Publicitātes foto

Distancēta auto vadīšana: reiz tas šķita neiespējami, bet vai tagad tas kļūs par realitāti? 2

Pēdējā laikā pārsteigumu vairs nesagādā tīklam pieslēgta veļas mašīna, iespēja pārvaldīt apgaismojumu mājās no tālruņa lietotnes vai viedie skaļruņi, kas var atbildēt uz balsī uzdotiem jautājumiem.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Lietu interneta (IoT) tehnoloģija ir pavērusi iespējas daudzām mūsu lietotajām ierīcēm apmainīties ar informāciju gan savstarpēji, gan internetā, ar mākoņserveriem, tādējādi atvieglojot daudzu ikdienas uzdevumu veikšanu. Tomēr lielākā daļa ekspertu ir pārliecināti, ka IoT tehnoloģija drīz vien spers vēl soli tālāk un ievedīs realitātē iepriekš tikai fantastikas filmās redzēto utopiju — pa ielām braucošus automobiļus bez vadītāja.

Izmantos nomas uzņēmumi un vienkāršie patērētāji

CITI ŠOBRĪD LASA

Saskaņā ar Huawei Technologies vadītāja Ziemeļvalstīs Keneta Fredriksena (Kenneth Fredriksen) teikto daudzās attīstītās pasaules daļās vērojama tendence, ka cilvēki vairs neizmanto savu automobili, bet labāk izvēlas īstermiņa nomas vai automobiļu koplietošanas platformu pakalpojumus. Diemžēl, pieaugot šo pakalpojumu popularitātei, tos sniedzošie uzņēmumi saskaras ar jauniem izaicinājumiem. Tā kā transportlīdzekļi tiek nomāti tikai tad, ja ir konkrēta vajadzība nokļūt noteiktā vietā, tie bieži vien tiek atstāti nepopulāros apgabalos, kur klienti ierodas reti.

Līdz šim minētajiem uzņēmumiem bija divas iespējas samazināt nerentablo stāvēšanas laiku — algot cilvēkus, kuri transportlīdzekļus atved uz kādu populāru vietu, vai izmantot vēl dārgākos kravas pārvadājumu pakalpojumus. “Drīz vien šīs raizes tiks aizmirstas, jo automobiļi spēs paši atgriezties vajadzīgajā vietā, un tiešsaistē pārņemot attālo vadību vissarežģītākajās situācijās simtiem vai pat tūkstošiem kilometru attālumā,” prognozē Fredriksens.

Pēc speciālista domām, tam būtu ievērojami jāsamazina īstermiņa nomas uzņēmumu darbības izmaksas. Tāpēc autovadītājus priecēs zemākas cenas par šo pakalpojumu un iespēja vieglāk atrast pieejamus automobiļus pilsētā, jo īpaši sastrēgumstundās. Taču Huawei Technologies vadītājs Ziemeļvalstīs norāda, ka nākotnē šo tehnoloģiju varētu izmantot arī parastajos patērētāju transportlīdzekļos, piemēram, kad automašīna ir jānogādā mājās pēc viesībām vai izklaides pilsētas centrā.

Kā pietrūkst automobiļiem, lai tie varētu braukt patstāvīgi?

Lielākajai daļai moderno augstākās klases automobiļu praktiski ir pilns sensoru klāsts, kas nepieciešams patstāvīgai braukšanai, — radari, 360 grādu videokameras un ultraskaņas sensori. Tāpēc dabiski rodas jautājums: kāpēc gan tie jau tagad nespēj braukt bez vadītāja. Pēc eksperta domām, to kavē transportlīdzekļos iebūvētie datori, kuru iespējas ir ierobežotas, tāpēc tie nevar apstrādāt ārkārtīgi lielo informācijas daudzumu, ko savāc sensori un kas ir nepieciešama drošai braukšanai, kā arī nevar ātri izlemt, kā reaģēt situācijās uz ceļa.

Reklāma
Reklāma

“Šo problēmu varētu atrisināt mākoņserveri. Sensoru savākto reāllaika informāciju, kas pārsūtīta liela ātruma 5G internetā, analizētu vairāki viedie algoritmi, kas ņemtu vērā visus apstākļus un atlasītu vispiemērotāko darbības plānu autonomam automobilim avārijas situācijā, piemēram, apbraukt pēkšņi radušos šķērsli, nevis bremzēt, izraisot negadījumu,” stāsta Fredriksens. Šo sistēmu iespējas parāda Huawei viedā transporta platforma, kas apstrādā datus, izmantojot 30 sarežģītus algoritmus, bet tās reakcijas laiks ir tikai 100 ms, proti, divreiz ātrāks nekā vidēji cilvēkam.

Vēl viena eksperta minēta iespēja, kas jau ir integrēta iepriekš minētajā Huawei platformā un var būtiski paātrināt autonomo automobiļu parādīšanos, ir sakaru sistēma V2X, kas ļauj automobilim saņemt informāciju, ko tam pārraida apkārtējie objekti. Tas varētu būt signāls no viedā luksofora sākt kustību krustojumā, viedā pilsētas kamera, kas nekavējoties nosūta komandu apstāties pirms krustojuma, negaidīti izskrējis bērns, stāvvietas sensori, kas informē par brīvu stāvvietu, vai pat savlaicīgi saņemti citu automobiļu dati par bloķētu ceļu vai drošāku ātrumu, kas ieteicams ceļa virsmas izmaiņu dēļ.

“Lai gan ir grūti paredzēt, kad tieši ielās parādīsies attāli vadāmi un pašbraucoši automobiļi, tirgū jau pieejamie risinājumi, kas nodrošina šādu iespēju, liecina, ka valstu politikai šajā jomā būs ļoti liela nozīme. Viss ir atkarīgs no tā, cik ātri valdībām izdosies ieviest tiesību aktus par šādu transportlīdzekļu pārvietošanās un drošības prasībām, kā arī no nosacījumiem, kādos autonomo automobiļu ražotāji varēs testēt produktus uz valsts ceļiem,” secina Huawei Technologies vadītājs Ziemeļvalstīs Fredriksens.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.