Degvielas uzpildes staciju aprīkojumu nevar izņemt no bīstamo iekārtu saraksta 0
Degvielas uzpildes staciju aprīkojumu nevar izņemt no bīstamo iekārtu saraksta, uzsvēra Ekonomikas ministrijas (EM) pārstāve Evita Urpena.
Jau ziņots, ka degvielas tirgotāju izmaksu samazinājumu var panākt, ja degvielas uzpildes staciju aprīkojums tiktu izņemts no bīstamo iekārtu saraksta, kā tas ir Francijā, Zviedrijā un citās Eiropas Savienības valstīs, sacīja Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības prezidents Sergejs Semjonovs.
Kā skaidroja EM, normatīvo aktu mērķis bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības jomā ir nodrošināt bīstamo iekārtu drošu, cilvēka dzīvībai, veselībai un īpašumam, kā arī videi nekaitīgu lietošanu un uzturēšanu. Līdz ar to EM neatbalsta Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības priekšlikumu izņemt degvielas uzpildes staciju aprīkojumu no bīstamo iekārtu saraksta, atceļot arī atbilstošas kontroles.
Ministrija uzskata, ka, atstājot bez uzraudzības un kontroles degvielas uzpildes stacijas ar to pašreizējo, bieži vien fiziski novecojošo tehnoloģisko aprīkojumu, var tikt radīti papildu riski un zaudējumi tirgotājiem, videi, sabiedrībai un līdz ar to vēl vairāk palielinātas degvielas uzpildes staciju izmaksas. “Ņemot vērā inspicēšanas institūciju sniegto informāciju, degvielas uzpildes staciju tehnisko pārbaužu laikā nepilnības tiek konstatētas aptuveni 70% staciju darbībā,” teica Urpena.
Pēc viņas teiktā, jau iepriekšējos gados veiktie pētījumi parāda, ka iekārtu uzturēšanas un uzraudzības izmaksas ir ļoti nelielas, līdz ar to degvielas uzpildes staciju tehnoloģiskā aprīkojuma izslēgšanas no bīstamo iekārtu saraksta ietekme uz degvielas tirgotāju kopējām izmaksām būtu nebūtiska.
“Veiktie pētījumi par administratīvo šķēršļu mazināšanas iespējām degvielas tirdzniecības jomā, piedaloties visiem iesaistītajiem lielākajiem degvielas tirgotājiem, parādījuši, ka lielākā degvielas cenu sadārdzinošā ietekme ir nodokļiem un akcīzes preču uzskaites un kontroles prasībām, turpretī izdevumi, kas saistās ar degvielas uzpildes staciju tehnoloģisko iekārtu uzturēšanu un tehnisko uzraudzību ir tikai 0,01% no izmaksām,” uzsvēra ministrijas pārstāve.
EM ir atvērta nozares asociāciju priekšlikumiem esošo normatīvo aktu prasību pilnveidošanai un vienkāršošanai, ja tie nav pretrunā ar bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību reglamentējošo normatīvo aktu mērķi un būtību.
Pēdējo divu gadu laikā EM kopā ar komersantiem ir pārskatījusi normatīvo aktu prasības un iespēju robežās tās vienkāršojusi. 2011.gadā tika veiktas izmaiņas noteikumos par mērīšanas līdzekļu kalibrēšanu, palielinot tvertņu, kas paredzētas naftas produktu uzglabāšanai, kalibrēšanas periodiskumu. Savukārt 2010.gadā vienkāršotas prasības attiecībā uz tvertņu hidrauliskajām pārbaudēm.
“Līdzīga degvielas uzpildes staciju uzraudzība notiek arī citās valstīs, nosakot un periodiski veicot degvielas uzpildes staciju tehniskās pārbaudes tā lietošanas laikā,” teica Urpena.