Clickbaite. Klikšķinot „peli” lejam ūdeni uz sveša dzirnu ratā 4
„Uzpeldošie” reklāmas logi jau ir noiets etaps, jo lielākai daļai interneta lietotāju šāda veida reklāma šķiet kaitinoša un, protams, nenes cerēto ekonomisko labumu reklāmdevējam. Pie tam ir izstrādāts daudz mazu programmiņu, kas ļauj veiksmīgi bloķēt dažādus pievienotos sīkfailus un lietotājs reklāmu nemaz neierauga. Taču mūsdienu virtuāli tendētajā pasaulē reklāmai ir daudz seju. Bieži vien lietotājs nemaz nenojauš, ka klikšķinot „peli”, pelna kādam citam naudu.
Sociālajā tīklā “Facebook” ir izplatīti dažnedažāda veida testi, zīlēšana, vecuma, izglītības, tautības un citu personas datu noteikšanas un minēšanas uzdevumi, kas parādās, kā ieraksts kopējā plūsmā. Piemēram, šādi varianti: „Vai mēs spēsim noteikt Jūsu vecumu?”, „Cik asa ir jūsu redze?”, „Kādam mītiskam dzīvniekam Jūs visvairāk esat līdzīgs”. Šie testi vai uzdevumi ir daudzpakāpju anketas tipa faili, kur katrā lapā lietotājs veic vismaz vienu klikšķi, lai sniegtu atbildi un vienu, lai pāršķirtu uz nākamo lapu. Beigās seko vairāk vai mazāk interesants vai glaimojošs rezultāta apraksts. Protams, ir patīkami uzzināt, ka tavas valodas zināšanas ir simtprocentīgas, vai tu esi kā Fēnikss, kas atdzimst no pelniem, vai arī tava auras krāsa ir dzīvespriecīgā dzeltenā. Tam visam ir maz sakara ar realitāti, jo šādas programmas ir tikai clickbaite, jeb klikšķu ķērāji.
Zinošā Vikipēdija raksta, ka clickbait ir tīmekļa saturs, kas vērsts uz tiešsaistes reklāmas ieņēmumu gūšanu un palielināšanu. Te nav runas par kvalitāti vai patiesumu. Šāda veida satura galvenā iezīme ir kliedzoši, sensacionāli virsraksti un acis piesaistošas fotogrāfijas, vai citi attēli.
Ja liela daļa skeptiski noskaņotu lietotāju jau spēj no rakstiem ar provokatīviem vai kliedzošiem virsrakstiem, tad no piedāvājuma noteikt IQ līmeni, vai uzzināt, kuram no senatnes valdniekiem esi līdzīgs, atteikties ir grūtāk. Īpaši, ja nezini, ka šī lapa ir banāls clickbaiters.
Taču ļaunākais ir ne jau tas, ka mēs palīdzam kādai lapai savākt vairāk klikšķu, izskatīties ļoti populārai un apmeklētai un pelnīt vairāk naudas, izvietojot reklāmu. Sliktākais ir tas, ka liela daļa šādu lapu apmeklējumu beidzas ar inficēšanos. Vai nu mēs paši atļaujam instalēt kādu sīku, bet ļoti noderīgu papildinājumu, vai arī vietnes saglabā nemanāmu „pavedienu” uz mūsu sociālā tīkla profilu – jebkurā gadījumā, mēs esam ievilkti reklāmas apritē un jo tālāk, jo vairāk dažādu piedāvājumu mēs saņemam.
Datorspeciālisti iesaka pēc iespējas izvairīties no dažādu pievienoto programmu un papildinājumu instalēšanas. Vienmēr ir līdz galam jāizlasa, kas ir rakstīts uzlecošajā instalēšanas lodziņā, jāpārliecinās, ka tas ir jūsu datorā instalētās licencētās programmas paziņojums, nevis spiegu programma, reklāmas piedāvājums, nevajadzīgs apgreids vai vēl kāds cits vīrusam līdzīgs fails, ko iztīrīt no datora būs ļoti grūti.