“Latvijas Pasta” vadītājs: Covid-19 nav vienīgais izaicinājums. No 1.jūlija nāksies rēķināties ar jaunu realitāti! 62
Mārcis Vilcāns, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Kamēr vairākums sabiedrības un uzņēmēju cer uz stingro Covid-19 ierobežojumu atvieglojumiem, pasta pakalpojumu sniedzēji gatavojas jauniem izaicinājumiem: jau tuvākajā laikā nāksies rēķināties ar jaunu realitāti – pēc 1. jūlija sūtījumi no trešajām valstīm tiks aplikti ar muitas nodokli jau no pirmā centa.
Lai gan šobrīd sabiedrība izbauda pirmos ierobežojumu atvieglojuma vēstnešus, malkojot kafiju āra terasēs, “Latvijas Pastam” uz vienu apmeklētāju joprojām jāparedz vismaz 15 kvadrātmetru, tāpēc pasta nodaļu dzīvē nekas būtiski nav mainījies – klientiem joprojām savu kārtu nākas gaidīt ārpus nodaļu telpām.
Turklāt atšķirībā no gada pirmajiem mēnešiem ir būtiski palielinājusies gan iekšzemes, jo sevišķi lielgabarīta, gan starptautisko sūtījumu plūsma.
Ienākošo sūtījumu apjoms noslogotākajās pasta nodaļās patlaban pārsniedz Ziemassvētku perioda sūtījumu skaitu, kad tas tradicionāli vismaz dubultojas, salīdzinot ar pārējo gadu.
Savukārt neizņemtie sūtījumi krājas pasta nodaļās, kavējot citu sūtījumu apstrādi un maksimāli ātru izsniegšanu adresātiem.
Tam ir vairāki iemesli. Pirmkārt, sezonālie iemesli – ik gadu aprīļa otrajā pusē un maijā pieaug sūtītāju aktivitāte, kas sakrīt arī ar mazumtirdzniecības sarosīšanos.
Otrkārt, savu artavu sūtījumu plūsmas palielināšanā ir devuši valdības izmaksātie pabalsti – 200 eiro senioriem un 500 eiro ģimenēm par katru bērnu. Iekšzemes sūtījumu apritē to jutām jau nākamajā dienā, un ar laika nobīdi šobrīd tas ietekmē arī starptautisko sūtījumu plūsmu.
Trešais faktors, kas ietekmē “Latvijas Pasta” noslodzi, ir bažas par tuvāko nākotni – jau minētajiem jaunajiem sūtījumu atmuitošanas noteikumiem no trešajām valstīm. Tie klienti, kuri bieži un daudz iepērkas trešo valstu internetveikalos, patlaban cenšas laikus iegādāties visu, ko iecerējuši. Tāpēc vairākās pasta nodaļās mums valda rosība kā Ziemassvētkos, kaut arī aiz loga ir pavasaris.
Šajos apstākļos atsevišķās pasta nodaļās, kur ir lielākā noslodze, esam pagarinājuši darbalaiku; 14 noslogotākās Rīgas pasta nodaļas jau sākušas strādāt arī sestdienās.
Lielisks eksperiments izdevās maija sākumā: lai mazinātu nodaļās uzkrājušos sūtījumu skaitu un paātrinātu sūtījumu apriti, 8. maiju izsludinājām par sūtījumu izsniegšanas dienu, aicinot klientus nākt tieši pēc sūtījumiem, nevis saņemt citus pakalpojumus.
Tāpat turpinām attīstīt sūtījumu izsniegšanas pakomātu tīklu pasta nodaļās, tuvāk nodaļām esošās iestādēs vai tirdzniecības centros, lai noslogotāko nodaļu klientiem nebūtu jāizmanto pasta operatoru darbs savu sūtījumu saņemšanai.
Tāpat mums padomā ir vēl viens inovatīvs risinājums – pakomātu tipa izsniegšanas robots ar būtiski lielāku sūtījumu ietilpību, par kuru sīkāk ceram informēt jau drīzumā.
Tomēr pandēmijas izaicinājumi nav vienīgie, ar ko mums nāksies saskarties jau tuvākajā nākotnē. Šobrīd ļoti daudz laika un resursu veltām, lai sagatavotos izmaiņām, kas no 1. jūlija noteiks atmuitošanas kārtību.
Tikai laiks rādīs, kā šis Eiropas Savienības lēmums ietekmēs globālo e-komercijas apjomu un Eiropā ienākošo sūtījumu plūsmu, kā mainīsies tirgus spēlētāju biznesa modeļi, cik daudz pārstāvniecību un noliktavu Eiropā tiks atvērtas vai slēgtas.
Taču jau tagad ir skaidrs, ka tas ietekmēs daudzus “Latvijas Pasta” klientus.
Mēs rēķināmies, ka klientiem radīsies daudz jautājumu, bet jau šobrīd vēlos aicināt paturēt prātā, ka tā nav ne “Latvijas Pasta”, ne Valsts ieņēmumu dienesta (VID) iegriba – tā ir Eiropas Savienības regula, kas paredz šādas kārtības ieviešanu visās dalībvalstīs.
“Latvijas Pasts” patlaban izstrādā elektronisku rīku, kas būs izmantojams jebkurā viedierīcē vai datorā un ļaus ērti un viegli veikt atmuitošanas procedūru un nodokļu samaksu.
Tāpat kā līdz šim klients, kas saņems muitojamu sūtījumu, varēs izvēlēties atmuitošanu veikt patstāvīgi VID EDS sistēmā vai pieteikt šo pakalpojumu “Latvijas Pastā”, un mūsu piedāvātais risinājums būs klientam vēl ērtāks nekā līdz šim.
Tomēr jārēķinās ar papildu laiku, kas būs nepieciešams ienākošo sūtījumu apstrādei, datu pārbaudei, nepieciešamo datu pieprasīšanai no izsūtītāja gadījumā, ja tādu trūks, kā arī lielā sūtījumu skaita atmuitošanai, un skaidrs, ka šie procesi varētu izraisīt klientu neapmierinātību.
Tāpat pieņemam, ka sākotnēji varētu rasties nesaprašanās par pašu procesu, kas kopīgiem spēkiem būs jāizprot mums visiem kopā – gan VID un “Latvijas Pastam”, gan sūtījumu saņēmējiem.
Mārcis Vilcāns, VAS “Latvijas Pasts” valdes priekšsēdētājs