Dabaszinības varēšot apgūt mežā – kopīga piedzīvojuma veidā, ierosina “Latvijas Valsts meži” 7
“Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Dabaszinību stunda nevis klasē, bet gan mežā ir tas, no kā droši vien neatteiktos neviens, īpaši – ņemot vērā, ka mācību stunda izvēršas garākā aizraujošā pastaigā, turklāt noslēdzas ar desiņu cepšanu ugunskurā.
Šādās ekskursijās bērni ne tikai saprot, kā ikdienā izmantojamas dabaszinību stundās iegūtās zināšanas, bet arī veic radošus uzdevumus, tādējādi praksē izprotot meža ekosistēmas ietekmi uz jebkuru no mums.
Tieši šāds mērķis ir AS “Latvijas valsts meži” rīkotajiem pasākumiem septembrī, kur vispārizglītojošo skolu sestās klases aicinātas apgūt dabaszinības mežā kopīga piedzīvojuma veidā.
Ekspedīcija ir apmēram divus kilometrus garš pārgājiens dabā. Lielākoties grupā ir 15 skolēni, bet, ja ar vienu autobusu atbrauc vairāk par 35 bērniem, pulciņu sadala atsevišķās grupās.
Vienā dienā maršrutu var iziet līdz astoņām grupām. Šogad ekspedīcijas norisināsies Valmierā (Velēnas maršruts), Rīgā (Vangažu maršruts un Tomes maršruts), Rēzeknē (Janopoles maršruts), Daugavpilī (Kalupes maršruts), Jelgavā (Tīreļu maršruts), Ventspilī (Popes maršruts), kā arī Liepājā (Kalvenes maršruts).
Interese liela
“Atsaucība ir krietni liela, un jau tagad zinām, ka septembrī ekskursijas būs piecas dienas un katrā maršrutu izies līdz astoņām klasēm. Garlaicīgi nebūs,” tā LVM Vidusdaugavas reģiona mežkopis Monvīds Strautiņš. Viņš vada ekskursijas Tomes apkārtnē jau piecus gadus, un šajā laikā radušies vairāki secinājumi.
“Bērni ir ļoti zinātkāri un pozitīvi. Jautājumu ar katru gadu arvien vairāk, un tas priecē. Turklāt arī citos gadalaikos skolēni brauc pie mums – pavasarī uzliekam kopā ar vecākiem gatavotos putnu būrīšus, stādām meža stādus, piedalāmies atkritumu savākšanas talkās.
Ekspedīcijas sākumā izrunājam arī uzvedības un nemēslošanas jautājumu, un, kamēr izejam maršrutu, vienam otram jau maisiņš pielasīts ar sēņotāju atstātajām drazām,” saka M. Strautiņš.
Viņš arī stāsta, ka bērniem ļoti patīkot kāds īpašs uzdevums, kad no lielas kastes jāizvēlas tikai koksnes produkti. Tad daudziem acis ir platas, kad izrādās – parastais aspirīns arī tiek ražots no celulozes. Tāpat ziepju burbuļi bez celulozes nesanāks.
Un, protams, ekskursijas nagla ir pēdējā stacija, kur atpūtas vietā kopā ar pieaugušajiem tiek kurināts ugunskurs un ceptas desiņas.
Dabaszinību stunda kā pārgājiens
“Tas ir tik aizraujoši, ka ekrānmīļi uz vairākām stundām aizmirst par saviem viedtālruņiem, slinkie staigātāji nepiespiesti veic divu triju kilometru garu pārgājienu mežā, pasīvie malā stāvētāji iesaistās grupu darbos un pilda uzdevumus. Tā ka daba dara brīnumus. Veiksmīgs risinājums skolēnu uzmanības piesaistei ir nepieciešamība ekspedīcijas laikā aizpildīt izsniegtās darba burtnīcas,” tā Jūrmalas Ķemeru pamatskolas pedagoģe Inga Linde.
Skola ir nozīmīgs Jūrmalas vēsturiskās apbūves piemineklis, tāpēc videi draudzīga attieksme ir neatņemama skolas ikdienas dzīves sastāvdaļa.
“Parasti izvēlamies skolai tuvākos maršrutus, lai skolēniem būtu mazāki ceļa izdevumi. Līdz šim esam izgājuši Olaines maršrutu, pēdējos divus gadus braucam uz Zemgales reģiona Tīreļu maršrutu.
Visi maršruti gan saturiski, gan organizatoriski tiek īstenoti līdzvērtīgi augstā līmenī, tāpēc nav nozīmes braukt kaut kur tālāk, domājot, ka tur būs interesantāk. Transports līdz ekspedīcijas norises vietai ir vienīgais, par ko jāpadomā pašiem, par pārējo ir parūpējušies LVM darbinieki,” stāsta skolotāja.
Viņa arī atzīst, ka skolotājiem, kuri paši veido āra nodarbības savos mācību priekšmetos, ir labi zināms, cik daudz laika, enerģijas un papildu resursu prasa kvalitatīva āra nodarbības sagatavošana. Tāpēc jauki, ja ir iespēja aizvest skolēnus uz rūpīgi sagatavotu dabaszinību mācību stundu – pārgājienu, kurā bērni darbojas ar interesi, papildina teorētiskās zināšanas un veic praktiskus uzdevumus.
“Ir patīkami piedalīties pasākumā, kurā par visu ir padomāts, piemēram, lai nodrošinātu klašu grupu vienmērīgu plūsmu pārgājiena maršrutā, izziņas pieturu vadītāji saziņai izmanto rācijas, tāpēc neveidojas sastrēgumi pie kontrolpunktiem, nav jāgaida, kad iepriekšējā grupa pabeigs uzdevumu, viss laiks tiek lietderīgi izmantots sarunām par konkrēto meža izziņas tēmu. Un tā var saukt daudzus it kā sīkumus, bet kam liela nozīme veiksmīgā ekspedīcijas norisē.
Mūsu skolā bieži notiek āra nodarbības dažādos mācību priekšmetos, skolēniem tiek organizētas mācību ekskursijas un pārgājieni, ikviens zina, kā ir mācīties darot, tāpēc dalība izglītojošos ārpusskolas pasākumos tiek uztverta pozitīvi gan no skolēnu, gan vecāku puses. LVM meža ekspedīcijas viennozīmīgi ir labās prakses piemērs, un pēc tām vienmēr ir pozitīvas atsauksmes.
Jūrmalas Ķemeru pamatskola jauko tradīciju turpinās, un arī šogad pieteiksimies kārtējai ekspedīcijai. Ja kāda skola līdz šim vēl nav piedalījusies šajā programmā, noteikti izmēģiniet, iesaku. Uz tikšanos mežā!”
ZINĀŠANAI!
Pieteikšanās ekspedīcijām vēl ir iespējama līdz sestdienai, 20. augustam!
Meža ekspedīcijas notiks lielāko pilsētu tuvumā astoņos reģionos līdz septembra nogalei.
Savukārt visa gada garumā skolotāji kopā ar savām klasēm var pieteikties izzinošā ekspedīcijā kādā no pastāvīgajiem tūrisma objektiem – LVM Kalsnavas arborētumā, LVM Vijciema čiekurkaltē un LVM dabas parkā Tērvetē, vairāk informācijas meklējot mājaslapā “www.lvm.lv/ekspedicijas”.
Meža ekspedīcijas LVM rīko sadarbībā ar Valsts izglītības satura centru, Latvijas Universitātes Starpnozaru izglītības inovāciju centru, Latvijas Valsts mežzinātnes institūtu “Silava”, AS “Latvijas Finieris”, SIA “Husqvarna” un biedrību “Zaļās mājas”.
Publikācija tapusi sadarbībā ar AS “Latvijas valsts meži”