“Delna”: Latvijā ir samērā zems trauksmes cēlēju ziņojumu skaits, bet sistēma ir efektīva 40
Latvijā ir samērā zems trauksmes cēlēju ziņojumu skaits, tomēr vienlaikus attiecībā uz trauksmes celšanu starp iestādēm pastāv efektīva sadarbība, secinājusi sabiedrība par atklātību “Delna”.
Organizācija jau pagājušā gada nogalē veica intervijas ar atsevišķām institūcijām, kurām uzdoti astoņi jautājumi, piemēram, cik cilvēku strādā ar trauksmes celšanas iesniegumiem un vai ir izstrādāta iekšējā kārtība iesniegumu saņemšanai.
Tā mūsu ieskatā ir labā prakse, kad iestādes ļoti pievērš uzmanību tam, lai maksimāli maz cilvēku strādātu ar šiem dokumentiem un iespējami maz cilvēkiem būtu pieejama šai informācijai, kas varētu identificēt trauksmes cēlēju,” piektdien “Delnas” rīkotajā vebinārā par Trauksmes celšanas likumu uzsvēra “Delnas” juridiskā konsultante Krista Asmusa.
Tāpat ir samērā zems trauksmes cēlēju ziņojumu skaits pret visu saņemto iesniegumu skaitu. Tā “Delnas” skatījumā ir problēma, un pagājušajā gadā situācija nav daudz mainījusies, kas nozīmē, ka ir jāveicina izpratne par trauksmes celšanu.
Vienlaikus intervijās secināts, ka iestādēs darbiniekiem ir nepieciešamas regulāras apmācības. “Piemēram, reizi gadā uz stundu satikties un izrunāties par problēmām interpretāciju vai jaunumiem,” uzsvēra “Delnas” pārstāve.
Trauksmes celšanas likums paredz, ka trauksmi var celt arī sniedzot informāciju publiski, tai skaitā medijiem,