CSDP domnīca – pilnveidots “Stūres klubs”? 0
Ceturtdien, 10. decembrī, Satiksmes ministrijā notika Ceļu satiksmes drošības padomes (CSDP) sēde, kurā padome atbalstīja vairākus priekšlikumus, kas vērsti uz ceļu satiksmes drošības un autoceļu infrastruktūras uzlabošanu.
Diezgan jau blāva un vienmuļa bija šī satiksmes ministra pienākumus pildošā Riharda Kozlovska vadītā sēde. Nekā negaidīta, rāmas nozaru vadītāju atskaites par paveikto.
Normunds Krapsis, Ceļu policija: “Pēc Valsts policijas (VP) datiem, š. g. 11 mēnešos uz Latvijas ceļiem bojā gājuši 172 cilvēki, kas ir par 10 bojāgājušajiem mazāk nekā tādā pašā laika periodā pērn. VP informēja, ka ir pilnībā izpildīti padomes dotie uzdevumi – veikti grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā, palielinot sodus par braukšanas ātruma pārsniegšanu. Tāpat pastiprināta transportlīdzekļu kontrole attiecībā uz transportlīdzekļu tehnisko stāvokli. Ieviesta ceļu satiksmes negadījumu reģistrācija ar GPS koordināšu piesaisti un piešķirts finansējums piecu pārvietojamo fotoradaru iegādei.”
Juris Teteris, Ceļu satiksmes drošības direkcija: “Rit sekmīga normatīvo aktu izstrāde attiecībā uz jauno transportlīdzekļu vadītāju apmācības procesu. Autoskolu apmācības programmas ir papildinātas ar jaunām tēmām, ieviesta modulāra apmācības sistēma, kā arī praktiskā apmācība diennakts tumšajā laikā un nelabvēlīgos laika apstākļos, palielināts minimālais vadīšanas apmācības stundu skaits, noteiktas augstākas prasības topošajiem instruktoriem.
Saistībā ar riteņbraucēju negadījumu pie Garkalnes rosināts veikt izmaiņas normatīvajos aktos attiecībā uz drošas braukšanas distances neievērošanu. Tiks pilnveidotas Ceļu satiksmes noteikumu normas, nosakot minimālo distanci kravas automobiļiem ārpus apdzīvotām vietām, kā arī tiks pilnveidota administratīvo sodu sistēma par minimālās distances neievērošanu. Tāpat plānots pilnveidot ceļu infrastruktūru, ieviešot ceļa apzīmējumu, kas ļauj vadītājiem kontrolēt auto distanci. Ceļu satiksmes noteikumu grozījumos varētu noteikt, ka minimālajai distancei metros jābūt ne mazākai kā puse no braukšanas ātruma.
Turpmāk tehniskās apskates laikā visiem auto fiksēs vecākās riepas vecumu, pievēršot autovadītāja uzmanību šai informācijai. Tāpat saskaņošanas procesā ir grozījumi normatīvajos aktos, kas paredz mainīt prasības riepu protektora dziļumam auto ar svaru virs 3,5 tonnām.”
Jānis Lange, “Latvijas valsts ceļi” (“LVC”): “No š. g. 1. marta “LVC” sākuši veikt ceļu satiksmes negadījuma vietu apsekošanu. Kopā jau veiktas 79 ceļu satiksmes negadījumu vietu apsekošanas. 13 vietās ir konstatēti trūkumi satiksmes organizācijā vai ceļa aprīkojumā, kuri novērsti. Tāpat “LVC” noslēdza līgumu ar Iekšlietu ministrijas informācijas centru, lai veidotu iekšēju ceļu satiksmes negadījumu datu analīzes programmu. Ar tās palīdzību būs iespējams veikt dažāda veida ceļu satiksmes negadījumu operatīvo analīzi.
“LVC” ziņoja arī par iespējām uzlabot satiksmes drošības līmeni uz NP14 profila (saukts arī par pusotras joslas) ceļiem. Tāda profila brauktuves 83 km garumā atrodamas uz divām Latvijas šosejām: A7 Rīga–Bauska un A1 Rīga–Igaunijas robeža. Šādu ceļa profilu daudzi autovadītāji izmanto nepareizi, radot draudus satiksmes drošībai. “LVC” piedāvāja vairākus risinājumus, ar kuru palīdzību varētu uzlabot satiksmi uz šādiem autoceļiem, tostarp aizliegt apstāšanos šāda ceļa nomalēs, pārveidot to par divu brauktuvju ceļu, informēt sabiedrību u.c.”
Tādi klasiski amatpersonu ziņojumi. Un tad pārsteigums. Priecīgs pārsteigums. Kā atbalss vairāk nekā triju gadu garumā ar līdzšinējo ministru Anriju Matīsu risinātajām (un viņa ar sapratni un iniciatīvu atbalstītajām) sarunām par satiksmes problēmu plašas sabiedriskas apspriešanas nepieciešamību. Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns ierosina: “Lai uzlabotu diskusiju par svarīgākajiem ceļu satiksmes drošības jautājumiem, izveidot CSDP domnīcu. Tā būs ekspertu tikšanās platforma, lai radītu un vispusīgi izvērtētu jaunas ceļu satiksmes drošības iniciatīvas un nonāktu pie konkrētiem risinājumiem ar valsts institūciju, sociālo partneru un sabiedrības viedokļu atbalstu.”
Un padome priekšlikumu pieņem. Tātad jau tuvākajā laikā “Latvijas Avīzes” un RTU kādreiz balstītais un entuziastu – žurnālistu, auto apmācības speciālistu, autosportistu, autoparku profesionāļu – veidotais “Stūres klubs” var iegūt jaunu veidolu, jaunu elpu un oficiālu valsts iestāžu atbalstu. Viss jaunais ir labi aizmirsts (vai jaunai dzīvei nobriedis) vecais?