Dans Bērtulis: Valsts noraksta “airBaltic” investīcijas, bet kurš ir uzvarētājs jau pirms došanās biržā? 0

Autors: Dans Bērtulis

Latvijas valdība turpina gatavot Air Baltic sākotnējo publisko piedāvājumu (IPO), cerot ar akciju pārdošanu biržā (faktiski – privatizāciju) piesaistīt aptuveni 300 miljonus eiro. Taču šajā procesā notiek finanšu manipulācijas, kas rada nopietnus jautājumus par IPO panākumiem un Lufthansa patiesajiem mērķiem.

Reklāma
Reklāma
Veselam
Pat neliela deva var izraisīt problēmas: ārsti brīdina par populāra bezrecepšu medikamenta iespējamiem bīstamajiem blakusefektiem
Kokteilis
Šīs lietas bieži tiek dāvinātas dzimšanas dienā – tas ir stingri aizliegts
Receptes
Karsējot kļūst par indi?! Šis un 9 citi mīti par medu
Lasīt citas ziņas

Kapitāla samazināšana – valsts investīciju norakstīšana

Lai padarītu uzņēmumu pievilcīgāku investoriem, valdība nolēmusi samazināt Air Baltic pamatkapitālu par 571,3 miljoniem eiro. Tas ir grāmatvedības triks, kas ļauj “izdzēst” lielāko daļu no uzkrātajiem zaudējumiem (šobrīd 685,9 miljoni eiro), atstājot tikai aptuveni 114,6 miljonus eiro bilances zaudējumu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Šis solis neuzlabo uzņēmuma reālo finansiālo situāciju, jo Air Baltic joprojām ir vairāk nekā miljards eiro dziļos ilgtermiņa parādos. Tas tikai teorētiski padara bilanci vizuāli pievilcīgāku potenciālajiem investoriem. Valsts būtībā noraksta savas iepriekšējās investīcijas, lai cerētu uz jaunu kapitāla piesaisti. Taču nekur nav teikts, ka investori būs gatavi ieguldīt šajā uzņēmumā.

IPO realitāte – cerētie 300 miljoni var neienākt

Valdības plāns paredz ar biržas palīdzību piesaistīt 300 miljonus eiro. Bet, ņemot vērā uzņēmuma finansiālo situāciju un ilgtermiņa saistības, pastāv nopietni riski, ka pieprasījums pēc Air Baltic akcijām nebūs tik augsts, kā tiek cerēts.

Piemēram, ja IPO rezultātā uzņēmuma tirgus vērtība būtu tikai 50 miljoni eiro, tad investoru uzticība Air Baltic būtu katastrofāli zema. Šādā scenārijā uzņēmums nesavāktu vajadzīgo kapitālu, un valsts atkal varētu būt spiesta iesaistīties, lai Air Baltic turpinātu darbību.

Lufthansa gudrais solis – nezaudēt pie jebkuras IPO cenas

Tikmēr Lufthansa stratēģija ir daudz pārdomātāka. Tā ieguldījusi 14 miljonus eiro par 10% konvertējamām akcijām, bet tai ir garantētas vismaz 5% īpašumtiesības pēc IPO.

Šis garantētais 5% slieksnis nozīmē, ka pat ja IPO vērtība būs tikai 50 miljoni eiro, Lufthansai piederēs 10% un tās akciju vērtība būs 5 miljoni eiro. Lai gan tas ir zemāk nekā sākotnējais ieguldījums, bet šis solis ļauj Lufthansa būt uzņēmuma iekšienē gan kā akcionāram – un tātad ar pirmpirkuma tiesībām gan kā padomes loceklim.

Lufthansa ilgtermiņa plāns – iegūt Air Baltic “par sviestmaizi”?

Visticamāk, Lufthansa neuztraucas par IPO iznākumu – tā ir iegādājusies vietu Air Baltic vadībā, un tās īstais mērķis varētu būt ilgtermiņa kontrole pār uzņēmumu. Ja IPO neizdodas piesaistīt pietiekami daudz līdzekļu un Air Baltic turpina finansiāli cīnīties, Lufthansa var piedāvāt pārņemt uzņēmumu par ļoti zemu cenu – iespējams tādu pašu par kādu valsts pārņēma PAREX. Faktiski Lufthansa šeit ir win-win situācijā. Ja biržas atsaucība būs zema – varēs šo kompāniju dabūt “pa lēto”, ja ieripos gaidītie 300 miljoni – miljons nopelnīts ar vienu darījumu.

Reklāma
Reklāma

Kas sagaida Air Baltic?

IPO, visticamāk, nesavāks cerētos 300 miljonus. Valsts būs spiesta meklēt citus risinājumus, iespējams, papildus finansējumu. Lufthansa, kas jau ir iekšā uzņēmumā, var izmantot situāciju, lai pārņemtu Air Baltic ar minimāliem ieguldījumiem.

Valsts ir gatava norakstīt simtiem miljonu eiro savas iepriekšējās investīcijās, cerot uz jaunu investoru piesaisti. Bet vai šie investori patiešām parādīsies, vai arī Lufthansa kļūs par galveno ieguvēju šajā darījumā? Gandrīz droši, ka pati Lufthansa šajā biržas izsolē nekādas papildus akcijas nepirks. To rādīs tuvākie mēneši. Bet šis viss sāk atgādināt nu jau piemirst sākušos deviņdesmito gadu “biznesa” darījumus – nolaist valsts uzņēmumu līdz gruntij un pēc tam privatizēt par sertifikātiem.

Vispār jau valstij nav variantu – ja iet uz biržu bez Lufthansas – nekas garantēti nesanāks, ja ar Lufthansu – tad liela iespēja, ka Lufthansa savāks kompāniju pa lēto. Var jau cerēt ka atsaucoties uz Vācu avio giganta vārdu investori stāvēs rindā. Bet vis drīzāk ka nē. Pārāk dziļa ir tā parādu bedre un kapitāla samazināšana to nekādi neglābj. Principā tas ir labas gribas žests – bet varbūt arī baltais karogs no valsts puses. Un Lufthansa paņems Air Baltica par to pašu zemo cenu, par kuru pa tiešo viņai to nevar atdot politisku apsvērumu pēc. Bet pēc biržas – varēs, redziet, tirgus pats noteica cenu. Bet es pats nopirkšu dažas akcijas. Jo pēc gadiem, kad vācieši būs ieviesuši kārtību, tām būs laba cena.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.