Digitālās atkarības risks: vai skolēniem vajadzētu atvadīties no viedierīcēm? 23
TV24 raidījumā “Preses klubs” norisinājās diskusija par viedierīču izmantošanu skolās. Arvien vairāk izglītības iestāžu Latvijā apsver iespēju ierobežot vai pat pilnībā aizliegt skolēniem lietot viedtālruņus un planšetdatorus mācību laikā.
Raidījuma vadītājs Aivis Ceriņš atgādināja par Latvijas Universitātes pētījumiem, kas liecina par viedierīču negatīvo ietekmi uz skolēnu koncentrēšanās spēju un mācību rezultātiem. “Pētījumi skaidri parāda, ka viedierīces atņem skolēniem dārgo laiku, kas būtu jāvelta mācībām. Jautājums ir – cik no 40 minūtēm, kas paredzētas kādam uzdevumam, tiek patiešām veltīts darbam, ja skolēns pastāvīgi novērš uzmanību?” retoriski jautāja Ceriņš.
Uzņēmējs un aktieris Ivars Auziņš atbalsta viedierīču izmantošanas ierobežojumus skolās: “Esmu piedzīvojis laiku, kad nebija viedtālruņu, un zinu, ka bērni varēja atrast daudz citu nodarbju. Tagad ražotāji dara visu, lai piesaistītu bērnu uzmanību, un tas novērš viņu uzmanību no mācībām. Protams, ir svarīgi attīstīt arī citas prasmes, piemēram, spēju koncentrēties un strādāt patstāvīgi.”
Auziņš arī pauž cerību, ka viedierīču ierobežošana, iespējams, varētu palīdzēt uzlabot skolēnu mācību rezultātus un veicināt atgriešanos pie tradicionālākām mācīšanās metodēm.
Kā redzam, diskusija par viedierīču lomu izglītībā ir ļoti aktuāla. Arvien vairāk eksperti un pedagogi uzsver, ka ir nepieciešams līdzsvars starp tehnoloģiju izmantošanu un tradicionālām mācīšanās metodēm. Iespējams, viedierīču izmantošanas ierobežojums, varētu uzlabot skolēnu mācību rezultātus un veicināt to vispusīgu attīstību.