Darba tirgū aktuāla tendence – darbinieki rotē uzņēmuma iekšienē 0
Darba tirgū šobrīd dominē aktuāla tendence – darbinieki rotē uzņēmumu iekšienē, gan pārkvalificējoties un mainot darbības jomas, gan arī papildinot zināšanas un ieņemot augstākas amata pozīcijas, to apliecina arī mobilo sakaru operatora “Bite” dati.
Proti, ik gadu aptuveni 15% uzņēmuma darbinieku pārkvalificējas uzņēmuma struktūrā, bet 75% vadītāju ir “izauguši” “Bitē” no tā dēvētajām “starta” amata pozīcijām, piemēram, mazumtirdzniecībā un zvanu centrā.
Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) jaunākais piecgades pārskats par pieaugušo izglītību liecina, ka, sekojot līdzi darba tirgus tendencēm, darbinieki aizvien biežāk izmanto iespējas papildināt savas zināšanas un praktiskās iemaņas.
Teju katrs otrais Latvijas iedzīvotājs vecumā no 25 – 64 gadiem ir piedalījies kādā no mūžizglītības formām (formālajā un/vai neformālajā izglītībā), kas ir par trešdaļu vairāk nekā iepriekšējā piecgadē.
Turpretim 72,3% aptaujāto iesaistījušies neformālās izglītības aktivitātēs, piemēram, kursos, semināros, lekcijās, konferencēs, lai uzlabotu savas darba prasmes un paaugstinātu konkurētspēju darba tirgū.
Darba tirgus šobrīd balstās uz Y jeb “mileniāļu” paaudzes iedzīvotājiem vecumā no 24 – 38 gadiem. Turklāt šīs paaudzes darba ņēmēju vidū novērojama arī vislielākā aktivitāte gan kompetences celšanā un konkurētspējas uzlabošanā, gan rotācijā uz citām amata pozīcijām.
Tas rada nepieciešamību pielāgoties aktuālajām darba tirgus tendencēm arī darba devējam, veidojot organizāciju par iekārojamu darba vidi, kas nodrošina darba ņēmējiem izaugsmes iespējas.
“Ikdienā redzam, ka šie “mileniāļi” izteikti konkurē gan savā starpā, gan starp citām paaudzēm. Lai veicinātu dažādu paaudžu darbinieku mijiedarbību, īstenojam dažādas aktivitātes, īpašu fokusējoties uz regulāru kompetenču pilnveidošanas iespēju nodrošināšanu visiem “Bites” darbiniekiem.”
“Piemēram, pērn komandas izaugsmes veicināšanā investējām 100 000 eiro, nodrošinot dažādas iekšējās apmācības un kursus, kā arī pilnībā vai daļēji sedzot ārējo apmācību izdevumus. Šīs iespējas augt un pilnveidoties ir izmantojuši 70% darbinieku,” atklāj L. Pļavniece.
Viņa arī piebilst, ka investīcijas darbinieku kompetenču pilnveidošanā ir veids, kā uzņēmums var pielāgoties aktuālajai darba tirgus situācijai. Piemēram, šobrīd viens no darba devēju lielākajiem izaicinājumiem ir ierobežota kvalificēta darbaspēka pieejamība.
Jāpiebilst, ka pārkvalificēšanās process ietver regulāras un visaptverošas teorētiskās un praktiskās apmācības – sākot no vienas dienas kursiem un beidzot ar mācībām vairāku mēnešu un pat gadu garumā.
“Bites” pieredze rāda, ka īpaši pieprasīti darbinieku vidū ir projektu vadības, svešvalodu un vadītāju izaugsmes un pilnveides kursi, taču plaši apmeklētas ir arī finanšu plānošanas, stresa vadības, konfliktu risināšanas u.c. apmācības.
Regulāri iesaistoties dažādos kompetenču paaugstināšanas pasākumos, darbinieki no tā dēvētajām “starta” amata pozīcijām, proti, mazumtirdzniecības un zvanu centra, darbinieki visbiežāk pārkvalificējas uz, piemēram, finanšu, IT, personāla vadības, mārketinga, biznesa klientu apkalpošanas un pat tehniskā atbalsta jomām.
“Ilgtermiņā ikviens uzņēmums, kurā ir zema kadru mainība, ir ieguvējs. To apstiprina arī fakts, ka vairāk nekā 10% darbinieku, kuri aiziet no “Bites”, tomēr atgriežas uzņēmumā,” tā L. Pļavniece.
“Bite” jau vairāk nekā desmit gadus nodrošina Latvijas iedzīvotājiem mobilo sakaru pakalpojumus. Tīkla infrastruktūras un pakalpojumu attīstībā uzņēmums ik gadu investē aptuveni 10% apgrozījuma.
Šobrīd “Bitei” visā Latvijā ir vairāk nekā 800 bāzes stacijas un 37 klientu apkalpošanas centri.