CSDD eksāmens būs ilgāks 7
Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) drošības uzlabošanai uz ceļiem plāno ne tikai palielināt sodus, bet arī attīstīt autovadītāju apmācību, no 25 minūtēm līdz 40 minūtēm palielinot braukšanas eksāmena laiku.
Jaunas disciplīnas eksāmenā nav paredzētas. Pagarinot eksāmena laiku, varēšot pilnvērtīgāk novērtēt pretendentu braukšanas kompetences, piemēram, tādus satiksmes drošībai svarīgus elementus kā izpratni par satiksmi, spēju atbilstoši pieņemt lēmumus, iekļauties kopējā satiksmes plūsmā, novērtēt to, kā pretendents izturas pret pārējiem satiksmes dalībniekiem.
Direkcijā uzskata, ka pēc izmaiņu ieviešanas ieguvēji būs visi satiksmes dalībnieki un satiksmes drošība kopumā.
Patlaban Eiropas Savienības direktīva nosaka minimālo eksāmenu garumu 25 minūtes, kāds tas Latvijā ir patlaban.
Direkcija neizslēdz, ka varētu mainīties arī pakalpojuma cena, taču, lai iesniegtu plānotās izmaiņas pakalpojumu cenās, ir jāsniedz detalizēts pakalpojuma izmaksas aprēķins jeb jāaprēķina pakalpojuma pašizmaksa. To CSDD tuvākajā laikā gatavojas veikt. Vienlaikus jau tagad tiek secināts, ka eksāmenā, kura garums palielinās no 25 uz 40 minūtēm, būs lielāks kā tehnisko, tā arī cilvēku resursu ieguldījums.
Par iespējamām rindām klientiem nevajagot uztraukties, jo CSDD pārskatīšot un, ja nepieciešams, papildināšot kā darbinieku, tā arī eksāmenu automašīnu resursus, lai tos piemērotu jaunajām eksāmenu izmaiņām.
Jau ziņots, ka Ceļu satiksmes drošības padomē nesen turpināja diskutēt par priekšlikumiem satiksmes drošības uzlabošanā. Atbildīgās institūcijas ir sagatavojušas priekšlikumus, kas patlaban ir saskaņošanas un ieviešanas procesā. Atbildīgās iestādes apmēram divu mēnešu laikā turpinās sagatavot jaunākos priekšlikumus drošības uzlabošanai.
Viedoklis
Ainārs Keišs, SIA “Cita autoskola”, vadītājs: “Tas nav īstais mērķis, kurā būtu jātēmē. Vai jūs domājat, ka pagarinātais eksāmens jaunietim (potenciālajam kokā skrējējam) traucēs iegūt tiesības? Neesmu pārliecināts, bet zinu noteikti, ka kundzītei gados (kuras parasti neskrien kokos) tas traucēs. Man būtu pārītis praktiski priekšlikumu iesākumam.
1. Pacelt instruktora izglītības latiņu. Pašlaik, lai kļūtu par instruktoru (pēc būtības pedagogu), nav vajadzīga pat augstākā izglītība.
2. Palielināt minimālo braukšanas stundu skaitu B kategorijai (pašlaik tās ir 14 akadēmiskās stundas) vai vispār atcelt normu – lai instruktors pats pieņem lēmumu, kad klients ir gatavs satiksmei. Tās 14 stundas psiholoģiski slikti ietekmē autoskolu klientus. No jauno braucēju (gados jauno) skatpunkta – tehniski “savākt” auto un pārvietoties ar to telpā tiešām var apgūt ātri. Un tad instruktoriem tiek prasīts, kāpēc mani nelaiž uz eksāmenu, minimumu taču izbraucu, redz kā es rullēju …
3. Interesanti būtu apkopot avārijas izraisījušo un bojā gājušo jauno autovadītāju statistiku attiecībā uz instruktoru un autoskolu, kas viņu mācījis, teiksim, pusgada laikā pēc tiesību iegūšanas. Varbūt tur ir kādas sakarības… Kaut gan arī tas ir tikai cīniņš ar sekām. Ir jāmaina sistēma.
4. Sakārtot nodokļu maksāšanas jautājumu. Protams, klientiem apmācības kļūs vismaz divas reizes dārgākas, toties autoskolas tiks ārā no pelēkās zonas un radīsies veselīga konkurence to starpā, jo tām skolām, kas vēlas strādāt godīgi, nebūs jācīnās ar skolām, kas nemaksā nodokļus un nodarbina instruktorus, kuri strādā par 5 EUR stundā.
Retorisks jautājums – ko var iemācīt instruktors ar atlīdzību 5 EUR stundā, ja viņam, lai nopelnītu kaut cik cienīgu aldziņu, dienā “jāapmāca” astoņi deviņi audzēkņi? Ir taču cilvēkam izturības robeža – četri pieci audzēkņi dienā būtu normāli. Un jūs šādiem instruktoriem uzticat savus bērnus!!!”