“Domenikss”: Rīgā plāno iegādāties autobusus, kas neatbilst mūsdienu normām 0
Pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” plāno iegādāties autobusus, kas neatbilst mūsdienu CO2 izmešu normām un no 2014.gada nebūs izmantojami satiksmē, uzskata SIA “Domenikss” pārstāvji, kas apstrīdējuši apjomīgā Rīgas autobusu iepirkuma konkursa rezultātus.
“Latvija izvēlas vecākas paaudzes un videi mazāk draudzīgus autobusus. Rīdziniekiem un pilsētas viesiem tik nozīmīgā sabiedriskā transporta zemās grīdas autobusu iegādē ir izvēlēti autobusi, kuru dzinēji ir novecojuši un nebūs lietojami kopš 2014.gada, jo neatbilst mūsdienu CO2 izmešu normām. Nederīgi dzinēji, iepirkuma likuma pārkāpumi un nepamatoti lēmumi ir jauno autobusu iepirkuma bilance,” norāda “Domenikss” ģenerāldirektors Viktors Troicins, piebilzdams, ka iepirkuma izvērtēšanā un rezultātu paziņošanā ir konstatētas neatbilstības likumiem.
Izraudzītais pretendents “Solaris Bus & Coach s.a.” ir apņēmies piegādāt autobusus ar “Euro 5” izmešu normām atbilstošiem dzinējiem, kas saskaņā ar Eiropas Savienības Regulu nav izmantojami no 2014.gada, kad stāsies spēkā prasība visā Eiropā lietot jaunās paaudzes “Euro 6” dzinējus, aģentūrai LETA apgalvoja Troicins.
Uzņēmuma pārstāvji saka, ka “Rīgas satiksmes” izvēlētos “Solaris” autobusus pēc 2013.gada 31.decembra nebūšot iespējams reģistrēt Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD), jo konkursa nolikums paredz autobusu piegādi piecu gadu laikā, un pirmā autobusa piegāde plānota 2014.gada sākumā.
“Domenikss” iepirkuma konkursā piedāvājis “Mercedes Benz” autobusus, kuri ir apgādāti ar attiecīgo dzinēja tipu.
Personu apvienība, kas sastāv no SIA “Domenikss” un AS “Swedbank”, ir vērsusies Iepirkumu uzraudzības birojā ar lūgumu aizliegt Rīgas pašvaldības SIA “Rīgas satiksmei” slēgt līgumu ar izraudzīto pretendentu “Solaris Bus & Coach s.a.” un uzdot atklāta konkursa “Par autobusu iegādi” iepirkumu komisijai veikt atkārtotu iesniegto piedāvājumu izvērtēšanu.
“Rīgas satiksmes” preses sekretārs Viktors Zaķis “Domenikss” versiju noliedza, uzsverot, ka iepirkuma nolikumā un noteikumos norādīta prasība, ka visiem piegādātajiem autobusiem ir jābūt sertificētiem. Līdz šā gada beigām jaunus autobusus ir iespējams sertificēt arī ar “Euro 5” standarta dzinēju, bet no 2014.gada sākuma – ar “Euro 6” standarta dzinēju.
Zaķis uzsvēra, ka arī CSDD, reģistrējot transportlīdzekļus, iedziļinās nevis dzinēja standartos, bet gan pieprasa apliecinājumu, ka braucamais ir sertificēts atbilstoši Eiropas Savienības standartiem. “Solaris” ir apliecinājis, ka visi piegādātie autobusi būs sertificēti.
LETA jau ziņoja, ka Iepirkumu uzraudzības birojā saņemtas divas sūdzības par pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” autobusu iepirkuma konkursa rezultātiem, liecina IUB mājaslapā publicētā informācija.
Sūdzības iesniegusi personu apvienība, kas sastāv no SIA “Domenikss” un AS “Swedbank”, kā arī Nīderlandes autobusu ražotājs “VDL Bus&Coach b.v.”, kas Latvijā sadarbojas ar “Amoplant”. Sūdzību izskatīšanas termiņš patlaban vēl nav noteikts.
“Domenikss” ir “Daimler AG” ģenerālpārstāvis Latvijā, kas nodarbojas ar “Mercedes-Benz” vieglo un apvidus automobiļu, pasažieru un kravas mikroautobusu, kravas automobiļu, autobusu tirdzniecību, kā arī ir autorizēts “Mitsubishi Fuso” ģenerālpārstāvis Latvijā, kas nodarbojas ar kravas automobiļu tirdzniecību, oriģinālo “Mercedes-Benz” un “Mitsubishi Fuso” rezerves daļu tirdzniecību un servisa pakalpojumu sniegšanu.
Ar “Daimler” Rīgas domei bijuši darījumi arī iepriekš – no 2002.gada jūlija līdz 2006.gada decembrim “Rīgas satiksmei” tika piegādāti Vācijas autobūves koncerna “Daimler” ražoti 117 “Mercedes Benz” autobusi, kuru iegādē vēlāk atklājās starptautisks kukuļošanas skandāls, uzpērkot Rīgas domes amatpersonas. Apjomīgo “Daimler” kukuļošanas lietu tiesa sāks skatīt oktobra beigās.
“Domenikss” apņēmies piegādāt vismaz 180 jaunus mikroautobusus pilnsabiedrībai “Rīgas mikroautobusu satiksme”, kas šā gada janvārī noslēdza līgumu ar “Rīgas satiksmi” par mikroautobusu maršrutu tīkla apkalpošanu Rīgā. Jaunajiem mikroautobusiem visos maršrutos bija jākursē jau kopš 4.septembra, taču pagaidām piegādāta tikai aptuveni trešdaļa busiņu no kopējā paredzētā skaita. Kavēšanās esot notikusi tehnisku iemeslu dēļ – tiekot mainīti jauno mikroautobusu dzinēja standarti un radusies aizķeršanās ar sertifikāciju.
Kā ziņots, “Rīgas satiksmes” autobusu iepirkuma konkursā pieteikumus iesniedza četri pretendenti – Solaris” no Polijas, vācu ražotāji “Mercedes Benz”, Itālijas, Francijas un Vācijas dibinātā kompānija “Iveco”, kā arī Latvijā izveidotais uzņēmums “Amoplant”.
Par konkursa uzvarētāju 12.septembrī tika atzīts “Solaris”, ar kuru paredzēts noslēgt 75 808 297 eiro vērtu līgumu, kas paredz piecu gadu laikā piegādāt “Rīgas satiksmei” vismaz 175 autobusus, paredzot iespēju pasūtījuma apjomu palielināt līdz 30%. Kopumā 175 autobusu piegāde neizmaksāšot vairāk par 58,3 miljoniem eiro. Paredzēts, ka pirmie jaunie “Solaris” autobusi Rīgas ielās varētu parādīties aptuveni pēc astoņiem mēnešiem – nākamās vasaras sākumā.
LETA jau ziņoja, ka “Rīgas satiksmes” attīstības stratēģija paredz tuvāko piecu gadu laikā iegādāties 125 jaunus trolejbusus un 175 jaunus autobusus, kas tiks piegādāti pakāpeniski piecu gadu laikā. Tos paredzēts izmantot visos maršrutos, nomainot vecākos transportlīdzekļus, bet nolietotos transportlīdzekļus “Rīgas satiksme” centīsies pārdot izsolē.
Šovasar noslēgtajā trolejbusu iepirkuma konkursā par uzvarētāju tika nosaukts vienīgais pretendents – Čehijas firma “Škoda Electric”, kas Rīgai piegādās 125 trolejbusus, katru 808 000 eiro vērtībā. Līguma kopsumma sasniegs 131,8 miljonus eiro jeb 92,6 miljonus latu, tā dārdzība tiek pamatota ar to, ka trolejbusi būs vismaz 18 metrus gari un aprīkoti ar dažādām iekārtām komfortam un drošībai.