Foto – LETA

Deputāts: Tika darīts viss, lai atrastu ieganstu līguma pārtraukšanai ar CAF 0

Pēdējā pusgada laikā no Latvijas valsts puses ir ticis darīts viss, lai atrastu ieganstu līguma pārtraukšanai par jaunu pasažieru vilcienu iepirkumu no Spānijas kompānijas “Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles S.A.” (CAF), šādu viedokli laikrakstam “Neatkarīgā” paudis opozīcijas deputāts Ivars Zariņš (SC).

Reklāma
Reklāma
“Latvija ir iegājusi Nāves spirālē! Ar čurainu lupatu jāpatriec!” Hermanis par politiķiem, kuri valsti ved uz “kapiem”
“Asaras acīs!” Tantiņas pie Matīsa kapiem tirgo puķu vainagus. Kāds izsauc policiju, bet viņa rīcība pārsteidz
“Izārdīs Latviju pa vīlēm!” Soctīklotāji “izceļ saulītē” vecu premjeres ierakstu soctīklos, kas izsauc viedokļu vētru
Lasīt citas ziņas

Politiķa skatījumā, viss pasūtījums izskatoties dīvains, īpaši tā pēdējais posms, kad iecēla jauno “Pasažieru vilciena” (PV) valdi un tā pusgada laikā nav spējusi vienoties ar CAF. “PV vazāja visus aiz deguna, stāstot, ka vainīgs ir CAF, kas nav gatavs nekādiem kompromisiem. Taču pēc tam, kad man pagājušajā trešdienā Saeimas Tautsaimniecības komisijā izdevās sarīkot atklātu sēdi par šo iepirkumu un panākt, lai tajā piedalās arī CAF, izrādījās, ka ar spāņiem nav nekādu problēmu. CAF apstiprināja, ka gatavi atrisināt visus problēmjautājumus un grozīt noslēgto līgumu – tā, lai tas atbilstu nolikuma prasībām un Latvija varētu saņemt Eiropas finansējumu.”

“PV un Satiksmes ministrija (SM) sēdē apliecināja, ka šādi grozījumi tiks sagatavoti un nekavējoties iesniegti. Viss tika sarunāts, un uz šīs optimistiskās nots mēs arī šķīrāmies. (..) Visi bija priecīgi – beidzot būs risinājums! Nu tik ražosim un nu tik būs! Bet tālāk, kad CAF ieradās uz norunāto tikšanos, PV nolika priekšā to pašu veco ultimātu, kas sarunas noveda strupceļā jau pirms pusgada. Tajā patiešām bija absurdas lietas,” sacījis Zariņš.

CITI ŠOBRĪD LASA

Zariņš atzīmēja, ka CAF un PV līgums pavasarī jau tika noslēgts, un saskaņā ar šo līgumu CAF sāka darboties. “Viss būtu kārtībā, bet tad pēkšņi valdība pati par sevi noziņoja Eiropas Komisijai (EK). Tai liekoties, ka Latvijas noslēgtajā līgumā, ko valdība un pats valdības vadītājs pārraudzīja, varētu būt neatbilstības komisijas prasībām. Un taujāja, vai tādā gadījumā Eiropa mums būs gatava iedot naudu. Eiropa mums, protams, atbildēja, ka nē. Valdība rīkojās kā tāds Pavļiks Morozovs. “Nostučīja”. Atrada iemeslu, lai sāktu visu pārskatīt. Tomēr CAF bija gatavs strādāt un meklēt risinājumus.”

“Un tagad šīs sāgas pēdējais cēliens: tautsaimniecības komisijas sēde notika trešdienā. Pasažieru vilciena apsolītos grozījumus CAF saņēma tikai nākamajā pirmdienā – kad līdz termiņa beigām bija atlicis nedaudz vairāk par 24 stundām. Un piecu apsolīto labojumu vietā saņēma 70 labojumus. Palikusi bija diennakts! CAF tomēr strādāja, veiksmīgi virzījās uz priekšu, lai visu saskaņotu,” teicis deputāts.

Zariņš uzsvēris, ka tikai pāris stundas līdz sarunu beigām PV izvirzījis jaunu prasību CAF – noslēgt atsevišķu līgumu par vilcienu apkalpošanu ar uzņēmumu “Latvijas Dzelzceļš”, kas nekad iepriekš neesot izskanējis. Tas bijis radikāls pavērsiens, taču CAF esot centies un “milzīgā ātrumā sāka sarunas ar “Latvijas Dzelzceļu””.

“Dzelzceļš piekrita, bet arī pateica, šonakt mēs vairs to nevaram pagūt. Vajadzīgas kādas 15 dienas, lai līgumu sagatavotu. CAF uzreiz to noziņoja PV. Bija desmit minūtes pirms pusnakts. Ko izdarīja PV? Nolika priekšā spāņiem glīti sagatavotu vēstulīti: “Sorry, zēni! Jūsu laiks ir beidzies, nepaguvāt.” Un mediji jau bija sasaukti uz preses konferenci nākamajā rītā,” PV rīcību kritizēja Zariņš.

“Ir vēl kāds svarīgs jautājums: vai PV vispār bija tiesīgs vienpusēji pārtraukt līgumu. Līgumā paredzēts, ka gadījumā, ja puses nonāk strupceļā, tās var izmantot starptautiskas mediācijas iespēju Stokholmā. Tātad, ja puses nevar vienoties, tās vispirms iziet šo mediāciju un tikai tad pieņem galīgo lēmumu. CAF šo procedūru sāka, un PV zināja. Tāpēc arī steidzās izbeigt līgumu, lai neiesaistītos meditācijā. Tur kļūtu skaidrs, kurš ar ko patiesībā nodarbojas. Un tagad var iznākt tā, ka, sākot sarunas par jaunu iepirkuma konkursu, iepriekšējais juridiski vēl nemaz nebūs beidzies! Pastāv risks, ka mēs ne tikai nedabūsim Eiropas finansējumu, bet arī ieberzīsimies riktīgā tiesvedībā. Jo kā blēži cenšamies divreiz izsolīt vienu un to pašu,” piebildis politiķis.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.