Divu tehnoloģiju apvienojums 0

Pasaulē pirmais sērijveida hibrīdauto “Toyota Prius” pirmizrādi piedzīvoja 1997. gadā, taču Eiropā tas oficiāli nav tirgots. Otrās paaudzes modelis dīleru salonos nonāca 2002. gadā, un tas bija pieejams arī Latvijā, bet pašlaik jau nopērkams trešās paaudzes “Prius”.

Reklāma
Reklāma

 

Kokteilis
15 lietas, no kurām jāatbrīvojas līdz Jaunajam gadam
“Mēs bijām gatavi veikt kodoltriecienu.” Bijušais Krievijas kodolspēku bāzes virsnieks atklāj kara pirmo dienu notikumus
Mājas
Ideālais banānu uzglabāšanas veids – tie nekļūs melni nedēļām ilgi
Lasīt citas ziņas

Latvijā no “Toyota” piedāvājuma tagad ir pieci hibrīdauto modeļi. Mazās klases Yaris un kompaktklases Auris lielākoties piedāvā ar tradicionālajiem benzīna vai dīzeļa motoriem, taču tiem ir pieejamas arī hibrīda modifikācijas. Jau minētais vidējās klases Prius, tāpat kā tā Plug-in versija un septiņvietīgais minivens Prius+ ir nopērkami tikai un vienīgi kā hibrīdauto.

 

Hibrīdu ciltstēvs

Hibrīdmašīnas priekšrocības vislabāk izpaužas pilsētas satiksmē. Tad regulāra ātruma samazināšana un bremzēšana uzlādē akumulatoru, bet uzkrātā enerģija darbina elektromotoru, tā nākot talkā benzīna dzinējam. Interesanti, ka, pārvietojoties mazā ātrumā (līdz aptuveni 50 km/h) bez spēja paātrinājuma, ar hibrīdu kādu brīdi var braukt kā ar trolejbusu – tikai no elektromotora. Noņemot kāju no gāzes pedāļa, benzīna motors uzreiz atslēdzas, bet, sākot braukt, darbojas tikai elektromotors. Taču pilsētas dinamiskajai satiksmes plūsmai ar elektromotora paātrinājumu vien ir par maz, tāpēc, spiežot uz gāzes padāli spēcīgāk, nemanot nāk talkā benzīna motors.

CITI ŠOBRĪD LASA

Braucot pa šoseju vai ilgstoši stāvot sastrēgumā, hibrīda priekšrocības zūd, jo akumulatorā uzkrātā enerģija nav pietiekama, lai apgādātu daudzos patērētājus, un sistēmai nākas vien darbināt benzīna motoru. Tomēr ir jāatzīst, ka hibrīds ļauj krietni ietaupīt degvielu.

Mašīnu darbina 1,8 litru benzīna motors, kurš ar bezpakāpju variatoru un sinhrono maiņstrāvas ģeneratoru darbojas vienotā blokā. Šo unikālo tehnoloģiju “Toyota” inženieri nodēvējuši par Hybrid Synergy Drive. Kopējā jauda, ko attīsta Prius, ir 136 zirgspēki, bet ražotāja norādītais vidējais benzīna patēriņš ir 3,9 l/ 100 km. Tiesa, lai iztiktu ar tik pieticīgu apetīti, mašīna jāvada ļoti uzmanīgi, bez straujiem paātrinājumiem. Savukārt, ja nepieciešams, ar “Prius” var pārvietoties gana dinamiski – kā ar jebkuru mūsdienu vidējās klases auto. Protams, tad degvielas patēriņš pieaug, taču tas vienalga ir visnotaļ pieņemams.

 

Uzlādējams auto

Tātad hibrīdautomobiļa spēka agregāts ir tradicionālā iekšdedzes dzinēja un elektromotora apvienojums. Tiesa, līdz šim nopērkamie tīrā elektromobiļa režīmā nevar nobraukt vairāk par pāris kilometriem, būtībā tie ir tuvāki parastam auto, bet hibrīdtehnoloģija tikai piepalīdz benzīna vai dīzeļmotoram. Turpretī tīru elektromobiļu galvenais trūkums ir salīdzinoši nelielais nobraukums ar vienu uzlādi, bet, kad akumulators ir tukšs, auto paliek uz ceļa. Tādēļ pie pašreizējā tehnoloģiju attīstības līmeņa interesantāks varētu būt hibrīdauto ar uzlādes iespēju, kurš elektromobiļa režīmā var nobraukt krietni lielāku attālumu, bet, kad elektrības rezerves izsīkst, tas turpina ceļu ar iekšdedzes dzinēju.

Tieši tāds ir pērn iznākušais Prius Plug-in. Salīdzinoši tas ir tas pats hibrīdauto, tikai ar lielākas ietilpības litija jonu bateriju, kas ļauj elektriskā režīmā nobraukt maksimums 25 kilometrus, turklāt šo bateriju iespējams uzlādēt no parastā elektrības tīkla.

Līdz ar to Prius Plug-in iespējams izmantot kā tīru elektromobili, bet benzīna motors kalpo gadījumiem, kad vienā reizē nepieciešams nobraukt lielāku attālumu. Elektriskā režīmā šis auto var attīstīt 85 km/h.

Reklāma
Reklāma

“Toyota” inženieri nonākuši pie šāda risinājuma, piecus gadus veicot vairāku simtu eksperimentālu Prius Plug-in automobiļu izmēģinājumus dažādās valstīs. Prius Plug-in esot kompromiss starp elektromobiļa vienas uzlādes veiktspēju, cenu un svaru, kā arī vidējo eiropieša vienas dienas nobraukumu, kas 80 % gadījumu neesot lielāks par 25 kilometriem. Savukārt 73 % autobraucēju attālumu, kas lielāks par 100 kilometriem, nemērojot biežāk kā vienu reizi mēnesī. Svarīgi, ka baterijas pilna uzlāde aizņem tikai pusotru stundu, kas ir ievērojami mazāk nekā tīriem elektromobiļiem, kuriem nepieciešamas astoņas stundas. Līdz ar to pilsētniekam ikdienas lietošanai Prius Plug-in var kalpot kā elektromobilis, bet retākiem izbraukumiem ārpus pilsētas noder kā jebkurš hibrīdauto.

Ar pilnu benzīna bāku un uzlādētu bateriju iespējams nobraukt līdz 1200 kilometriem. Salīdzinot ar parasto Prius, jaunā Plug-in versija uz lielākas baterijas rēķina ir par 38 kilogramiem smagāka, bet bagāžnieka ietilpība ir mazāka tikai par diviem litriem.

Viss jau būtu ļoti labi, taču šāds universāls un taupīgs auto nav nekāds lētais. Parastam Prius sākuma cena ir 20 470 latu, kas arī nav maz, turpretim tā Plug-in versija ir vēl par sešiem tūkstošiem latu dārgāka. Tomēr hibrīdu popularitāte Eiropā aug – šī gada pirmajā ceturksnī šāda tipa spēkratu tirdzniecība pieaugusi par 82 %.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.