Dakteris pie stūres? Ar bākugunīm? 0
Priekšlikums (līdzekļu taupīšanas nolūkos) iztikt bez ātrās palīdzības auto šoferiem, ļaujot šo darbu veikt dakterim vai viņa palīgam, izraisījis krietnu protestu vētru. Tai nupat telefoniski pievienojās arī izcili pieredzējis autovadītājs (pieci miljoni km nobraukti, arī ar “ātrajiem” – tā viņš saka) A. B. no Siguldas. Nu nevar taču tā taupīt, viņš saka. Tā būtu pašnāvība. Vai slepkavība…
Jā… Lai gan, parunājuši tā mierīgi un garāk, atradām arī dažus argumentus “par”. Un reālu ieceres izpildes veidu.
Pirmkārt – kur teikts, ka augsti izglītots, labi koordinēts dakteris nevar braukt ātri un droši?
Ekstrēms piemērs. Latvijas rallija vēsturē zelta burtiem ir ierakstīta ekipāža Valdis Kalniņš un Andris Ceruks. Ikdienā – Andris ir ātrās palīdzības šoferis, Valdis – ārsts. Rallijā pie stūres bija Valdis. Andris teica – es tik ātri pabraukt nevaru…
Mērenāki piemēri. Ne tik senās “Auto akadēmijas” nodarbības “Brīvkalnu” ziemas trasē, Bauskas “Mūsā” uz grants pierādīja, ka auto ļoti labi vada daudzi inteliģences pārstāvji, kuriem stūrēšana nav profesija, bet aizrautīgs vaļasprieks. Viņi ir izzinājuši auto kustības teoriju, viņi neapmierinās ar piesardzīgi lēno ikdienas kustību, bet regulāri brauc slīpēt ātru manevru prasmes satiksmei slēgtās trasēs. Viņi neapšaubāmi var veiksmīgi savienot visai sarežģīto zilo gaismu un sirēnas doto tiesības (atsevišķus CSN liegumus neievērot) ar pienākumu garantēt savu un citu kustības dalībnieku drošību. Ko – piedodiet, profesionāļi – reizēm nevar tie, kuriem reforma varētu atņemt ierasto darbiņu.
Varētu, manuprāt (un A. B. piekrita), daļa dakteru “ātros” stūrēt. Bet tikai daļa. Būtu nepieciešama īpaša iemaņu kontrole, īpaša atestācija, iespējams – papildu apmācība. Bez tādas – lai brauc. Bet tikai bez sirēnas un bākugunīm. Vispārējo noteikumu ietvaros, tāpat kā to dara ģimenes ārsti, mājas vizītēs dodoties.