Publicitātes foto

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā varēs piedzīvot neparastos “abakanus” 0

No 11. aprīļa līdz 30. jūnijam Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā būs skatāma slavenās poļu mākslinieces Magdalēnas Abakanovičas tekstila un tēlniecības darbu izstāde, LA.lv uzzināja muzejā.

Reklāma
Reklāma
7 lietas, kas notiek ar ķermeni, ja rītu sāc ar kafijas tasi tukšā dūšā
“Izārdīs Latviju pa vīlēm!” Soctīklotāji “izceļ saulītē” vecu premjeres ierakstu soctīklos, kas izsauc viedokļu vētru
Kokteilis
VIDEO. “Spļāviens latviešu dvēselēs!” Cilvēkus pamatīgi satracina “Spēlmaņu nakts” priekšnesums
Lasīt citas ziņas

Magdalēna Abakanoviča (1930–2017) ir viena no pasaulē vispazīstamākajām Polijas māksliniecēm. Meistare aktīvi strādāja tekstila, tēlniecības, glezniecības un zīmējuma jomās, nereti savos darbos apvienojot vairākus medijus.

Sākotnēji pievērsās glezniecībai – radīja lielas monumentālas kompozīcijas uz kartona vai lina guašas tehnikā ar stilizētu putnu vai ūdensaugu un zivju motīviem.

CITI ŠOBRĪD LASA

“20. gadsimta 50.–60. gadu mijā jaunā māksliniece pievērsās tekstilam. Bezpriekšmetisku krāsu laukumu saspēlē varēja nolasīt autores tik iemīļotos dabas motīvus. Jau tad kritiķi nevarēja vienoties par darba statusu – vai tā ir abstraktā glezniecība vai dekoratīvs audums,” raksta kuratore Irēna Bužinska.

1965. gadā mākslinieces telpiskais gobelēns, kam vēlāk tika dots nosaukums “abakans” (atvasinot no radītājas uzvārda), ieguva galveno balvu Sanpaulu biennālē, nodrošinot autorei plašu starptautisku atzinību.

Savu pieeju Magdalēna Abakanoviča skaidroja sekojoši: “Sāku aust [..] tālab, lai no aušanas radītu mākslu, lai audumam piešķirtu citu jēgu, spītējot visiem paradumiem un pieredzei. Vēlējos atraut aušanu no jelkāda pielietojuma, veidot neatkarīgu objektu. Man tas ir izdevies: tapa pilnīgi nelietojami, neutilitāri abakani, kas nav audums…”

Darinot savus objektus, Magdalēna Abakanoviča attālinājās gan no tekstila, gan abstraktās glezniecības. Tai pašā laikā ar dažādiem aušanā pielietojamiem un arī citiem dabiskiem materiāliem kā, piemēram, sizals, zirga sari, džuta, koku saknes, metāla stieples utt. – viņa drīzāk strādāja kā tēlniece, kurai bija svarīgi izcelt izejvielu materialitāti, plastisko padevību pieņemt daudzveidīgas formas un apjomus saskaņā ar autores ieceri.

Kopš 80. gadu sākuma Abakanoviča strādājusi galvenokārt tēlniecībā. Viņas praktiski vienīgais motīvs ir abstrahētas cilvēku figūras un to grupas, arī savrupas galvas, rokas vai atsevišķu ķermeņu daļu fragmenti.

Izstādē Rīgā būs reprezentēti vairāk nekā 20 Magdalēnas Abakanovičas objekti – telpiskie tekstila abakani, skulptūras un figurālas kompozīcijas no vairākiem Polijas muzejiem un mākslinieces darbnīcas, kas lieliski raksturos viņas radošo darbību un novatorisko metodi.

Projekta ietvaros tiks demonstrēta Polijas TV filma par Magdalēnu Abakanoviču, izdots katalogs, kā arī plānota konference ar Polijas un Latvijas mākslas zinātnieku līdzdalību.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.