CSDD: Katrs otrais transportlīdzeklis satiksmē piedalās ar būtiskiem defektiem 10
Izvērtējot Latvijas autoparku, tā tehnisko stāvokli, satiksmes drošības raksturlielumus, ceļu infrastruktūru un klimatiskos apstākļus, CSDD šobrīd neatbalsta tehniskās apskates periodiskuma maiņu, komentējot savāktos vairāk nekā 10 000 parakstus iniciatīvai par transportlīdzekļu tehniskās apskates veikšana reizi divos gados, sacīja CSDD pārstāve Ieva Bērziņa
“Katrs otrais transportlīdzeklis ceļu satiksmē piedalās ar būtiskiem defektiem – to pierāda fakts, ka tehnisko apskati pirmo reizi iziet 40-50% automobiļu. Turklāt katru dienu tehniskajā apskatē vidēji 13 auto tiek konstatēti bīstami trūkumi vai bojājumi, no kuriem astoņiem transportlīdzekļiem bremžu iekārta ir nepieļaujami bojāta, tādējādi radot tiešus un nepārprotamus draudus satiksmes drošībai un cilvēku dzīvībām,” saka Bērziņa.
CSDD pārstāve norāda, ka Latvijas autoparks ir viens no vecākajiem Eiropā: “Mūsu transportlīdzekļu vidējais vecums ir 13 gadi, savukārt Eiropā vidēji 6-8 gadi.”
Satiksmes drošības jomā Latvija ieņem vienu no pēdējām vietām Eiropā. Latvijā 2015.gadā ceļu satiksmes negadījumos bojā gājuši 94 cilvēki, rēķinot uz miljonu iedzīvotāju, kas ir viens no augstākajiem rādītājiem Eiropas Savienībā. “Zem mums” ir vēl Rumānija un Bulgārija. Pēc Eiropā satiksmes drošības jomā vadošo valstu pētījumiem, neatbilstošs transportlīdzekļa tehniskais stāvoklis ir bijis par iemeslu līdz 20 % ceļu satiksmes negadījumu.
Diemžēl arī Latvijas ceļu infrastruktūra un tās stāvoklis ir viens no sliktākajiem Eiropas Savienībā. Pēc Latvijas Valsts ceļu publiskotās informācijas Latvijas asfaltēto ceļu stāvoklis ir kritisks (28% ir sabrukuši un 25% ir sliktā stāvoklī,), un 42% grants ceļu ir sabrukuši.
“Mūsu autoparka reālo tehnisko stāvokli pierāda CSDD ilggadējais pasākums “Tehniskās apskates nakts”, kurās tiek veikta auto bezmaksas diagnostika. Kontrolēs fiksēts, ka 80% transportlīdzekļu ir būtiski vai bīstami trūkumi vai bojājumi. Tāpat trešo gadu CSDD uz ceļiem veic vieglo automobiļu tehniskā stāvokļa pārbaudes, kontrolējot vieglo automobiļu gaismas ierīču un riepu tehnisko stāvokli. Tajās konstatēto defektu apjoms tikai uz diviem, nosauktajiem parametriem sasniedz 10%, ” atklāj Bērziņa.
Jau vēstīts, ka portālā “Manabalss.lv” savākti vairāk nekā 10 000 parakstu iniciatīvai par transportlīdzekļu tehniskās apskates veikšana reizi divos gados, liecina informācija portāla mājaslapā.
Patlaban par šo iniciatīvu parakstījušies 10 229 interesenti.
Iniciatīva paredz mainīt pastāvošo termiņu, uz kādu patlaban CSDD tiek izsniegta atļauja automašīnai piedalīties satiksmē. Tiek piedāvāts pagarināt termiņu un veikt transportlīdzekļu tehnisko apskati reizi divos gados, kā tas notiek, piemēram, Norvēģijā, Lietuvā, Igaunijā, Vācijā un citur.
Kārtības maiņas iniciatori norāda, ka tas ļautu auto īpašniekiem Latvijā ietaupīt gan laiku, gan resursus, jo līdzīgi piemēri no citām valstīm pierāda, ka nav nepieciešamības auto veikt tehnisko apskati jau pēc 12 mēnešiem – tā esot lieka birokrātija un resursu patēriņš. Tāpat tiktu ietaupīta arī nodokļu maksātāju nauda, skaidro iniciatīvas autori.
Kā ziņots, lai iniciatīva tiktu skatīta Saeimā, par to jābūt savāktiem vismaz 10 000 parakstu. Bieži vien pēc 10 000parakstu sliekšņa sasniegšanas parakstīšanās kādu laiku turpinās, lai samazinātu iespējamo risku, ka pēc parakstu pārbaudes veikšanas derīgo apliecinājumu skaits izrādītos mazāks par 10 000.