Latviešu “skaipam” svarīgāka par peļņu un vietu hierarhijā ir piederība domubiedru kopienai 1
Digitāli robežas viņi jau nojaukuši. No jebkuras pasaules vietas datu mākonī katrs pats var vizualizēt datus pēc savām to pasniegšanas vajadzībām. Nebūdams datormākslinieks, ikviens var izveidot datorgrafiku. Es arī pamēģināju, un te, lūk, rezultāts – lapā var apskatīt infogr.am lietotnes lietotāju skaitu.
Ražo darbgaldu, nevis preci
“Mums nav lielāka potenciāla kā neapstrādāti dati žurnālista rakstā. Ja, piemēram, Rīgas iedzīvotāju skaitu šajā ceturksnī salīdzina ar iepriekšējo, tad datu vizualizācija paņem tikpat daudz laika, cik raksta uzrakstīšana, bet šādu informāciju sociālajos tīklos pamanīs un atcerēsies par 60% vairāk lasītāju,” pārliecinājies Uldis Leiterts. To viņam priekšā pasaka pieredze no datorgrafiķa darba portālā “delfi.lv”.
“Kad kopā ar Raimondu vasarā pirms diviem gadiem radījām šādas infografikas, tās ļoti labi tika pieņemtas, mēs nopelnījām naudu, bet vasaras beigās tomēr sev pateicām – vairāk ne. Mēnesī, ja pacenšamies, varam piecas tādas sagatavot. Ja mēs šādi turpinātu, mēs būtu laba dizaina aģentūra Latvijā, varbūt Baltijā. Negribējām to vien, jo visā ir ierobežojums ar viencipara skaitli,” tā laika rēķināšanu atmiņā atsauc Uldis.
“Tad ienāca prātā doma radīt rīku, ko varētu lietot visi – gan Āzijā, gan Amerikā. Tā vietā, lai veselu nedēļu gatavotu vienu datu vizualizāciju, nolēmām ziedot pusgadu, lai radītu rīku, ar kuru katrs pats var to paveikt pāris minūtēs. To mēs sākām taisīt 2011. gada decembrī, dabūjām investīcijas no Vācijas biznesa akseleratora “HackFwd”,” viņš klāsta biznesa idejas rašanos.
No apmēram četriem tūkstošiem atbalsta pretendentu “HackFwd” atbalstījis 12, to skaitā arī latviešu “Infogram”. Pasaules mediji seko, kur šādi biznesa veicinātāji iegulda naudu, lai noķertu jaunumus un spriestu par jaunākajām tendencēm. Arī tāpēc mediji pamanīja infogr.am, paši kļūstot par infografu izmantotājiem – tas izrādās izdevīgāk, nekā algot savu grafiķi, secina Uldis.
“Starta akselerators ir sava veida riska kapitālists, bet vēl bez finansiāla ieguldījuma un kļūšanas par līdzīpašnieku. “HackFwd” uz gadu nodrošināja mentoru, kas būtībā aiz rokas ieveda starptautiskajā apritē – iepazīstināja ar globāliem uzņēmumiem un lielākajiem blogiem. Taču mūsu vietā neko nedarīja. Ļoti daudz nācās ceļot, piedaloties dažādās konferencēs un izstādēs. Pirmdien, piemēram, esmu Parīzē.”
Digitālā kopiena
Pirms nonākt Citadeles ielas 12. nama bēniņstāvā pie “Infogram”, jāizlaipo caur “TechHub” lielo telpu, kurā tiek piedāvātas darba vietas jauno IT ideju un produktu attīstītājiem. No parastas biroja telpas tā atšķiras ar lielākiem datoriem, ātrāku tīklu un jauniešu nekurienē klīstošiem skatieniem. Viņi tikai fiziski atrodas šai telpā. Daži pat savu uzņēmumu jau reģistrējuši Somijā. Bet virtuves stūrītī viņi visi satiekas aci pret aci un tie ir vērtīgākie brīži.
“Kad es biju mazs, man vajadzēja palīdzību. Lieli, gudri cilvēki pilnīgi par brīvu man veltīja laiku un palīdzēja. Mans pienākums pret komūnu ir palīdzēt citiem jaunpienācējiem,” saka Uldis.
Uzņēmumam ir vēstnieki daudzās pasaules valstīs – nealgotas, ieinteresētas personas, kuras zina par šo pakalpojumu, var ieteikt citiem. Tie ir vadošie IT žurnālisti, pasniedzēji universitātēs, “Wikipedia” datu cilvēki, Uldis viņus dēvē par “nelielu elitāru kopienu, kas var ieteikt citiem un arī sniegt atgriezenisko saikni, nebūt ne vienmēr komplimentāru, bet kas ir ieinteresēti šā produkta attīstībā”. Savukārt Uldis esot vēstnieks citu IT produktu izstrādātājiem.
Vai digitālajā ekonomikā konkurence nedarbojas, interesējos. “Mēs runājam. Par visu ko. Par to, kas, ko un kā izdarījis. Mēs nerunājam par to, ko darīsim.”
Konkurenti nu jau ir “Microsoft Office”, ar kura “Excel” katrs var vizualizēt savus datus, taču Uldis ir pārliecināts, ka infogr.am ir ērtāks: “Vieglāk, ātrāk, internetā. Ekselis ir pārāk tehnisks savā izskatā. Šis nav jāmācās. Uzreiz var lietot. Atšķirībā no “PowerPoint” prezentāciju moduļiem, kas jau robežojas ar bezgaumību, varam piedāvāt lielāku radošumu arī no lietotāja puses.” Vēl konkurenti ir visual.ly, “Tableau Software”, SAP.
Jāatzīst, ka man pašam, izmēģinot šo jauno rīku, nemaz tik viegli negāja, neraugoties uz gana lielo infogrammu veidošanas pieredzi – ne dati ļāvās augšuplādēties, ne starpliktuvē esošie iekopēties, ne krāsu mainīt. Nav liela diagrammu moduļu izvēle. Nevaru izveidot trīsdimensiju attēlu, ko tomēr ekselī var grozīt un vajadzīgajā rakursā izvēlēties. “Mēs katru dienu strādājam pie nepilnību novēršanas un pakalpojuma uzlabošanas. Katru nedēļu nāk klajā uzlabota versija,” attaisnojumam saka Uldis.
Latviešu skaips?
Eiropa viņiem par šauru, nemaz nerunājot par Baltiju, kur nu vēl Latviju. Infogr.am klientu skaits aug ģeometriskā progresijā, iezīmējot kartē visas pasaules valstis, izņemot Ziemeļkoreju. Jau no pirmās dienas ambīcijas nav bijušas mazākas kā “globāla kompānija, kas bāzēta Rīgā”, atzīst Uldis. Jā, viņš piemin skaipu kā vistuvāko veiksmes stāstu. “Latvija vēl nav pieredzējusi nevienu starptautisku interneta servisa uzņēmumu, tāpēc vaicāju padomu cilvēkiem, kuri to ir paveikuši Vācijā, Somijā. Vai nu izgāžamies, vai nu izdodas. Un labāk izgāžamies globāli, nekā izdodas tikai Baltijā, nokavējot startu pārējā pasaulē. Darba apjoms, lai uztaisītu globālu uzņēmumu un Latvijas uzņēmumu, taču ir vienāds,” Uldis pasmaida.
Kā kompānija cer pelnīt? “Viss, ko cilvēki rada, tiek publicēts internetā visiem redzami. Tas par brīvu. Ja vēlas limitēt pieejamību un lejuplādēt šīs infogrammas, tad ir abonēšanas maksa – 18 ASV dolāri mēnesī. Tas darbojas tīri labi.” Cik labi? Uldis izvairās precizēt, vien nosaka, ka pirmā mēneša laikā atguvuši sistēmas izbūvei iztērēto naudu. Viņš atsaucas uz pašu aptaujas datiem, kuros 55% atzina, ka ieinteresēti infogrammas izmanto kā produktivitātes rīku (uzņēmēji, biroja darbinieki), 25% izglītības vajadzībām (skolās), 17% medijiem (laikrakstos, portālos, blogi). Redzot, ka novembrī infogr.am lietotāju skaits sasniedzis 6,5 miljonus un ar šo lietotni uzbūvēts pusotrs miljons infogrammu, pavaicāju, vai abonenti no tiem ir četrciparu skaitlis. “Vismaz,” skopi attrauca Uldis.
Pēc LIKTA datiem, IKT veido 8% no visiem Latvijas eksportētajiem pakalpojumiem, pēdējo gadu laikā uzrādot 20 līdz 30% izaugsmi gadā. “Infogram” pusgada laikā uzrāda divkārtīgu pieaugumu. Jaunie darbinieki uz “Infogram” pārnākot no lielajām kompānijām. Ne jau uz lielāku algu. Uz iespēju strādāt globālajam tirgum. Uz iespēju sacensties ar savas jomas līderiem.
Caurspīdīgas vērtības
Datu vizualizācija ļoti palīdz tiem žurnālistiem, kas iestājas par vārda brīvību, jo palīdz uzskatāmi parādīt sabiedrības attīstības tendences. “Profesionālo, maksas versiju mēs par brīvu piešķīrām Zimbabves žurnālistiem, kas vāc datus par Mugabes režīma pārkāpumiem. Viņi internetā neko nedrīkst publicēt, bet šeit viņi var dokumentēt, uzglabāt savus datus un tos publiskot tad, kad uzskatīs par vajadzīgu. Šādi esam atbalstījuši arī citus. “Infogram” vērtības ir vārda brīvība un uzticama informācija, kas ir arī žurnālistu ētikas pamatā. Un mēs vēlamies to veicināt visā pasaulē.”
Uldis pieļauj, ka infogrammas var tikt izmantotas arī manipulācijām: “Mēs radām tikai vidi un rīku. Ne mēs varam, ne mums vajag ietekmēt saturu. Piemēram, infogr.am vidē Amerikā notika infogrammu kauja starp pretējiem viedokļiem par iespēju iegādāties ieročus. Ja savu lēmumu vairāk balsti uz datiem, nevis uz izjūtām, lielāka varbūtība, ka tev taisnība. Un ka to varēsi uzskatāmāk un caurskatāmāk pierādīt.”
Vizītkarte
SIA “Infogram”
Dibināta 2012. gada 28. februārī.
Īpašnieks ASV reģistrētā “Infogram Software, Inc.”, kura kontrolpakete pieder Uldim Leitertam, Raimondam Kažem un Alisei Semjonovai.
Valdes priekšsēdētājs Uldis Leiterts (28 gadi), apguvis fotogrāfiju 34. arodvidusskolā un datorgrafiku LU.
Produkts: koplietošanas datu vizualizācijas programma internetā infogr.am
Pērn četri, šogad darbinieku skaits pieaudzis līdz 15.
Veiksmes formula
STARTS
* Uldis Leiterts un Raimonds Kaže 2011. gada vasarā brīvajā laikā izveidoja 18 infografikas dažādiem uzņēmumiem.
* 2011. gada decembrī sāka būvēt infografikas rīku internetā infogr.am
* Saņēma “HackFwd Capital GmbH” investīcijas 105 000 eiro un mentoru.
* 2012. gada 9. februārī tas sāk darboties internetā – pirmās nedēļas beigās 7000 lietotāju no 30 valstīm.
ATTĪSTĪBA
* No aprīļa trīs mēnešus bijušo “Nokia” speciālistu atbalsts Somijas akseleratorā “Startup Sauna”.
* Jūnijā palaista infogr.am profesionālā versija, kas pirmajā mēnesī atpelnījusi ieguldījumus.
* Novembrī 6,48 miljoni lietotnes lietotāju, lielākie klienti: Eiropas Komisija, Kolumbijas Universitāte (ASV), Londonas Ekonomikas skola, “The Wall Street Journal”, “The Washington Post”, “Bild”.
* Šogad zelta balva “Information Is Beautiful” (Londona), galvenā balva “The Next Web 2013” Amsterdamā, “Hy! Berlin 2013”, ceturtdien Rīgā – LIKTA balva “Platīna pele”.
VĪZIJA
* Tiks īstenotas iesāktās idejas jaunu produktu attīstībā.
* Nākamgad darbinieku skaits, visticamāk, dubultosies, kamdēļ izaugs no “TechHub” telpām.
VIEDOKLIS
Dr. Oec Signe Bāliņa, Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) prezidente: “Lai gan visi trīs šā gada IKT balvas “Platīna pele” pretendenti nominācijā “E-pakalpojumi” ir devuši ievērojamu pienesumu nozares attīstībā, tomēr infogr.am viennozīmīgi izceļas starp abiem pārējiem ne tikai ar pienesumu vietējā mērogā, bet arī pasaules kontekstā, jo, kā zināms, šo Latvijā tapušo datu vizualizācijas rīku jau šobrīd lieto vairāk nekā miljons cilvēku visā pasaulē.
Balva, nenoliedzami, ir pelnīta, un jo vairāk – liels prieks par jauniem un talantīgiem speciālistiem IKT nozarē, kas rada labu produktu. Patiesi ceru, ka “Infogram” līdzdibinātājas Alises Semjonovas teiktais: “Igaunijā – skype, Latvijā – infogr.am” sevi attaisnos!”