Pirmā Latvijas vienradža jeb jaunuzņēmuma, kura vērtība pārsniegusi miljardu, stūrmanis Dāvis Siksnāns 15
Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Nepilni 107 miljoni eiro – ar tik lielu vienreizēju investīciju pietika, lai pagājušā gada maijā par pirmo Latvijas vienradzi jeb jaunuzņēmumu, kura vērtība pārsniegusi miljardu, kļūtu drukas un šūšanas ārpakalpojumu uzņēmums “Printful”.
Jaunuzņēmumu vidē vienradža statusa sasniegšana nozīmē teju svētā grāla atrašanu un nemirstības sasniegšanu. Šo “ceļu uz zvaigznēm” palīdzēja sasniegt ikviens no uzņēmuma lielās komandas, bet lielo kuģi stūrēja uzņēmuma vadītājs Dāvis Siksnāns.
Uzņēmumā viņš sāka strādāt 18 gadu vecumā kā IT administrators, jau 22 gadu vecumā kļuva par “Printful” vadītāju, bet 30 gadu vecumā iegāja vēsturē kā pirmais, kurš vada vismaz miljarda dolāru vērtu Latvijas jaunuzņēmumu. Ticami, ka jau nākamgad “Printful” akcijas sāks kotēt biržā, sasniedzot vēl vienu ilgi lolotu uzņēmuma mērķi.
Daudzi no uzņēmuma sasniegumiem ir iespaidīgi. Pērn uzņēmums visā pasaulē apgrozīja 208 miljonus dolāru (Latvijā 47,2 miljonus), tam ir 11 ražotnes deviņās valstīs un sadarbības līgumi ar vēl sešām partneru ražotnēm (rezultātā uzņēmumam nav ražotņu vien Āfrikā un Antarktīdā), “Printful” nodarbina vairāk nekā 1800 darbinieku (Latvijā – ap 600), bet saražoto un klientiem nosūtīto produktu apjoms pārsniedz 36 miljonus.
Kamēr konservatīvāki uzņēmumi bez e-veikaliem internetā sēdēja dīkstāvē vai tikai sāka investēt internetveikalu izveidē, tikmēr tādi inovatīvi uzņēmumi kā “Printful” uzņēma apgriezienus un novāca bagātīgu augļu ražu. Nevarētu teikt, ka pandēmija “Printful” nāca kā īpaši par labu, jo uzņēmums jau arī pirms tam bija ieskrējies Useina Bolta tempā, taču par sliktu visa šī jezga noteikti nenāca, vēlreiz pierādot inovāciju nozīmi.
Viszīmīgākā iezīme no Dāvja dažādās intervijās paustā, tostarp arī “Latvijas Avīzei” 2019. gadā, šķiet viņa mērķtiecība un sapratne par to, ko darīt, lai uzņēmums būtu nevis maza nišas zivtele vietējā dīķī, bet izsalkusi haizivs lielajā okeānā. Brīžiem šķiet, ka Dāvis audzis pavisam citā valstī, nevis Latvijā, jo nereti liekas, ka daudziem uzņēmējiem Latvijā pietrūkst mērķtiecības un drosmes iziet ārpus Latvijas. Lai gan priecē, ka ar katru gadu situācija mainās un izsalkušo jauno uzņēmēju kļūst arvien vairāk.
Salīdzinot, ko Dāvis teica tad un tagad, nekas īpaši mainījies nav. Kas nozīmē, ka virzība Dāvim un “Printful” bijusi skaidra jau sen.
“Mums nebija nekādu bremžu. Mums pat nebija diskusiju par to, ka mēs varētu sākt darbību citā tirgū. Protams, ir lielas atšķirības starp ASV, Latvijas, Rietumeiropas tirgiem, bet to visu apguvām procesā, algojām konsultantus, kā arī pašizglītojāmies. Man liekas, ka Latvija nav labs testa tirgus. Uzskatu, ka nav pareizi domāt par došanos starptautiskā tirgū, pirms tam apostot gaisu Latvijā.
“Printful” nekad nevarētu Latvijā izaugt par lielu uzņēmumu, šī ir nišas nozare, neesam nekāds pārtikas vairumtirgotājs,” tā 2019. gada vasarā “Latvijas Avīzei” sacīja Dāvis.
Būtībā to pašu Dāvis sacīja arī septembrī intervijā tehnoloģiju portālam “Labs of Latvia”. “Ja kāds tiešām vēlas uztaisīt vienradzi, ir jāiet lielajā tirgū, kas attīstās. Ja iesi mazā nišā, tas vienkārši nebūs iespējams – nekad nevarēsi sasniegt tādus finanšu rādītājus, kas nepieciešami, lai uzņēmums varētu būt viena miljarda vērts. Iedomāsimies Latvijas lielos uzņēmumus – diez vai veidosi uzņēmumu, kas konkurēs ar “Latvijas valsts mežiem” vai “Latvenergo”,” sacīja Dāvis.
“Printful” jau izsenis izcēlies arī ar spēju mazliet ielūkoties nākotnē. Pats Dāvis norādījis, ka “Printful” cenšas būt valstu un tirgu celmlauzis – jauninājums tiek iekustināts, un latviešu uzņēmumam zibenīgi seko citi konkurenti. Kaut gan konkurenti e-komercijā ir milzīgi un pat Latvijā esoši, nav daudzu tik strauji augošu visas pasaules mērogā. Beidzot Latvijai ir savs vienradzis.