FOTO, VIDEO: Pārbaudot “Rail Baltica” trases šķērsojuma apkārtni, Daugavā atrasts padomju laika kompresors 12
Turpinot pamattrases projektēšanas darbus, Rail Baltica kopuzņēmumam un globālā projekta koordinatoram RB Rail AS, sadarbojoties ar Latvijas Republikas Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, laika posmā no š.g. 21. līdz 23. jūlijam veikta sprādzienbīstamu priekšmetu pārbaude Daugavas gultnes virsējā kārtā Saulkalnes – Daugmales apkārtnē, kur plānots Rail Baltica pamattrases un autoceļa apvienotais šķērsojums pāri Daugavas upei.
Ņemot vērā Rail Baltica projekta mērogu, vietējo un starptautisko nozīmi, Nacionālo bruņoto spēku Jūras spēki sniedza atbalstu upes gultnes virskārtas pārmeklēšanā militāro mācību ietvaros, izmantojot vizuālās un sonārās pārmeklēšanas metodes.
Upes gultnes virskārtā netika atrasti sprādzienbīstami priekšmeti, taču no tās tika izcelts aptuveni 30 kilogramus smags padomju laika kompresors, kā arī tika atrasta plastmasas caurule aptuveni piecu centimetru diametrā, kas, iespējams, šķērso Daugavu.
“Nacionālo bruņoto spēku ūdenslīdēju veiktā pārbaude apliecināja, ka Daugavas gultnes virskārta Saulkalnes – Daugmales apkārtnē pašlaik nav sprādzienbīstamo objektu, kas ļaus sekmīgi turpināt “Rail Baltica” pamattrases projektēšanas darbus.
“Rail Baltica” projekts, kas ar dzelzceļu savienos Baltijas valstis ar citām Eiropas valstīm, ļaus primāri pasažieru pārvadāšanai paredzēto dzelzceļa infrastruktūru izmantot arī militārās tehnikas pārvietošanai.
Savukārt militārā mobilitāte ir stratēģiski nozīmīga no valsts aizsardzības viedokļa gan miera laikā, tostarp, Latvijai uzņemot sabiedroto spēkus, gan krīzes situācijā, kad īpaši būtisks ir reaģēšanas ātrums,“ uzsver Aizsardzības ministrs Artis Pabriks.
“Rail Baltica projekta ieviešanai uzņemot jaudu, projektēšanas ietvaros tiek veiktas papildus detalizētas izpētes, kuru mērķis ir nodrošināt drošus un ilgtspējīgus dzelzceļa infrastruktūras risinājumus.
Lielā daļā Latvijas saskaramies arī ar vēsturisko militāro mantojumu. Šajā gadījumā – trases posma Vangaži – Salaspils – Misa projektētāji, starptautiska inženieru komanda no Egis Rail S.A, DB Engineering & Consulting GmbH un Rīgas sabiedrība ar ierobežotu atbildību “OLIMPS” konstatēja, ka plānotais Daugavas šķērsojums šķērso zonu, kas var būt piesārņota ar sprādzienbīstamiem objektiem.
Šis šķērsojums ir t.sk. īpašs ar to, ka ir līdz šim vienīgais Baltijā plānotais apvienotais dzelzceļa un autoceļa tilts,” stāsta Ģirts Bramans, RB Rail AS, Ral Baltica kopuzņēmuma Baltijas valstīs Sadarbības ar stratēģiskajiem partneriem un komunikācijas departamenta vadītājs.
“Tādu liela apjoma projektu kā Rail Baltica ieviešana ir iespējama vienīgi liekot kopā visus spēkus, tādēļ pateicamies par atbalstu Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, kuru eksperti profesionāli un pašaizliedzīgi veic savu darbu. Tāpat augstu novērtētajam Aizsardzības ministrijas atbalstu Rail Baltica kā Latvijas valstij stratēģiski svarīga projekta realizēšanā.”
Video: