Veloaste atnāca sapnī. “Dizaina salā” priecē Erlanda Celmiņa un citu rūpnieciskā dizaina paraugi 4
Erlandam Celmiņam, braucot uz darbu ar velosipēdu, lietus laikā allaž bija slapja mugura – tātad nepieciešams dubļusargs. Taču ne jau parasts, ar stieņiem pieskrūvējams bleķa gabals, bet vienkāršs un parocīgs lietošanā.
Sietiņu ģimenes atvase sākusi iet skolā – top rakstāmgalds, turklāt ar četriem dažādiem pielietojumiem. Tie ir tikai pāris no nepilniem diviem simtiem dizaina paraugiem, kas nedēļas nogalē bija apskatāmi Rīgas starptautiskajā dizaina izstādē “Design Isle 2015” jeb latviski “Dizaina sala”. Rīkotājiem par pārsteigumu dizaineru pasākumam Ķīpsalā šogad bija atsaucies krietni kupls dalībnieku skaits. Sacensībā par Gada balvu septiņās nominācijās piedalījās par 70% vairāk pretendentu nekā pērn. Tas ir rādītājs, ka mūsu ekonomika tiešām atveseļojas, jo dizaineriem, arhitektiem ir vairāk ko darīt un rādīt, spriež sarīkojuma galvenie organizatori, Latvijas Dizaineru savienības ļaudis.
Paraugi – tuvāk ražošanai
Ar produktu dažādību izstādē “Dizaina sala” šogad izcēlies rūpnieciskais dizains – līdzās tradicionāli plaši pārstāvētajam mēbeļu dizainam vairāk gaismas ķermeņu, trauku, bērnu attīstošo rotaļu, kā arī aktīvās atpūtas priekšmetu, norāda Latvijas Dizaina savienības (LDS) valdes priekšsēdētāja vietnieks Miks Pētersons. Tas skaidrojams ar iekšējā tirgus patēriņa pieaugumu – daudziem dizaineriem gala klienti ir vietējā tirgū. Otra veselīga nozares pazīme, kas parādās izstādē, – iesniegtie paraugi kļūst arvien gatavāki klientam. “Autori saprot, ka darbam jābūt tādam, lai rīt to varētu pārdot realizācijai,” viņš piebilst.
Profesionāļu žūrijai bija uzdevums novērtēt dizaina paraugus pēc noteiktiem kritērijiem, no kuriem, kā uzskata viens no prominentākajiem tās dalībniekiem, dizaina profesors no Zviedrijas Andrejs Legzdiņš, pats svarīgākais atlasīt inovatīvus un jaunradošus piedāvājumus. Par šāda dizaina paraugu, kad ideja īstenota līdz pašām sīkākajām detaļām, viņš nosauca Santas Meikulānes veidoto saldumu zīmola “Nelleulla” šokolādes veikaliņa iekārtojumu Vecrīgā, kas saņēma Gada balvu interjera dizainā.
Līdzās nominācijām sešās dizaina kategorijās šoruden tapusi vēl viena – “Lai top”, kas saistīta ar velosipēdu ražošanu. Izstādītie velosipēdu fabrikas “Ērenpreiss” paraugi, kas izgatavoti mūsdienu Latvijā, izvēlēti ne tikai kā veiksmīgs vietējā dizaina paraugs, bet arī ierosmes avots nozares profesionāļiem. “Mērķis bija parādīt, ka veloindustrija ir ļoti plaša un dizaineriem tur vēl daudz ko darīt,” vēlmi pievērst kolēģu uzmanību tieši rūpnieciskā dizaina iespējām uzsver M. Pētersons.
Gluži kā uzminējis “Dizaina salas” rīkotāju ieceri, ar savu velopiederumu izstādē un konkursā startēja Erlands Celmiņš. Ar vienkāršību dizainā un tehniskajā risinājumā viņa radītais velosipēda dubļusargs, vārdā “Aste”, ieguva gan izstādes apmeklētāju pastāvīgu uzmanību un apbrīnu, gan Gada balvu rūpnieciskā dizaina kategorijā, kā arī Latvijas Rapublikas Patentu valdes un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras novērtējumu. “Ērti lietojams, tiražējams un sapakojams pārdošanai un transportēšanai – te ir viss, lai būtu labs produkts,” kolēģa veikumu uzslavē M. Pētersons.