Daudzus “dīzeļu” īpašniekus nemierīgus dara jaunumi izplūdes gāzu kontrolē. Pārbaudi filtru un izvairies no problēmām! 0
Daudzus, visus tos, kuru auto jaunāki par 12 gadiem un ir dīzeļdzinēju kustināti, pavisam noteikti nemierīgus dara jaunumi izplūdes gāzu kontrolē. Bet – steidzīgai panikai nav pamata.
Tātad – vispirms ir iespēja sava “skursteņa” veselību vienkārši pārbaudīt. VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD) piedāvātais transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa diagnostikas pakalpojums no 11. novembra atsevišķās pilsētās tiek papildināts ar jaunu atgāzu pārbaudes metodi – ar mērķi noskaidrot DPF jeb cieto daļiņu filtra tehnisko stāvokli. Cieto daļiņu filtra diagnostikas pakalpojums ir pieejams visiem interesentiem, kuru transportlīdzekļi ir aprīkoti ar EURO 5 un jaunāka standarta dīzeļdzinējiem, lai pārliecinātos, vai cieto daļiņu filtrs ir darba kārtībā un pilda tam paredzēto funkciju.
No 11. novembra diagnostikas pakalpojums pieejams sešās tehniskās apskates stacijās Latvijā: Rīgā, Jelgavā, Valmierā, Rēzeknē, Talsos un Liepājā. Pakāpeniski pakalpojuma pieejamība tiks nodrošināta arī citās tehniskās apskates stacijās.
Savukārt no 2025. gada 1. janvāra jaunā atgāzu pārbaudes metode notiks obligātajā transportlīdzekļu tehniskajā apskatē.
Mērierīce atgāzēs noteiks cieto daļiņu skaita koncentrāciju automobiļiem ar dīzeļmotoriem, kuru pilnā masa nepārsniedz 3,5 t un kas pirmo reizi reģistrēti, sākot ar 2013. gada 1. janvāri.
Jāuzsver, ka jaunajām tehniskajām prasībām ir noteikts pārejas periods no nākamā gada 1. janvāra līdz 31. decembrim. Ja obligātajā tehniskajā apskatē atgāzu mērījums pārejas periodā pārsniegs noteikto cieto daļiņu koncentrācijas līmeni, tas tiks vērtēts ar 1. vērtējumu un līdz nākamajai tehniskajai apskatei defekts būs jānovērš. Bet, sākot ar 2026. gada 1. janvāri, tas tiks vērtēts ar 2. vērtējumu, tas nozīmē, ka transportlīdzekļa īpašniekam defekts ir jānovērš viena mēneša laikā un jāuzrāda atkārtotai tehniskajai apskatei.
Dīzeļmotoru cieto daļiņu filtrs transportlīdzekļu uzbūvē ir ļoti svarīgs, jo tas kaitīgās atgāzes neitralizē, bet, ja filtra nav vai tas nefunkcionē pareizi, veselībai un videi bīstamās atgāzu daļiņas nokļūst gaisā un dabā – tās ir vienas no sirds asinsvadu un plaušu vēža izraisītājām. Kādreiz no transportlīdzekļa izpūtēja izvadītie dūmi bija vizuāli redzami, bet tagad kaitīgās vielas, kas izdalās braukšanas laikā, ar aci nav pamanāmas.