Dāvis Siksnāns vienmēr uzsvēris, ka “Printful” cenšas būt valstu un tirgu celmlauzis.
Dāvis Siksnāns vienmēr uzsvēris, ka “Printful” cenšas būt valstu un tirgu celmlauzis.
Publicitātes foto

Pirmā Latvijas vienradža jeb jaun­uzņēmuma, kura vērtība pārsniegusi miljardu, stūrmanis Dāvis Siksnāns 15

Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Nepilni 107 miljoni eiro – ar tik lielu vienreizēju investīciju pietika, lai pagājušā gada maijā par pirmo Latvijas vienradzi jeb jaun­uzņēmumu, kura vērtība pārsniegusi miljardu, kļūtu drukas un šūšanas ārpakalpojumu uzņēmums “Printful”.

Jaunuzņēmumu vidē vienradža statusa sasniegšana nozīmē teju svētā grāla atrašanu un nemirstības sasniegšanu. Šo “ceļu uz zvaigznēm” palīdzēja sa­sniegt ikviens no uzņēmuma lielās komandas, bet lielo kuģi stūrēja uzņēmuma vadītājs Dāvis Siksnāns.

CITI ŠOBRĪD LASA
Šķiet, Dāvi varētu iekļaut jaunuzņēmumu vai “viss ir iespējams” definīcijās.

Uzņēmumā viņš sāka strādāt 18 gadu vecumā kā IT administrators, jau 22 gadu vecumā kļuva par “Printful” vadītāju, bet 30 gadu vecumā iegāja vēsturē kā pirmais, kurš vada vismaz miljarda dolāru vērtu Latvijas jaunuzņēmumu. Ticami, ka jau nākamgad “Printful” akcijas sāks kotēt biržā, sasniedzot vēl vienu ilgi lolotu uzņēmuma mērķi.

Daudzi no uzņēmuma sasniegumiem ir iespaidīgi. Pērn uzņēmums visā pasaulē apgrozīja 208 miljonus dolāru (Latvijā 47,2 miljonus), tam ir 11 ražotnes deviņās valstīs un sadarbības līgumi ar vēl sešām partneru ražotnēm (rezultātā uzņēmumam nav ražotņu vien Āfrikā un Antarktīdā), “Printful” nodarbina vairāk nekā 1800 darbinieku (Latvijā – ap 600), bet saražoto un klientiem nosūtīto produktu apjoms pārsniedz 36 miljonus.

Liela veiksme citu neveiksmē bija arī pandēmija – fiziskos veikalos neviens neiepirkās, bet apģērbu taču cilvēkiem vajag.

Kamēr konservatīvāki uzņēmumi bez e-veikaliem internetā sēdēja dīkstāvē vai tikai sāka investēt internet­veikalu izveidē, tikmēr tādi inovatīvi uzņēmumi kā “Printful” uzņēma apgriezienus un novāca bagātīgu augļu ražu. Nevarētu teikt, ka pandēmija “Printful” nāca kā īpaši par labu, jo uzņēmums jau arī pirms tam bija ieskrējies Useina Bol­ta tempā, taču par sliktu visa šī jezga noteikti nenāca, vēlreiz pierādot inovāciju nozīmi.

Viszīmīgākā iezīme no Dāvja dažādās intervijās paustā, tostarp arī “Latvijas Avīzei” 2019. gadā, šķiet viņa mērķtiecība un sapratne par to, ko darīt, lai uzņēmums būtu nevis maza nišas zivtele vietējā dīķī, bet izsalkusi haizivs lielajā okeānā. Brīžiem šķiet, ka Dāvis audzis pavisam citā valstī, nevis Latvijā, jo nereti liekas, ka daudziem uzņēmējiem Latvijā pietrūkst mērķtiecības un drosmes iziet ārpus Latvijas. Lai gan priecē, ka ar katru gadu situācija mainās un izsalkušo jauno uzņēmēju kļūst arvien vairāk.

Salīdzinot, ko Dāvis teica tad un tagad, nekas īpaši mainījies nav. Kas nozīmē, ka virzība Dāvim un “Printful” bijusi skaidra jau sen.

Reklāma
Reklāma

“Mums nebija nekādu bremžu. Mums pat nebija diskusiju par to, ka mēs varētu sākt darbību citā tirgū. Protams, ir lielas atšķirības starp ASV, Latvijas, Rietum­eiropas tirgiem, bet to visu apguvām procesā, algojām konsultantus, kā arī pašizglītojāmies. Man liekas, ka Latvija nav labs testa tirgus. Uzskatu, ka nav pareizi domāt par došanos starptautiskā tirgū, pirms tam apostot gaisu Latvijā.

Nevajag baidīties iet lielajos tirgos.

“Printful” nekad nevarētu Latvijā izaugt par lielu uzņēmumu, šī ir nišas nozare, neesam nekāds pārtikas vairumtirgotājs,” tā 2019. gada vasarā “Latvijas Avīzei” sacīja Dāvis.

Būtībā to pašu Dāvis sacīja arī septembrī intervijā tehnoloģiju portālam “Labs of Latvia”. “Ja kāds tiešām vēlas uztaisīt vienradzi, ir jāiet lielajā tirgū, kas attīstās. Ja iesi mazā nišā, tas vienkārši nebūs iespējams – nekad nevarēsi sasniegt tādus finanšu rādītājus, kas nepieciešami, lai uzņēmums varētu būt viena miljarda vērts. Iedomāsimies Latvijas lielos uzņēmumus – diez vai veidosi uzņēmumu, kas konkurēs ar “Latvijas valsts mežiem” vai “Latvenergo”,” sacīja Dāvis.

“Printful” jau izsenis izcēlies arī ar spēju mazliet ielūkoties nākotnē. Pats Dāvis norādījis, ka “Print­ful” cenšas būt valstu un tirgu celmlauzis – jauninājums tiek iekustināts, un latviešu uzņēmumam zibenīgi seko citi konkurenti. Kaut gan konkurenti e-komercijā ir milzīgi un pat Latvijā esoši, nav daudzu tik strauji augošu visas pasaules mērogā. Beidzot Latvijai ir savs vienradzis.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.