Publicitātes foto

Digitalizācija – atslēga uz produktivitāti vai uzņēmumu slogs? 0

Digitalizācija ievieš pārmaiņas gan mūsu darba, gan personīgajā dzīvē. Paātrinoties tehnoloģiju attīstības tempam, mazie un vidējie uzņēmumi ir spiesti sacensties ar lielo uzņēmumu kapacitāti un digitalizēt uzņēmuma procesus, lai paaugstinātu produktivitāti un tiktu līdzi klientu pamatprasībām.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Par to, kā digitalizācija var palīdzēt uzlabot darbinieku produktivitāti un cik sarežģīti uzņēmumiem ir spert pirmo soli šajā jaunajā pasaulē, stāsta Huawei eksperti un Biznesa augstskolas Turība IT virziena vadītājs Jānis Pekša.

Procesu digitalizācija

“Jaunais tehnoloģiju laikmets ir izvirzījis augstas prasības, paredzot, ka nemitīgajam izaugsmes tempam veiksmīgāk spēs pielāgoties tie uzņēmumi, kuri pievērsīs lielāku vērību darbinieku digitālo prasmju attīstīšanai un procesu digitalizācijai,” skaidro Huawei Technologies Latvia komunikācijas vadītāja Inese Šuļžanoka.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tiek lēsts, ka tieši lielie uzņēmumi ir daudz produktīvāki uz vienu darbinieku nekā mazie un vidējie uzņēmumi (MVU), un tā iemesls varētu būt augstāks digitalizācijas līmenis. Huawei eksperti uzskata, ka produktivitātes plaisas mazināšana starp lielajiem uzņēmumiem un MVU ir galvenais priekšnoteikums, lai pastāvīgi veicinātu ekonomisko izaugsmi un iedzīvotāju labklājību, kā arī samazinātu ienākumu nevienlīdzību visā pasaulē. Viens no veidiem, kā palielināt vispārējo darba ražīguma potenciālu MVU, varētu būt tieši digitālā transformācija.

Piemēram, digitalizācija var atvieglot un uzlabot šo uzņēmumu ikdienu, kā jaunu praksi ieviešot elektroniskos līgumus un automatizējot administratīvās funkcijas. Tādā veidā iespējams samazināt vai pavisam novērst maksājumu kavējumus un veicināt uzņēmuma naudas plūsmu. Funkciju pārorientēšana uz tiešsaisti un pārrobežu tirdzniecības attīstīšana var palīdzēt MVU aizsniegt lielāku klientu skaitu un potenciāli mēroties spēkiem ar daudz lielākiem konkurentiem.

“Digitalizācija mūsdienās ir vitāli svarīga, un to noteikti var definēt kā uzņēmuma produktivitātes rādītāju. Piemēram, ja mēs runājam par e-komercijas uzņēmumiem, kuriem jāizpilda dažādi pasūtījumi un jāveido atgriezeniskā saite ar klientiem, digitalizācijai ir izšķiroša nozīme – pareizi izmantota uzņēmuma labā, tā būs rīks, kas palīdzēs operatīvi apstrādāt pasūtījumus, nodrošināt vislabāko klientu pieredzi, kā arī nosargāt un pilnveidot savu klientu bāzi, nedodot priekšroku lielākiem konkurentiem,” stāsta Jānis Pekša, Biznesa augstskolas Turība IT virziena vadītājs.  

COVID-19 pandēmija ir pastiprinājusi daudzu MVU nepieciešamību pāriet uz digitālo vidi, lai veicinātu uzņēmumu dzīvotspēju un turpinātu tirdzniecību. MVU un mikrouzņēmumu pastāvēšanā izmaksām ir būtiska loma ikdienas darbībā, kad darbinieku laiks ir ierobežots. Jo mazāk laika MVU īpašnieks tērē administratīvo procesu pārvaldīšanai, jo vairāk laika iespējams veltīt rūpīgai produktu izstrādei, pārdošanas apjomu uzlabošanai un mārketinga aktivitāšu īstenošanai.

Reklāma
Reklāma

Administratīvo procesu automatizēšana, ieviešot digitālos pamatrisinājumus, piemēram, tādas uzņēmumu resursu plānošanas sistēmas daļas kā uzņēmējdarbības grāmatvedības un procesu lietojumprogrammatūru, nereti ir pirmais solis ceļā uz konkurētspēju. Dati, kas iegūti, pārorientējoties uz digitālo vidi, var tikt izmantoti, lai uzlabotu uzņēmuma drošību, celtu darbinieku produktivitāti un vienlaikus rūpētos arī par ilgtspēju, piemēram, samazinot atkritumu un enerģijas patēriņu.

“Pateicoties diviem pandēmijas gadiem, vairums Latvijas iedzīvotāju saskārušies ar nepieciešamību apgūt jaunas digitālās prasmes un, piemēram, izveidot elektronisko parakstu. Šodien mēs jau attālināti varam atvērt bankas kontu, dibināt uzņēmumu, pārvaldīt e-pastu, izrakstīt un apstrādāt elektroniskos rēķinus. Uzskatu, ka Latvijas uzņēmumi ar šo labi tiek galā un spēj uzlabot produktivitāti, pateicoties digitālo rīku adaptēšanai savā ikdienā,” uzskata Pekša.

Diemžēl nereti MVU trūkst investīciju kapitāla, lai spertu šo būtisko soli un digitalizētu uzņēmuma procesus, un digitālās pārveides jomā ir nepieciešama papildu palīdzība no malas. Pirmais solis var būt visgrūtākais.

Pirmie iespējamie soļi digitalizācijas procesā

Ar internetveikala izveidošanu vien nepietiek, lai varētu uzskatīt, ka MVU apguvis visu digitalizācijas potenciālu, ir jāievieš kompleksa sistēma, piemēram, e-maksājumi, tiešsaistes drošība un elektroniskais mārketings, lai veiksmīgi veiktu pāriešanu uz digitālo vidi. Nereti vislabākais veids, kā sekmīgi apgūt jaunu, šķietami neizprotamu pasauli, nozīmē mācīties no ārvalstu pieredzes, tāpēc tehnoloģiju uzņēmums Huawei apkopojis dažus vērtīgus labās prakses piemērus:

  1. Lai uzlabotu MVU digitālo tehnoloģiju pieejamību, ir nozīmīga valsts iesaiste, piemēram, dotāciju veidā. Tāpēc Honkongas valdība uzsākusi tehnoloģiju kuponu shēmu, kas paredzēta MVU, lai tie varētu modernizēt vai iegādāties jaunu IKT aprīkojumu un tiešsaistes digitālos risinājumus, kuri potenciāli var paaugstināt produktivitātes līmeni.
  2. Digitalizācijas procesā būtiska loma ir digitālās izcilības centriem. Vācija līdz šim ir paspējusi izveidot jau 26 integrētos digitālās izcilības centrus, kuri sniedz atbalstu visos digitālajos jautājumos, sākot ar kiberdrošību un uzņēmējdarbības modeļiem un beidzot ar jaunu tehnoloģiju testēšanu. Tie nodrošina galvenos rīkus un resursus, lai mikrouzņēmumus un MVU virzītu uz plašākām rūpniecības iespējām.
  3. Efektīvai MVU digitalizācijas ieviešanai ir nepieciešamas digitālās prasmes un profesionālā apmācība. Tāpēc Singapūrā MVU tiek nodrošinātas apmācības, semināri un prasmju pilnveides kursi, lai tie varētu izmantot digitālās tehnoloģijas pēc iespējas augstākā līmenī.

“Lai jebkurš uzņēmums spētu paaugstināt darbinieku produktivitāti, vispirms ieteiktu sniegt iespēju katram darbiniekam apgūt jaunas individuālās prasmes, kompetences, attīstīt digitālo pratību un iemaņas, jo ne vienmēr mēs zinām visus digitālos rīkus, kas varētu būtiski atvieglot mūsu ikdienas darbu un paaugstināt produktivitāti,” uzskata J. Pekša.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.