Dramatiskais 1968. gads padomju okupētajā Bratislavā 0
Attēlojot 1968. gada augusta traģiskos notikumus Čehoslovākijā, kad PSRS vadītais Varšavas pakta valstu okupācijas karaspēks ar spēku iznīcināja “Prāgas pavasari” un sapni par “sociālismu ar cilvēcisku seju”, parasti izmanto fotogrāfijas no padomju armijas ienākšanas Prāgā, taču ne mazāk dramatiski notikumi 1968. gada 20. augustā risinājās Slovākijas Republikas galvaspilsētā Bratislavā.
Par tiem stāsta Kara muzeja 1. stāvā līdz 10. oktobrim apskatāmās izstādes “Nezināmā varone no radio” un “Fotoattēla stāsts: vīrietis ar atkailinātām krūtīm”, ko Rīgā organizējušas Čehijas un Slovākijas republiku vēstniecības.
Ne tikai Čehijas un Slovākijas bet visas Eiropas vēsturei ikonisko fotogrāfiju autors ir Ladislavs Bieliks (1939 – 1984) – agrākais Slovākijas Zinātņu akadēmijas Virusoloģijas institūta darbinieks, kurš Prāgas un Bratislavas notikumu laikā bija kļuvis par profesionālu preses fotogrāfu. Kad padomju tanku un bruņutransportieru kolonnas okupācijas armijas karavīru pavadībā iebrauca Bratislavā, Bieliks devās ielās, fotografējot ložu sacaurumoto Čehoslovākijas radio ēku, padomju okupācijas spēku tanku radīto grautiņu pilsētas ielās, protestējošos cilvēkus un padomju virsniekus, kas draud ar ieročiem.
Labākā viņa fotogrāfija un šajā gadījumā arī izstādes simbols ir “Vīrietis ar atkailinātām krūtīm tanka priekšā”. Mūsdienās šis foto ir viens no nevardarbīgās pretošanās simboliem, līdzās tādiem pasaules mēroga šedevriem kā, piemēram, hrestomātiskā fotogrāfija no 1989. gadā Pekinas studentu nemieriem Tjaņaņmeņas laukumā, kur redzams nezināms protestētājs ar iepirkumu tīkliņiem rokās, kas aptur tanku kolonnu. “Vīrietis ar atkailinātām krūtīm tanka priekšā” 1968. gadā tā tika pasludināta par vienu no labākajām preses fotogrāfijām pasaulē, bet vēlāk atzīta arī par vienu no ietekmīgākajām 20. gadsimtā. Foto redzamo vīrieti sauca Emils Gallo un viņš bija vienkāršs santehniķis. Tas noskaidrojās tikai 1991. gadā, jau 20 gadus pēc Gallo nāves.
Jāatzīmē, ka Bratislavas dramatiskās ainas atspoguļojošie foto uz Rietumiem tika nogādāti nelegāli.
Bieliks līdz pat nāvei slēpa gan savu autorību, gan negatīvu oriģinālus, jo pamatoti baidījās no valsts drošības iestāžu represijām. Čehoslovākijas varasiestādes uzsāka izmeklēšanu taču Bielika vainu pierādīt neizdevās. Tā kā unikālo foto autora vārds palika plašākai publikai nezināms, līdz 1999. gadam autortiesības uz Bielika fotogrāfijām piesavinājās cilvēks, kas tās izveda uz ārzemēm. Īsto autorību Bielika ģimenei izdevās pierādīt tiesvedības ceļā vien tad, kad nejauši mājas pagrabā tika atrasts portfelis ar gandrīz 200 šo fotogrāfiju negatīviem.
Izstādē apskatāmās fotogrāfijas papildina emocionāli izvilkumi no Bratislavas ātrās palīdzības ārstes Svetlušes Zāvarovas vēstules vecākiem, kurā viņa apraksta redzēto, izjusto un piedzīvoto. Viņas vēstule ir unikāla liecība par situāciju padomju karaspēka okupētās pilsētas ielās.