CSP aptauja: Latvijā 63% uzņēmumu ir tīmekļa vietne 0
Latvijā šā gada sākumā 63% uzņēmumu ar 10 un vairāk nodarbināto bija tīmekļa vietne, kas ir līdzīgi kā gadu iepriekš, liecina Centrālās statistikas pārvaldes aptauja par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju lietošanu uzņēmumos.
Tāpat statistikas pārvaldes dati liecina, ka 2018.gada sākumā Latvijā 99,6% uzņēmumu ar nodarbināto skaitu 10 un vairāk lietoja internetu, kas ir par vienu procentpunktu vairāk nekā gadu iepriekš. Vienlaikus 44,1% uzņēmumu darbinieku darbā regulāri lietoja datoru ar interneta pieslēgumu, kas ir par 1,9 procentpunktiem vairāk nekā gadu iepriekš.
2018.gada sākumā informācijas un komunikācijas tehnoloģiju speciālistus nodarbināja 15,5% uzņēmumu ar nodarbināto skaitu 10 un vairāk.
Statistikas pārvaldē atzīmēja, ka uzņēmumu īpatsvars, kas nodarbina informācijas un komunikācijas tehnoloģiju speciālistus, ir atkarīgs no uzņēmuma lieluma. Visbiežāk informācijas un komunikācijas tehnoloģiju speciālistus nodarbina lielie uzņēmumi – 79,5%, kamēr vidējo un mazo uzņēmumu grupā informācijas un komunikācijas tehnoloģiju speciālistus nodarbina attiecīgi 34,7% un 10,2% uzņēmumu. Lielo uzņēmumu grupā salīdzinājumā ar 2017.gadu rādītājs pieaudzis par 7,8 procentpunktiem, bet vidējos un mazajos uzņēmumos attiecīgi par 4,9 un 1,3 procentpunktiem.
Pēc aptaujas datiem, pērn 5,2% uzņēmumu pieņēma vai mēģināja pieņemt darbā informācijas un komunikācijas tehnoloģiju speciālistus, bet vairāk nekā pusei no tiem jeb 56,5% bija grūtības šo vakanču aizpildīšanā.
2017.gadā lielāko daļu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju funkciju uzņēmumos nodrošināja ārpakalpojumu sniedzēji. Visbiežāk tie tika piesaistīti tādu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju funkciju veikšanai kā uzņēmējdarbības vadības programmatūru/sistēmu izstrāde un attīstīšana (34,3% uzņēmumu), uzņēmējdarbības vadības programmatūru/sistēmu atbalsts (32,3%), kā arī tīmekļa risinājumu izstrādāšana un attīstīšana (40,4%) – attiecīgi par 17,5 procentpunktiem, 17,3 un 23,6 procentpunktiem vairāk nekā pašu darbinieki.
Lielajos uzņēmumos pašu spēkiem biežāk tika nodrošinātas arī tādas informācijas un komunikācijas tehnoloģiju funkcijas kā informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūras uzturēšana, biroja programmatūras atbalsts, uzņēmējdarbības vadības programmatūru/sistēmu atbalsts, tīmekļa risinājumu atbalsts kā arī drošība un datu aizsardzība.
2017.gadā lielo datu analīzi veica 7,7% uzņēmumu. Daļa uzņēmumu to veica pašu spēkiem, bet citi piesaistīja ārpakalpojumu sniedzējus. Visbiežāk lielo datu analīzi veica uzņēmumi, kuru pamatdarbības veids ir telekomunikācija (20,9%), datoru, elektronisko un optisko iekārtu ražošana (17,2%) un vairumtirdzniecība (14,2%). Visretāk to darīja ēdināšanas pakalpojumu (1,4%), būvniecības nozares (3,9%) un tekstilizstrādājumu un apģērbu ražošanas nozares uzņēmumi (1,9%).
Lielo datu analīzi daudz biežāk veica lielie uzņēmumi (29,5%), kamēr mazo uzņēmumu grupā šis rādītājs ir gandrīz piecas reizes zemāks.