Dakaras pārbaudījums Saūda Arābijā. Slavenākajā rallijreidā netrūkst arī Latvijas pārstāvju 0
Gints Narogs, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Aizvadītās nedēļas nogalē Saūda Arābijā sākās 43. Dakaras rallijreids, kas noteikti ir prestižākais un populārākais šī autosporta veida pasākums pasaulē. Savulaik Latvijā tieši pēc gadu mijas daudzi ar aizrautu elpu sekoja jaunumiem par brāļu Vinteru, Andra Dambja, Māra Saukāna un daudzu citu Latvijas pārstāvju veiksmēm un neveiksmēm tuksnešu smiltīs.
Gāja visādi, Jānim Vinteram iesaistoties cīņā par augstākajām vietām, Andrim Dambim ar paša konstruētām “Oscar” mašīnām, tostarp elektroautomobiļiem, piesaistot visas autosporta pasaules uzmanību.
Latvieši šī gadsimta sākumā bija mūsu Dakaras iekarotāji, taču ar laiku liesma plēnēja, un no malas vērotājam varētu šķist, ka tā ir izdzisusi. Tā īsti gan nav, jo arī šogad Dakaras rallijreidā ir dzirdams Latvijas vārds.
Krīze, Dienvidamerika un rūpnīcas komandas
Vispirms – dalībnieku vidū joprojām ir redzams Latvijas karogs, jo kopā ar Denisu Krotovu no Krievijas vieglo automašīnu konkurencē brauc stūrmanis Oļegs Uperenko. Viņam ir Latvijas Automobiļu federācijas (LAF) izsniegta licence, līdz ar to Latvijas autosporta pārstāvniecība šajā pasākumā. Tomēr Dakaras rallijreidā ir vismaz divi latvieši.
“Latvijas Avīzei” vairāk stāsta LAF Trofi reidu un rallijreidu komisijas padomes priekšsēdētājs Krišjānis Vīdušs: “”Kamaz” komandas visu loģistiku organizē Māris Saukāns, kurš pats savulaik ir startējis Dakarā un ir ar milzīgu pieredzi šādās sacensībās. Savukārt “BMW X-Raid” komandā tehniskās mašīnas pilots ir Artūrs Melnis.”
Pēdējos gados Dakaras rallijreidā netrūkst lietuviešu, gan motociklu klasē, bet jo īpaši vieglo automobiļu konkurencē, kur “braļuki” spēj pacīnīties arī par ko augstāku, ne tikai piedalīšanos. Latvijā šobrīd tā nav.
“Nenoliedzami, Latvijā savulaik bija liela interese par Dakaras rallijreidu tieši no startēšanas viedokļa. Tas gan sakrita ar laiku, kad rūpnīcu komandu nebija tik daudz un tās nebija tik spēcīgas. Tolaik tas vairāk bija sporta veids, kurā brauca autosporta cienītāji.
Tāds veču sporta veids. Varu vilkt paralēles ar rallijkrosu, sākumā tas bija sporta veids, kurā daudziem bija iespējas, bet, kā iesaistījās rūpnīcu komandas, tā viss mainījās. Pārējiem palika tas, kas nu palika.
Par Dakaru runājot, daudz mainījās pēc tam, kad rallijreids pēc 2008. gada pārcēlās uz Dienvidameriku. Tas jau bija pavisam cits stāsts – loģistika, laiks, izmaksas, kas pieauga nevis par procentiem, bet par pāris kārtām. Bija mūsējie, kas vēl mēģināja braukt uz Dienvidameriku, bet tobrīd mums bija arī finansiālā krīze.
Tā iesita gana stipri, bet pēdējos pāris gados vēl sāpīgāk trāpa valsts nodokļu politika. Tā sit ļoti stipri, un jābūt ļoti lielam šī hobija mīlētājam, lai ar rallijreidu nodarbotos. Bet mums ir kas brauc, Aldis Vilcāns pērn Pasaules kausā rallijreidā izcīnīja pirmo vietu standartrallija klasē,” stāsta Vīdušs.
Tautietis savējo nelaimē nepametīs
Atgriezīsimies pie lietuviešiem, jo automašīnu konkurencē šogad Dakaras rallijreidā startē četras Lietuvas ekipāžas. Vēl pa vienam dalībniekam motociklos un kvadriciklos. Pērn lieliski startēja Benedikts Vanags, vairākos posmos tiekot desmitniekā, kas viņam ļāva tikt pie “Toyota” rūpnīcas komandas daļēja atbalsta.
Pirmajā posmā gan visus pārsteidza cits lietuvietis Vaidots Žala, kurš pirmajos divos kontrolpunktos bija līderis. Dakaras rallijreids ir neprognozējams, un par to pārliecinājās arī Žala, kura “Mini All4” mašīna, kas ir no Meļņa pārstāvētās “BMW X-Raid” komandas, 20 kilometrus pirms ātrumposma finiša apstājās ar sajūga problēmām.
Garām brauca tautietis Vanags, un tas bija īsts “fair play”. Tautietis piekrita savējo paņemt tauvā un aizvilkt līdz finišam. Pēc tam arī līdz bivokam jeb servisa parkam. Žala pēc tam knapi valdīja asaras par palīdzību, bet Vanags tautiešiem tiešsaistē stāstīja, ka nav varējis pabraukt garām nelaimē nonākušam lietuvietim. Benedikts dzimtenē nu ir vēl lielāks varonis…
“Šie divi vīri, iespējams, pat nav labākie un pieredzējušākie Lietuvas rallijreida braucēji, bet viņi māk mārketingu. Piemēram, Benedikts Vanags ļoti labi māk sevi pārdot. Viņš pa šiem gadiem ir atradis sadarbību ar autoražotājiem, un tā ir liela māksla.
Mūsdienās ar braukšanu vien ir par maz, vajag arī citas prasmes, lai tiktu pie atbalsta. Diemžēl pie mums tiek darīts viss, lai pie atbalstītāju finansējuma tikt būtu pēc iespējas grūtāk,” secina Vīdušs.
Lietuvieši gan nav šo sacensību favorīti, tur figurē jau ierastie uzvārdi, kuriem ir milzīgs rūpnīcas komandu atbalsts. Karloss Sainss, Nasers Al-Atija, Stefans Peteransels, Sebastjans Lēbs, Nani Roma – tie ir skaļākie vārdi, kas cīnīsies par uzvaru šī gada sacensībās. Šis rallijreids kopš 2008. gada nav tā klasika, ko visi pazina ar startu Parīzē un finišu Dakarā. Tolaik visu apstādināja starptautiskais terorisms, pēc gada sacensības pārceļot uz Dienvidameriku. Tagad tās uzņem Saūda Arābija, tomēr par spīti visam Dakaras rallijreids ir katra autosporta mīļotāja klasika.