Darba devējs algas nodokļa grāmatiņu uzglabās 75 gadus 1
Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Nodokļu pārvaldes nodokļu administrēšanas daļas metodiskā atbalsta nodaļas vadītāja MARIKA VALDMANE un VID Nodokļu pārvaldes informācijas sistēmu atbalsta daļas vadītāja ILZE MĪĻĀ pie “LA” redakcijas bezmaksas tālruņa atbildēja uz lasītāju jautājumiem par algas nodokļa grāmatiņām, kuras no šī gada 1. jūnija visiem darba ņēmējiem un devējiem ir tikai elektroniskā veidā.
Jūnijā pārtraucu darbu un kādu laiku nestrādāšu. Vai man jāprasa darba devējam, lai izsniedz algas nodokļu grāmatiņu papīra veidā? Ingūna Zagorska Kocēnu novadā
Tas nav obligāti nepieciešams. Ja jūs tomēr gribētu saņemt algas nodokļa grāmatiņu papīra veidā un ja darba devējs to izsniedz, tad tā jums jāuzglabā piecus gadus. Ja darba devējs to patur savā pārziņā, tad viņa pienākums ir uzglabāt to 75 gadus. No šā gada 1. jūnija jūsu algas nodokļa grāmatiņa un visi ieraksti tajā ir saglabāti arī elektroniskā veidā, tāpēc nekas nevarētu pazust.
Kāpēc man tā jāglabā piecus gadus, ja jau ir elektroniskās?
Šādi termiņi darba ņēmējiem un devējiem ir noteikti likumā. Tas domāts drošības nolūkos. Ja pēkšņi rastos kādas neskaidrības nodokļu vai nodokļu atvieglojumu piemērošanā, tad varētu izmantot arī informāciju, kas ir jūsu papīra veidā izdotajā grāmatiņā.
Vai tiesa, ka elektroniskajās algas nodokļu grāmatiņās darba ņēmēji paši varēs izdarīt ierakstus?
Kad jūs sāksiet strādāt citā darbavietā, tad jūsu pienākums būs pašai to iesniegt darbavietā elektroniski, izmantojot VID uzturēto elektroniskās deklarēšanas sistēmu. Ja jūsu apgādībā ir bērni vai citas apgādājamās personas, tad jāseko, vai jums ir tiesības saņemt nodokļu atvieglojumus par apgādājamiem. Ja šīs tiesības zūd, tad jums pašai būs jāiesniedz iesniegums par izmaiņām jūsu elektroniskajā grāmatiņā un jūs to varēsiet veikt elektroniskās deklarēšanas sistēmā vai jebkurā VID klientu apkalpošanas centrā.
Vai tas nozīmē, ka turpmāk pašai biežāk jāseko visiem ierakstiem grāmatiņā?
Jāseko līdzi tikpat bieži, kā to esat darījusi līdz šim. Jums praktiski nekas nemainās. Vienīgā atšķirība ir tā, ka no 1. jūnija jūs to varat darīt elektroniski. Agrāk jums bija jādodas uz VID klientu apkalpošanas centru un ar rakstisku iesniegumu jālūdz izdarīt nepieciešamās izmaiņas. Turpmāk to var nedarīt, to varēsiet veikt elektroniski.
Kas notiks, ja kaut ko būšu nokavējusi vai elektroniski norādījusi neprecīzi?
Tas var ietekmēt jūsu “uz rokas” saņemtā atalgojuma apmēru. Bet nekas vēl nebūs nokavēts. Jums ir tiesības par aizvadīto gadu elektroniskās deklarēšanas sistēmā iesniegt gada ienākumu deklarāciju, saņemot jums paredzētos nodokļu atvieglojumus nākamajā gadā.
Ko darīt tiem cilvēkiem, kuri nelieto internetu un kuri paši nevar neko deklarēt elektroniski?
Šiem cilvēkiem jādodas uz viņu dzīvesvietai tuvāko VID klientu apkalpošanas centru, kur veiks visus ierakstus viņu algas nodokļa grāmatiņās.