augstāko sa-sniegumu”. Drons un visa piegādes sistēma izstrādāta Francijā, taču pabeigta un ieviesta dzīvē jau Singapūrā. “Vienlaikus starp stacijām pārvietosies pieci vai seši droni. Izmēģinājumi notiks vairākus mēnešus, kuru laikā par piegādēm, dronu darbību un to precizitāti aktīvi ievāksim informāciju un datus,” pavēstījis “Airbus Helicopters” un “Skyways” vadītājs Leo Džeo, kurš ir izbijis Singapūras gaisa spēku inženieris.
Cer samazināt gaisa piesārņojumu
Singapūra kā izmēģinājumu vieta izvēlēta, jo saņemts liels atbalsts no vietējām varasiestādēm – gan Civilās aviācijas aģentūras, gan valdības. Turklāt Singapūra līdzīgi kā citas Āzijas metropoles Džakarta, Bangkoka un Manila cieš no liela piesārņojuma, ko rada auto izplūdes gāzes. Varasiestādes cer, ka dronu ieviešana gaisa satiksmē varētu krietni samazināt uz ielām esošo transportlīdzekļu skaitu, tādējādi ierobežojot gaisa piesārņojumu un glābjot tūkstošiem cilvēku dzīvību.
Tomēr Džeo norādījis, ka dronu tehniskā puse ir tikai viens no sarežģītajiem piegādes sistēmas posmiem. “Droniem beigu beigās gaisa telpa būs jādala arī ar pasažierus pārvadājošiem, militārajiem u. c. veida lidaparātiem, kas prasīs ļoti sarežģītu gaisa satiksmes vadības sistēmu. Redzam “Skyway” kā celmlauzi gaisa satiksmes mobilitātes nodrošināšanai urbānos apvidos. Atveram Pandoras lādi, lai uzzinātu, kas nepieciešams drošai cilvēku nevadītu transportlīdzekļu lietošanai pilsētās,” sacījis projekta “Skyways” vadītājs.
Turpmāk – karstajos punktos, katastrofu vietās
Ja pirmie izmēģinājumi būs veiksmīgi, tos jau ieplānots paplašināt, iesaistot arī Singapūras ostu, kur droni varētu sūtījumus piegādāt uz un no ostā pietauvotiem kuģiem. Vēl cits mērķis būtu dronus izmantot pasaules karstajos punktos un katastrofu skartajās vietās, kur tie varētu piegādāt pārtiku, medicīnu u. c. produktus cilvēkiem vietās, kur sauszemes transports to nespēj izdarīt.
“Airbus” gan nav vienīgie, kuri cenšas radīt dronu piegādes sistēmu – zināms, ka to dara gan tādi tehnoloģiju giganti kā “Google” un “Amazon”, gan loģistikas uzņēmums “DHL”, gan mazumtirdzniecības ķēde “Walmart”, gan pašu “Airbus” tuvākie konkurenti “Boeing”, taču “Airbus” konkurentiem acīmredzot ir soli priekšā.