Foto – Gunārs Kušķis

Daba mākslinieka Kalnmaļa skatījumā 0

Bauskas pilsētas mākslas un novadpētniecības muzejā līdz 5. jūnijam skatāma gleznotāja Jāņa Kalnmaļa retrospektīva gleznu izstāde “Akmeņi un koki”. Skatītāju vērtējumam nodotas 34 gleznas, kas tapušas pēdējos piecos gados.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Lasīt citas ziņas

Agrāk mākslinieks daudz ceļojis un gleznojis skices no redzētā. Tagad, kad rodas veselības problēmas, mākslinieks pēc šīm skicēm rada gleznas. Viņš ir ļoti ražīgs un nepalaiž garām nevienu brīdi, lai varētu gleznot. Tagad viņa darbības lauks ir mākslinieka darbnīca Aizputē, kur rodas šajā izstādē redzamais. Viņš cenšas atklāt jaunus paņēmienus ainavu glezniecībā, ar eļļas krāsām kopā lieto pasteli, akrila krāsas, neatsakās no klasiskiem ainavu attēlošanas paņēmieniem. Šajā izstādē pārsvarā ir Somijas ainavas, arī akmeņainas klintis un koki, tāpēc arī tāds izstādes nosaukums. Somijas skarbās dabas ainavas, pelēkie akmens krāvumi un meži arī piesaistīja mākslinieka uzmanību, lai tos gleznotu. Izstādē nav tikai Somijas ainavas, ir arī daba ap viņa māju, darbnīcu, Aizputi, ir arī ziedošās ābeles un Latvijas zeltainais rudens. Redzamās gleznas pauž mieru, dabas iedibināto kārtību, tās ir lietas, kuru pietrūkst daudziem ainavu gleznotājiem. Kāpēc Kalnmaļa darbus gribas vēl un vēl aplūkot? Tāpēc, ka viņš ir viens no savas paaudzes retajiem māksliniekiem, kurš, kad bija iespējas, gleznoja tieši dabā, veidojot nepārblīvētas kompozīcijas. Viņš savās gleznās nav vairījies eksperimentēt. Kalnmalis ir starp tiem māksliniekiem, kura eksperimenti mākslas darbos padarījuši tos interesantākus kā skatītājiem, tā pašam māksliniekam. Kalnmaļa radītajos darbos pārliecinošais dabas attēlojums ir viņa rūpīgās dabas studijas. Somijas ainava nav līdzīga Latvijas vai Vācijas ainavai. Panākuma atslēga ir tā, ka atrasts katrai valstij raksturīgais. Ja salīdzina iepriekšējās personālizstādes ar tagad redzamo, mākslinieks ir gājis lieliem soļiem uz priekšu, savos gleznojumos nelieto iepriekšējo gleznošanas manieri, bet rada ko jaunu. Ja māksliniekam jautā, kāpēc šāda izstāde nav Rīgā, viņš atbild, ka Rīgas galerijas par telpu lietošanu prasa neadekvātu maksu un viņam kā pensionāram tā nav pieņemama.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.